Acacia Pharma: interview CEO, CFO en CMO

Enthousiasme. Dat is de rode draad tijdens het interview met CEO Mike Bolinder, CFO Gary Gemignani en chief medical officer Gabriel Fox van Acacia Pharma. Het biotechbedrijf is onlangs begonnen in de Verenigde Staten met de commercialisatie van zijn geneesmiddel Barhemsys. Een geneesmiddel dat in de VS beschikbaar is voor de behandeling van postoperatieve misselijkheid en braken. Het middel staat bekend als het paradepaardje van het bedrijf en moet in de toekomst zorgen voor de meerderheid van de omzet.

Ook het geneesmiddel Byfavo, dat gebruikt wordt voor procedurele sedatie (bij volwassenen die een medische ingreep ondergaan die 30 minuten of minder duurt), is sinds kort op de Amerikaanse markt beschikbaar. Spaarvarkens.be sprak daarom af met het management om zicht te krijgen op de nabije toekomst van het biotechbedrijf.

Formulariums: een vroege indicator van succes

Mike Bolinder Spaarvarkens.be“We zijn zeer enthousiast over wat de komende maanden zal brengen”, begint CEO Mike Bolinder meteen het gesprek. “Jaarlijks vinden er in de Verenigde Staten ongeveer 40 miljoen operaties plaats waarvoor procedurele sedatie vereist is. Een gigantische markt met een waarde van 500 miljoen dollar waar 80% van de markt zich afspeelt in 1200 ziekenhuizen”, aldus de CEO die hoopt om 20 procent daarvan te kunnen inpalmen.

Om dit te bereiken is het voor het bedrijf belangrijk om zo snel mogelijk toegang te krijgen tot de ziekenhuizen en op zoveel mogelijk formulariums te staan. Voor wie dit niet kent, formulariums zijn lijsten van geneesmiddelen die een ziekenhuis permanent op voorraad neemt om aan de behoeften van een patiënt te kunnen voldoen. Eens een geneesmiddel op deze lijst staat, mag het gebruikt worden in het ziekenhuis en moet men het stockeren.

“Op deze lijst komen is het moeilijkste deel” gaat de CEO verder. “Ieder ziekenhuis maakt zijn eigen regels en kiest welke geneesmiddelen het opneemt en wanneer die gebruikt mogen worden. Sta je eenmaal op de lijst, dan begint de verkoop langzaam te lopen, waarbij je na 1 jaar vaak een constante afname van het product ziet. Momenteel kunnen we echter met trots zeggen dat we na enkele maanden al in 90 ziekenhuizen op de formulariums staan” laat de Amerikaan tijdens het gesprek trots vallen.

Acacia Pharma neemt voorsprong op de concurrentie

“We hebben dan ook voorsprong genomen op sommige bedrijven in onze sector”, klinkt het enthousiast. “Zo heb je het op de Nasdaq genoteerde Trevena dat een concurrent is van Acacia Pharma. “Ze zijn gelijkaardig met ons in oktober gestart met de commercialisatie van hun product waarbij ze hopen om tegen eind dit jaar bij 100 ziekenhuizen op de formulariums te staan. Dit terwijl we quasi hetzelfde resultaat in enkele maanden al behaalden”, slaat de CEO zichzelf op de borst.

Al zijn er ook andere bedrijven die al enkele jaren bezig zijn en voorlopen op Acacia Pharma. Zo heb je Baudax Bio, een bedrijf dat ook op de Nasdaq genoteerd staat. Met zijn pijnstiller heeft het bedrijf nu al 348 ziekenhuizen overtuigd van zijn product.

“Hou er echter rekening mee dat wij onze resultaten behaald hebben in volle coronapandemie, waarbij het zeer moeilijk was om in de ziekenhuizen te geraken”, drukt Bolinder me tijdens het gesprek op het hart. “We zijn dan ook zeer tevreden. De formulariums zijn immers het eerste belangrijke teken voor succes waarmee alles start. De tweede fase komt wanneer men de producten begint te bestellen. Als afnemers die al eens besteld hebben opnieuw bestellingen beginnen te plaatsen, kom je in een derde fase waarbij je stabiele kasstromen mag verwachten. Dat punt verwacht ik al eind dit jaar te bereiken bij sommige klanten, waarbij we steeds minder zullen kijken naar de formulariums en meer naar de harde verkoopcijfers”.

Acacia Pharma: overname doet overname mislukken

Gary Gemignani CFO Acacia Pharma Spaarvarkens.beOpvallend is dat Acacia Pharma zijn eigen marketingteam heeft van 40 mensen in de VS en dat het management al ervaring heeft opgedaan bij concurrenten. “Het is voor mij een vertrouwde omgeving, want bij Eli Lily werkte ik zelf al 11 jaar in de sales en marketing waarna ik bij Cadence Pharmaceuticals een vergelijkbaar geneesmiddel tegen pijn, Ofirmev, moest verkopen aan ziekenhuizen”, laat de CEO zich ontvallen.

“Op dat moment wilde Cadence Pharmaceuticals zelf Acacia Pharma overnemen omdat het zo complementair was. Voordat Cadence echter die acquisitie kon doen, werd deze onderneming overgenomen door Mallinckrodt Pharmaceuticals. Via een omweg ben ik dan later toch bij Acacia Pharma terechtgekomen via een speling van het lot”, lacht de CEO.

De Verenigde Staten zijn echter niet het enige doelwit van Acacia Pharma. “We hebben nu al gesprekken met andere organisaties om met Barhemsys naar het buitenland te gaan. Europa en China staan daarbij uiteraard op de planning, al zullen we daar partnerschappen aangaan met andere partijen en de commercialisatie niet zelf doen. In 2021 zullen we vermoedelijk al enkele partnerschappen bekendmaken”, aldus de CEO.

Met het product Byfavo zal Acacia Pharma echter niet naar het buitenland trekken. “Dit product was oorspronkelijk niet van ons en we hebben enkel een licentie op de commercialisering in de VS. In het verleden hebben we het product gekocht omdat het complementair was met Barhemsys. Als ziekenhuizen het ene product bekijken, kunnen ze ook meteen het andere reviewen. In de VS zelf zijn er echter nog genoeg groeimogelijkheden met dit product. Zo zijn we momenteel nog niet gefocust op, bijvoorbeeld, de sector van de mondzorg, waar het product ook ingezet kan worden.

Barhemsys: preventief en noodmiddel bij misselijkheid

Maar zijn er dan geen generische producten (geneesmiddelen waarvan het patent is verlopen) die ziekenhuizen liever gebruiken dan de producten van Acacia Pharma? “Een groot misverstand is dat we de concurrentie aangaan met generische producten”, corrigeert de CEO me. “Generische producten zijn goedkoop en daarom zeer attractief omdat ziekenhuizen besparen waar ze kunnen. Wij zetten ons echter in de markt als een noodoplossing. Zo is er nooit een medicijn geweest dat in alle gevallen werkt. Maar liefst 33 procent van de patiënten reageert immers niet op de generische variant, waarna wij in het spel komen en ook als preventief middel. Je moet ons immers zien als de noodoplossing die men zowel na de behandeling als preventief gebruikt wanneer het generische product niet werkt”.

Acacia Pharma Bel Small award Mike BolingerVoor de ziekenhuizen brengt Barhemsys ook enorme voordelen met zich mee. “Zo zorgt misselijkheid ervoor dat patiënten langer in het ziekenhuis moeten blijven. Hierdoor lopen de kosten op voor zowel de patiënt als het ziekenhuis. We hebben echter bewezen dat met ons product 1 op de 4 patiënten een dag eerder uit het ziekenhuis ontslagen kan worden. Dat zorgt voor een enorme kostenbesparing voor iedereen, wat ons aantrekkelijk maakt,  omdat ons product tevens aantrekkelijk geprijsd is”.

Zo kan je Barhemsys kopen in een dosis van 5 mg en een van 10 mg. “De 5 mg geeft men preventief als men bang is dat de patiënt grotere risico’s heeft op misselijkheid. Deze dosis kost het ziekenhuis ongeveer 42,50 dollar. De 10 mg versie kost 85 dollar en gebruikt men dan weer voor noodoplossingen”.

Coronapandemie zorgt voor opportuniteiten

Ook Acacia Pharma voelde de impact van de coronapandemie, al denkt het bedrijf dat het de komende maanden kan profiteren van de gevolgen hiervan. “Met de lockdown is er een groot uitstel geweest van verschillende medische ingrepen. Een groot probleem voor de ziekenhuizen, want operaties zijn verantwoordelijk voor een groot deel van hun winst in de VS. Men zal dan ook snel die verloren omzet proberen in te halen eens iedereen gevaccineerd is waardoor je het aantal operaties in de ziekenhuizen zult zien toenemen”, verwacht de CEO.

“Dit brengt echter problemen mee voor de ziekenhuizen, want al voor de pandemie was er een groot tekort aan de producten die wij verkopen, wat nu enkel erger is geworden. Dit maakt onze opdracht makkelijker, want we gaan nu naar de ziekenhuizen met een product waar men een tekort aan heeft, wat in ons voordeel speelt”.

Recente kapitaalverhoging Acacia Pharma zorgt voor stabiliteit

Na het verhaal van de CEO valt de CFO in om de recente kapitaalverhoging te duiden. Acacia Pharma haalde immers in februari 27 miljoen dollar op via een kapitaalverhoging tegen een korting van 7 procent op de laatste beurskoers. Een indicator dat er veel interesse in de markt was voor de aandelen van het bedrijf.

“Met die 27 miljoen dollar komen we even toe, want we hebben een zeer kleine cashburn in vergelijking met andere bedrijven”, zegt CFO Gary Gemignani. “We hebben het voordeel dat onze grootste opportuniteit ligt bij 1200 ziekenhuizen waar 80% van de operaties plaats vinden. Hierdoor kunnen we sterk de focus leggen met ons sales team en is onze cashburn beperkt tot ongeveer 4 miljoen dollar per maand. We zitten dan ook safe tot de tweede helft van 2022”.

Nasdaq komt steeds dichterbij

Als de eerste omzet in de VS een feit is, is het dan niet interessant om een potentiële notering op Nasdaq te overwegen?

“Een interessante vraag”, gaat Gary verder. “Er zijn immers veel bedrijven die gestart zijn op Euronext Brussels om daarna naar de Nasdaq te trekken, met een dubbele notering. We kijken momenteel ook naar deze optie waarbij het vooral een kwestie van timing is om het juiste moment te bepalen. De omzetgroei zal immers beginnen te spelen in de komende 2 jaar. Een potentiële dual listing kan dan zeker voor het bedrijf en de belegger waarde creëren”, aldus de CFO die ook wijst op de verborgen waarde in Acacia Pharma.

Vergeet APD403 niet

“Hou er immers rekening mee dat analisten momenteel nog geen rekening houden met APD403, een gelijkaardig medicijn als Barhemsys op basis van dezelfde ingrediënten, maar vooral bedoeld voor chemo patiënten”, aldus de CFO. “We hebben al wat studies gedaan in fase 2. Nu moet er enkel nog een grote studie gedaan worden in fase 3 die een jaar zal duren”.

Gabriel Fox CMO Acacia Pharma Spaarvarkens.be“Het commercieel potentieel is echter vergelijkbaar met dat van Bharhemsys”, valt Chief Medical Officer Gabriel Fox in. “Het is een interessant product, maar voor de ontwikkeling is kapitaal nodig. Eens dat er is, kunnen we de volgende stappen zetten”.

Over het succes van Barhemsys en Byfavo twijfelt Fox niet. “Byfavo werkt sneller en veiliger dan gelijkaardige producten. Er is een ander medicijn dat nog sneller werkt (Propofol), maar deze is gevaarlijker en vraagt een veel actieve monitoring van de artsen. Daar maken we het verschil door het personeel te ontlasten. Zo ging ik onlangs op bezoek bij meerdere grote ziekenhuizen waar men op de werkvloer zeer enthousiast was over onze producten net omdat er veel minder opvolging nodig was en de patiënt zeer snel herstelde”, glimlacht Gabriel. “Dat zijn de momenten waarop je je als onderzoeker geweldig voelt”.

Wat denken de analisten over Acacia Pharma?

“Er is een substantieel waarderingsverschil met de huidige aandelenkoers die wijst op een piekomzet van slechts 240 miljoen dollar terwijl wij mikken op 400 miljoen dollar”, zegt Jefferies. Het beurshuis heeft een koersdoel van 8 euro per aandeel, maar merkt op dat dit in een positief scenario naar 12,50 euro kan indien men het middel preventief meer gaat gebruiken en indien Barhemsys erin slaagt om een piekomzet van 660 miljoen dollar te behalen. Dit in combinatie met een snellere acceptatie van Byfavo. Haalt men in een negatief scenario een lagere piekomzet van 100 miljoen dollar voor Barhemsys en 50 miljoen dollar voor Byfavo, dan heeft dit een negatieve impact van 2 euro op het basisscenario van Jefferies. Het bedrijf was betrokken bij de eerdere kapitaaloperaties.

Degroof Petercam voegt dan weer toe dat het belangrijk is om te kijken naar het aantal ziekenhuizen dat de producten van Acacia Pharma gereviewd en geaccepteerd heeft. “Met 90% acceptaties sterkt het onze overtuiging dat men onze verkoopverwachtingen zal halen”, zegt het beurshuis dat een koopadvies en koersdoel van 6,80 euro per aandeel hanteert.

Geïnteresseerd in gelijkaardige interviews? Lees dan hier ons interview met de CEO van Unifiedpost of de 3 favoriete beleggingen van Rik Dhoest. Dit artikel werd geschreven in opdracht van www.vfb.be. Auteur Stefan Willems.

U kan Spaarvarkens.be steunen door onze artikels te delen, ons te volgen op Twitter, Facebook, YouTube en/of LinkedIn. Of u kan zich inschrijven op onze beleggingscursus en meer dan 35 uur lang luisteren naar de 3 Spaarvarkens van dienst.

[fusion_button link=”https://spaarvarkens.be/spaarvarkens-be-start-toegankelijke-beleggingscursus” text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”green” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”flat” bevel_color=”” border_width=”” border_radius=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”xlarge” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]MEER INFO BELEGGINGSCURSUS SPAARVARKENS[/fusion_button]

 

Reacties

  1. Ik vond dit een open en eerlijk artikel en het geeft mij enigzins vertrouwen in de toekomst om men aandelen vast te houden voor het te verwachte potencieel in de toekomst van het bedrijf.