24 december. Vandaag en morgen, en zelfs overmorgen, vieren we massaal kerstmis. Zou iedereen nog weten waarvoor dat feest staat? Ik betwijfel het. Weinig mensen zullen uitkijken naar de middernachtsmis, al dan niet door toedoen van corona. Kerstmis is ‘geseculariseerd’, zeggen we dan. De feestdag is verwereldlijkt en gecommercialiseerd. De kerstman, netjes in de kleuren van The Coca-Cola Company, heeft het overgenomen van het stalletje, het kribbeke vol met stro en een kindeke Jezus.

Licht na de duisternis

Nu goed, dat we vandaag vieren is een gebruik dat ouder is dan het christendom. De zonnewende geeft al vele duizenden jaren aanleiding tot feesten. Er is nu weer licht na een periode van duisternis. Letterlijk. Laat ons hopen dat dat – figuurlijk – stilaan ook van toepassing is op de covid-experience.

Feesten, dus. Liefst in het kwadraat, met zoveel mogelijk lekkers en zoveel mogelijk cadeautjes. Een feest van massaconsumptie en verspilling alom. We kopen gewoon veel te veel. Veel te veel eten en ook te veel cadeau’s. Vaak zelfs geschenkjes waar de krijger niks mee is. Die belanden dan over een paar dagen op een koopjessite. Niet ideaal, maar het fenomeen zal wellicht nog niet meteen verdwijnen.

Grootverdieners

De een verdient al meer aan die commerce dan de ander. Kijk maar naar Delhaize. Delhaize? Jawel. Ik herinner me nog een gesprek met een van mijn studenten, een jaartje geleden. Over de pro’s en contra’s van een belegging in de NV Koninklijke Ahold Delhaize. Dat is de beursgenoteerde vennootschap die sinds 2016 Delhaize en Albert Heijn omvat. De student wilde niet weten van een belegging in Ahold. ‘Die winkels zijn veel te duur.’ Goeie argumentatie. Delhaize noch Albert Heijn hebben de reputatie goedkoop te zijn. Maar ik val vooral voor de charmes van Bol.com. Die webwinkel werd in 2012 overgenomen door Ahold. Een meesterlijke zet! De Nederlandse grootgrutter betaalde destijds 350 miljoen euro voor Bol.com. Dat was toen veel geld. Maar in 2020 boekte de webwinkel al wel een winst van 316 miljoen euro! En die winst zal nog stevig groeien.

In 2022 komt Bol.com wellicht op de beurs. Dan pas zal blijken hoeveel dit pareltje waard is en wat voor een meesterlijke zet Ahold destijds heeft gedaan. We kopen almaar meer op Bol.com. Dezer dagen draait men overuren, maar ook buiten de kerstperiode doet Bol.com gouden zaken.

Ahold bolt vooruit, Colruyt achteruyt

De strategie loont. En Ahold Delhaize wordt daarvoor beloond op de beurs. Dit jaar steeg de koers van het aandeel al 29,73 procent, dividend niet inbegrepen. Mooi, toch? Vergelijk dat eens even met concurrent Colruyt, niet bepaald de favoriet van de Spaarvarkens. Zowel Stefan Willems als ikzelf hebben een belegging in dat aandeel herhaaldelijk afgeraden. Te veel oude glorie, te weinig frisse ideeën, te hoge prijs voor het aandeel. Zowat een jaar geleden besliste Colruyt ook nog eens de Collishop te sluiten. Je zou het de Colruytversie van Bol.com kunnen noemen. Maar dat bleek dus geen succes. We zien dat ook op de beurs. Het aandeel daalde dit jaar al 23,21 procent.

Een belegging van 1.000 euro in Ahold en Colruyt is op een klein jaar tijd respectievelijk 1.129,7 euro en 727,9 euro waard. Belegde je in Ahold, dan heb je nu 55,2% meer dan wanneer je zou belegd hebben in Colruyt.

 

Leer beleggen!

 

Be smart!

Het loont dus om de strategie van bedrijven te bekijken en te beoordelen en op basis van dat oordeel te handelen en te beleggen. Nog een voorbeeld? Neem nu Smartphoto. Ook een favoriet van de Spaarvarkens. Ooit heette dit bedrijf uit Wetteren nog Spector. Die firma boerde goed als foto-ontwikkelaar, tot enkele overnames en de digitalisering het bedrijf bijna de das omdeden.

Maar het bedrijf vond zichzelf opnieuw uit en ging van bloedende naar bloeiende onderneming. De digitalisering gaf niet de doodsteek, maar zorgde voor een nieuw begin. Dankzij de online handel en de 1.001 cadeau’s, gepersonaliseerd met je eigen foto’s, is Smartphoto klaar voor de toekomst. Op de beurs zie je het gevolg. Het aandeel steeg van 2,10 euro amper 9 jaar geleden tot 32 euro vandaag. Dat is +1423 procent, dividenden niet meegerekend. Op 18 december 2020 raadden we het aandeel Smartphoto op Spaarvarkens.be nog aan aan 26 euro. Op een jaar tijd leverde dat een winst op van 23,08 procent. Mooi, met dank aan de kerstman!

Het mooiste cadeau

Het loont de moeite om te beleggen. Altijd. Want goede bedrijven verdienen nu eenmaal mooi geld, in de aanloop naar kerstmis en daarbuiten. Ook al zijn de aandelenkoersen nu niet bepaald goedkoop, er zullen mooie opportuniteiten zijn op de beurs, ook in 2022. Blijf dus onze artikels lezen op Spaarvarkens.be. Ga niet zomaar akkoord met een inflatie van 5%, een monster dat uw welvaart aantast.

Maak goede voornemens en voer ze uit. Sluit je aan bij de Spaarvarkens Beleggingsclub of volg onze beleggingscursus. Op 6 januari starten Stefan Willems, Jan Reyns en ikzelf met een nieuwe online editie van onze beleggingscursus. Voor een kleine investering hoor je ons vele tientallen uren live aan het werk. En je kan vragen stellen en de cursus ook uitgesteld (her)bekijken. Als je nog op zoek bent naar een cadeau voor jezelf, je petekind of (klein)kind, dan is dit misschien wel een duurzaam geschenk dat erg lang meegaat.

 

Volg onze beleggingscursus

 

Maar bovenal: vier de feestdagen goed en geniet van elkaar. De tijd die je met elkaar kan doorbrengen levert je kostbare herinneringen op. Dat is uiteindelijk nog het mooiste van alle cadeau’s.

Prettig kerstfeest!

Vanwege de medewerkers van Spaarvarkens.be

31 rating(s), gemiddelde: 4.2.