Over de inflatie, de loonindexering en de brexit

Zondag kreeg Spaarvarkens.be een uitnodiging in de bus van RTV. Dat is de lokale omroep in de regio’s Kempen en Mechelen. Of we wat commentaar wilden geven op de actualiteit, zoals de hoge inflatie die aanleiding geeft tot de automatische indexering van de lonen. Het Planbureau verwacht dat er op korte tijd 2x 2 procent bijkomt bij de lonen.

Jawel. We gingen graag in op die uitnodiging. En het Spaarvarken van dienst kon zich even niet inhouden toen de man van de vakbond beweerde dat aandeelhouders wel miljarden aan dividenden krijgen, maar dat de werknemers vaak maar een (symbolisch) pak frieten krijgen als compensatie voor de corona-ellende. Daar waren we het dus niet eens en dat merkt u al in deze samenvatting van onze interventie:

Dan was er nog de brexit. Die zorgt bij heel wat Belgische exporteurs voor extra kosten en problemen. Sommige Britse consumenten haken ook af door de te lange levertijden, al vertelt Brent Luyckx, CEO van de vennootschap boven 4Gold, dat de problemen nu al lang niet meer zo erg zijn als die van begin dit jaar.

Het deed deugd om ook met een jonge ondernemer te kunnen spreken. Van die jonge gasten hangt onze toekomstige welvaart af. Naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘Vijf minuten ambitie’ zegt econoom Peter De Keyzer: “Ik zie vandaag heel veel knappe ondernemers, ambitieuze jongeren, … Ze zijn optimistisch en willen vooruit. Zij geloven niet dat het via de politiek nog kan, maar willen zich niet laten tegenhouden door de stilstand. Dat stemt mij hoopvol.” Het project 4Gold van Brent Luyckx, Mathieu van der Poel en Axel Roelants illustreert die ambitie bij jonge ondernemers. De jongens werken aan een nieuwe kapitaaloperatie. Als dat een nieuwe aandeelhouder oplevert wensen wij van Spaarvarkens.be die alvast veel succes! Let’s keep up the good work. We need it!

De hele aflevering van het actua-magazine “Standpunt” van RTV kan u hier bekijken:

Reacties

  1. Was interessant, wat ik merkte is dat beide partijen hun speerpunt gebruikten, dwz vakbond -arcelor mittal een pak friet als compensatie- nike deelname winst. Meestal worden dergelijke dingen opgelost met open vragen. Een oud spreekwoord U allen bekend is wat U zaait oogst U.
    Nike is goed voor zijn werknemers en werknemers zijn goed voor nike, arcelor vraagt extra inspanningen van zijn werknemers die onderbemand zijn en men wordt gesust met frieten.
    Dat is een verkeerd signaal, geeft een beeld van profiteren en bijgevolg staking. Zo zie je een beeld van onze industrie uit verschillende oogpunten, de bedrijven die zorgen voor hun werknemers en bijgevolg continuiteit krijgen creeeren meestal een hefboom op hun winsten,
    Bedrijven die hun werknemers betrekken in beleidsvoering krijgen betrokken werknemers,
    de meeste werkgevers willen hun zin doen en dat is enigszins normaal, velen hebben een positieve ingesteldheid maar laat ons eerlijk zijn er zitten ook rotte appels tussen, bij werknemers ook. De bedrijfsvoering in kmo’s is heel wat anders dan grote bedrijven. Communicatie is in deze zeer belangrijk, weet wat er leeft bij Uw werknemers, ze kunnen U zeggen wat er nog beter kan, niet om U terecht te wijzen maar om Uw situatie en hun situatie te verbeteren, werkgevers en werknemers hebben elkaar nodig !