De keuze van De Pauw

Giani De Pauw voor zijn computer

Giani De Pauw

In “De keuze van De Pauw” gaat Giani De Pauw, een student van 20 met een passie voor beleggen, voor ons op zoek naar aandelen om lang bij te houden. Tien jaar, bijvoorbeeld, tot zijn dertigste verjaardag. Van beleggers zegt men namelijk wel eens dat ze geduld moeten hebben. Niet om een aanvankelijk teleurstellend beleggingsrendement alsnog te kunnen goedmaken. Wel om ten volle te kunnen profiteren van het potentieel op lange termijn van een sector of een specifiek bedrijf.

Vandaag onderzoekt Giani of het aandeel van Smartphoto (26 euro) thuishoort in zijn en onze portefeuille als de beurs morgen voor pakweg 10 jaar haar deuren zou sluiten.

Smartphoto werd dit jaar al een indrukwekkende 62% meer waard. We moeten lang teruggaan in de tijd om nog zo’n hoge koers voor het aandeel terug te vinden in de grafiek. Enkel toen Smartphoto nog Spector Photo Group heette werd er meer betaald voor het aandeel. Volgens de prognose van analist Guy Sips (KBC Securities) noteert Smartphoto nu aan 20 keer de verwachte winst. Dat is niet goedkoop. Maar misschien is daar wel een goede reden voor. Zou het kunnen dat beleggers die Smartphoto kopen niet geïnteresseerd zijn in een snelle winst op korte termijn, maar wel in het grotere geld op lange termijn?

Goed voor tien jaar?

Giani heeft uiteraard ook geen glazen bol. Maar hij gaat wel grondig te werk. Ook voor andere spaarders en beleggers is zijn methode een uitstekende manier om ideeën op te doen die op lange termijn erg lonend kunnen zijn. Een goed belegger denkt immers op lange termijn en niet aan winsten van 10 of 20 procent, maar aan veelvouden van de oorspronkelijke aankoopkoers. Op lange termijn kan de meerwaarde inderdaad al eens bijzonder groot worden.

In het kader van zijn studie kreeg Giani de opdracht van Spaarvarkens om drie aandelen te selecteren en vervolgens na te gaan of deze zouden kunnen passen in zijn portefeuille om bij te houden (buy & hold) tot zijn dertigste verjaardag. Hij bestudeert eerst de aandelen via de analyse van cijfers die voor iedereen beschikbaar zijn. Vervolgens interviewt hij een analist over het bedrijf. En tenslotte contacteert hij ook het management van het bedrijf zelf.

In deze aflevering geeft Giani alvast de stand van zaken over Smartphoto na de eerste twee stappen. Later zal hij op Spaarvarkens.be nog een vervolgverslag maken na contact met Smartphoto zelf.

Smartphoto: een Belgisch bedrijf, actief in 12 landen

Smartphoto is bij sommige al wat ervaren beleggers nog beter bekend als de voormalige ontwikkelaar van foto’s Spector. De firma vormde zich echter om tot een e-commercebedrijf dat zich hoofdzakelijk focust op het vervaardigen van gepersonaliseerde producten, zoals fotoboeken, geschenken, kaartjes, wanddecoractie en nog veel meer. Momenteel is Smartphoto met dit concept actief in 12 Europese landen. Het bedrijf heeft een van de laagste marktkapitalisaties op de Brusselse beurs. Maar als relatief klein bedrijf heeft het desalniettemin een aantal zeer opvallende investeerders weten te overtuigen om aandeelhouder te worden, zoals Etienne Kaesteker en Marc Coucke. Die laatste kocht in mei van dit jaar trouwens nog voor 430.000 euro aan aandelen bij. Is Smartphoto wel zo interessant? En loont het om in de voetsporen van Marc Coucke te treden en dit aandeel toe te voegen aan mijn portfolio van 10 jaar? Op die vraag ga ik trachten een antwoord te vinden.

The trend is your friend

De laatste jaren is de trend van gepersonaliseerde producten sterk toegenomen. Van smartphonehoesjes tot gepersonaliseerde Nike sneakers. Het lijkt wel alsof iedereen unieke, op maat gemaakte producten wil. Smartphoto speelde slim in op deze trend. Na een moeilijke periode te hebben doorgemaakt in het begin van deze eeuw herpakte het bedrijf zich. Het zag de kans om zichzelf een nieuwe bestemming te geven.

In 2007 begon Smartphoto – toen nog Spector – met het maken van fotoboeken. Vijf jaar later startte het met een aanbod van gepersonaliseerde geschenken. Intussen is dat aanbod aanzienlijk uitgebreid. Bij Smartphoto vind je nu maar liefst honderden gepersonaliseerde producten. Van kerstballen en wijnkisten tot bloempotten en speelgoed. Door op die sneltrein te springen van  gepersonaliseerde producten voorzag de onderneming zich van zuurstof en groeimogelijkheden. In 2016 nam Smartphoto het Nederlandse Webprint over. Het integreerde vervolgens de Nederlandse productieactiviteiten in België. Deze overname was volgens Guy Sips van KBC Securities zeker geen flop, maar leverde helaas ook niet het verhoopte succes.

Vorig jaar boekte Smartphoto een omzet van 51,5 miljoen euro. Dat is een stijging van ruim 10% in vergelijking met het jaar ervoor. Volgens Sips zou men deze groei de komende jaren zeker kunnen aanhouden.

David tegen Goliath

Smartphoto staat als kleine, maar toch wel innovatieve speler, tegenover een aantal grote namen in de markt. Zo is er de Duitse CEWE groep en het Nederlandse Albelli. Sinds kort steekt ook Kruidvat een tandje bij als het gaat over fotoboeken en gepersonaliseerde geschenken.

Kan Smartphoto wel opboksen tegen deze grote concurrenten? Volgens Guy Sips heeft Smartphoto veel troeven die de concurrenten niet hebben. Juist omdat Smartphoto een kleinere speler is, zijn ze veel dynamischer en wendbaarder dan de grote jongens. Hierdoor kunnen ze ook een veel uitgebreider gamma aan producten aanbieden. Smartphoto zoekt ook voortdurend naar vernieuwende, kwalitatieve producten om het aanbod verder aan te vullen. Men tracht ook een service te garanderen die geen enkele andere speler biedt. Zo biedt Smartphoto een gratis herdruk aan wanneer er een foutje in een product geslopen is.

Corona: een vloek of een zegen?

De coronacrisis heeft volgens Sips twee nadelige effecten, maar ook één voordeel. Dat voordeel zou de nadelen ruim compenseren. Het eerste negatieve effect heeft te maken met het koopgedrag van consumenten tijdens een recessie. Mensen geven in deze tijden minder geld uit. In plaats van een gepersonaliseerd kussen te kopen voor de grootouders, zou men dan veeleer kunnen opteren voor een goedkoper, niet gepersonaliseerd cadeau. Dat zou geen goed nieuws zijn voor Smartphoto.

Voor het tweede nadeel wijst Guy Sips naar bpost. Die pakjesbezorger verhoogt namelijk de tarieven tijdens de eindejaarsperiode met 1 euro. Dit maakt elke bestelling bij Smartphoto meteen ook duurder.

Deze twee nadelen zijn maar kleine belemmeringen, vergeleken met het grote voordeel. De coronacrisis heeft namelijk een flinke boost gegeven aan e-commerce. Hier bovenop komt nog eens dat de tweede coronagolf valt in de laatste maanden van het jaar. Dat zijn net de drukste maanden voor Smartphoto, omwille van de feestdagen. Het shoppen voor kerstcadeaus zal dan ook hoofdzakelijk online plaatsvinden. Smartphoto is ideaal gepositioneerd om hiervan te profiteren.

Ik kan hier nog aan toevoegen dat Smartphoto snel en slim inspeelde op de crisis door gepersonaliseerde mondmaskers aan te bieden. En ik denk dat het wel zal meevallen met de besparingsdrang van de consument. Want als we met kerst en nieuw niet op bezoek kunnen bij de grootouders, wat is er dan leuker dan hen een mooi gepersonaliseerd cadeau te bezorgen met, bijvoorbeeld, een hartverwarmende foto van hun kleinkinderen?

De aandelenkoers

De koers van Smartphoto kende de afgelopen maanden al een indrukwekkende stijging. Gisteren tikte het aandeel 26,00 euro aan. Dat is exact het koersdoel van KBC Securities, nadat de broker dat koersdoel op 23 november nog verhoogde van 21,50 euro naar 26 euro. De koers-winstverhouding (k/w) van Smartphoto zou op 18,65 uitkomen voor 2020. Smartphoto betaalde vorig jaar een dividend uit van 0,55 euro per aandeel (bruto 2,12%).

Krijgt Smartphoto een plaats in mijn langetermijnportefeuille ?

Is Smartphoto koopwaardig voor de lange termijn? Ja. Ondanks de forse klim van de afgelopen maanden. Dit bedrijf is een parel op de Brusselse beurs. Het is een dynamisch en toekomstgericht bedrijf, actief in de fors groeiende markt van e-commerce. Het management weet wat het doet en werkt aan de uitstekende strategie die de Raad van Bestuur uitstippelde. Het bedrijf heeft een balans met zo goed als geen schulden. En Smartphoto biedt een uitgebreid assortiment aan en heeft een ruime geografische aanwezigheid. De groei met dubbele cijfers kan nog jaren aanhouden en moet kunnen leiden tot fraaie winstcijfers. Ik twijfel niet en voeg dit aandeel toe aan mijn portefeuille. Of het er tien jaar zal inblijven hangt uiteraard ook af van de omstandigheden. Misschien wordt Smartphoto wel een overnameprooi?

Op Spaarvarkens.be krijgt u van mij nog een vervolgartikel over Smartphoto. Daarvoor ga ik eerst langs bij het management van het bedrijf. Dat interview heeft u dus nog tegoed van me.

Met dank aan analist Guy Sips (KBC Securities)

Bekijk hier een filmpje van Smartphoto.

Nog meer info over het bedrijf vind je hier.

Lees ook het debuut van Giani De Pauw op Spaarvarkens: waarom goudhater Warren Buffet belegt in Barrick Gold 

58 rating(s), gemiddelde: 4.8.