Interview met CEO en oprichter Hans Leybaert en CFO Laurent Marcelis

Grootste beursintroductie van Brussel in zes jaar

Een bommetje, die beursgang van Unifiedpost op Euronext Brussel. Meteen bij opening schoot het aandeel maar liefst 40 procent hoger. Dit terwijl de prijsvork voor het intekenen al was vastgelegd tegen de bovenkant van de voorgestelde prijsvork. De institutionele beleggers tekenden gulzig in, want er werden geen aandelen aangeboden aan particuliere beleggers. Een gevolg van overregulering, zei Koen Dejonckheere, CEO van Gimv daarover. Maar dat is voer voor een ander artikel op Spaarvarkens.

Met de beursgang haalde men zonder moeite 252 miljoen euro op. Dat maakt van Unifiedpost de grootste IPO (Initial Public Offering, ofwel beursgang) op de Brusselse beurs van de voorbije zes jaar. Een deel van het geld gaat naar verkopende aandeelhouders en 175 miljoen euro zal naar de specialist in digitalisering stromen. Dat is broodnodig om de ambitieuze groeidoelstellingen te kunnen realiseren. Spaarvarkens had een gesprek met de CEO en CFO van Unifiedpost. Op het einde van het artikel kunt u ons onafhankelijke oordeel lezen.

In een notendop

Unifiedpost exploiteert en ontwikkelt een volledig cloud-gebaseerd platform voor administratieve en financiële diensten waardoor klanten, hun leveranciers en andere partijen in de financiële waardeketen met elkaar kunnen connecteren. Er zijn reeds meer dan 400.000 kmo’s aangesloten op het platform dat meer dan 350 miljoen documenten per jaar verwerkt in meer dan 15 landen. Unifiedpost heeft als doel de sectorleider te worden in Europa.

Kerncijfers

  • In 2001 opgericht in België
  • 350 miljoen documenten verwerkt in 2019
  • 757 voltijdse werknemers
  • In 2019 was 85 % van de omzet recurrent
  • Actief in 15 landen
  • Brutomarge van 41 % op groepsniveau
  • 400.000 kmo’s aangesloten op het platform met groei van 18 % per jaar
  • 5 succesvolle overnames in de laatste 2 jaar

Unifiedpost: meer dan een digitale boekhouder

“Unifiedpost wil het hele proces van administratie bij kmo’s digitaliseren”, begint oprichter Hans Leybaert het gesprek. “Waar kmo’s vandaag nog communiceren met elkaar via papier, maken we dit proces efficiënter door digitale oplossingen aan te bieden aan 400.000 kmo’s in 15 verschillende landen. In de plaats van documenten zoals PDF’s door te sturen, kunnen klanten via ons platform gewoon data doorsturen naar andere partijen. Men moet de data niet eerst op documenten te zetten. Daardoor sparen ze tijd en kosten uit.

De ambities van de CEO zijn groot. “In Europa zijn er maar liefst 25 miljoen kmo’s; waar we nu nog geen 2 procent van bedienen. Dankzij de Europese PSD2-wetgeving (Europese richtlijn om betaaldiensten en payment service providers binnen de Europese Unie en de Europese Economische Ruimte te reguleren), kunnen wij ook betalingen regelen voor onze klanten mits hun toestemming. Dit brengt veel opportuniteiten voor ons mee omdat we hierdoor het administratieve aan het betalingsproces van onze klanten kunnen koppelen, wat hun tijd en kosten uitspaart.

Doel: marktleider worden in Europa

Het bedrijf heeft als doel om in Europa de leider te worden. Maar niet enkel in administratieve oplossingen en betalingsoplossingen. “We zijn nu aanwezig in een 15-tal landen waarbij onze producten aangepast zijn aan de noden van elk land. Maar buiten administratieve oplossingen en betalingsoplossingen, bieden we ook identificatie aan die met elkaar gelinkt zijn op Europees niveau. In België kan men inloggen met Itsme, maar in andere landen is dat weer anders. Daarom moeten we ons platform telkens aanpassen aan de noden van de klant”, aldus de CEO.

Elk land maakt immers afzonderlijke wetgevingen wat ook uitdagingen met zich meebrengt. “Een kmo uit Estland moet kunnen communiceren met een Grieks bedrijf, terwijl men in die landen wel andere tools gebruikt. 10 tot 15 procent van de transacties gebeurt echter tussen verschillende landen. Op een gegeven moment is het dan ook logisch dat je tot 1 Europees platform komt”, aldus Leybaert.

“Onze bedoeling is om een onafhankelijk platform uit te bouwen dat verschillende partijen helpt te connecteren. We zijn geen spin-off van een bank, want dan zijn we niet meer onafhankelijk. In dat geval zou een deel van de markt immers niet met ons mogen connecteren. Dat was ook een reden waarom we het geld van de IPO nodig hadden: omdat we onafhankelijk willen doorgroeien naar een belangrijke positie”.

Weinig geld voor marketing nodig

Opvallend is hoe Unifiedpost zijn klanten kan verwerven zonder grote marketingkosten. “We spenderen geen grote fortuinen aan marketing. We werken met LinkedIn waarbij partijen elkaar uitnodigen. Een van de belangrijke partijen op ons platform zijn accountants die we actief benaderen. Want eens een accountant onze oplossingen gebruikt waarmee hij tijd en kosten uitspaart, kan hij zijn klanten waaronder kmo’s ook overtuigen om op het platform te komen wat ook voor hem tijdswinst is.

In Frankrijk hebben we bijvoorbeeld een samenwerking met een grote accountant associatie. Hierdoor wordt een groot deel van de accountants gestimuleerd om met ons samen te werken. Daarmee neigen 3 miljoen kmo’s naar een oplossing van ons. In Frankrijk is er wetgeving gecreëerd waarbij de accountant betalingen mag uitvoeren in naam van de klant. Dat is ook wat wij mogelijk maken. De Franse accountant helpt zo ons model uitrollen. Het heet daar Jefacture.com‘.

Autonome groei van 25% plus overnames

CEO Hans Leybaert Unifiedpost spaarvarkens.be

CEO Unifiedpost Hans Leybaert

“Voor Unifiedpost is dit ook een zeer winstgevend principe”, voegt CFO Laurent Marcelis toe. “Iedere kmo die ons basispakket neemt, levert ons minstens 20 euro omzet per maand op. Een omzet die vanaf 2022 op organische basis met 25 procent per jaar moet groeien, overnames niet meegerekend. Momenteel zitten we op een organische groei van 14 procent.”

De CFO benadrukt dat er op dit moment 600 kleinere e-invoice bedrijven zijn in Europa. “Naast de organische groei willen we ook kritische massa bereiken door overnames. Denk hierbij aan bedrijven die al grote volumes verwezenlijken en wiens klanten we kunnen overzetten op ons platform. We spelen nu al mee aan de top en willen nog verder uitbreiden.” Voor de belegger is het ook interessant dat fintechs traditioneel lage variabele kosten hebben, waardoor extra omzet meteen sterk bijdraagt aan de winst. “De grootste variabele kost die we hebben, ligt in de support en infrastructuur”, aldus de CEO.

“In Frankrijk moesten we ter plaatse infrastructuur installeren, omdat datagegevens op Frans grondgebied moeten bewaard worden. Maar eens die infrastructuur er staat, heb je de grootste investeringen gedaan. De kost van support is ook maar een fractie van de omzet. De trend van digitalisering blijft jaren actief. We focussen nu sterk op Europa omdat het een markt is die sterk gereguleerd is.”

Geen enkel land ontkomt

“Maar digitalisering is een trend waar geen geen enkel land de komende 10 à 20 jaar aan zal kunnen ontkomen”, stelt Leybaert. “We willen ook meerwaarde bieden door andere diensten zoals kredietverzekeringen aan te bieden. Of diensten die op zich redelijk simpel zijn om uit te voeren, maar in het echte leven veel administratie vragen.” Leybaert geeft het voorbeeld van een korting voor een klant als hij vroeger betaalt. “In een papieren wereld is dat door de administratieve processen vaak niet interessant, maar eens digitaal ziet het plaatje er volledig anders uit. Of denk aan factoring waarbij je facturen via ons platform makkelijk kunt verkopen voor cash. Hoe verder die processen gaan, hoe meer waarde je creëert voor je klanten. En dan kunnen we bovenop het basispakket van 20 euro per maand extra geld vragen, bijvoorbeeld 40 of 50 euro per maand. Zo halen we meer omzet per klant.”

“En dan spreken we nog niet over diensten op basis van artificiële intelligentie, waardoor je allerlei info uit het platform zal kunnen halen. Zo kan je het betaalgedrag van klanten proberen voorspellen, wat maakt dat je je financiën daar op kan afstellen.” Klanten blijven lang op het platform In de financiële media stond onlangs een kritisch artikel dat beweerde dat Unifiedpost het moeilijk had om zijn klanten bij te houden. “Daar bleek een misverstand te zijn,” zegt CFO Laurent Marcelis. “In onze wereld spreken we van een churn rate die aangeeft hoeveel klanten je verliest. We hebben een heel beperkte churn en zelfs een negatieve churn rate van 7 procent. Dit wil zeggen dat we er bij eenzelfde groep klanten in slagen om 7 procent meer omzet binnen te halen dan het jaar ervoor.”

Zonder geld

cfo unifiedpost laurent-marcelis spaarvarkens.be

CFO Unifiedpost Laurent Marcelis

“Eenmaal aangesloten, blijken klanten snel sterk verankerd en verlaten ze zelden nog ons platform. Als we al klanten verliezen, komt dit vaak door faillissementen. In de media heeft men die term negatieve churn rate verkeerd begrepen, waardoor dit nieuws een eigen leven is gaan leiden.” Er was ook een artikel waarin vermeld werd dat Unifiedpost bijna zonder geld zat. “Dat klopt, maar dat is dan ook de reden waarom we naar de beurs zijn gegaan. Dat geld hebben we nodig om de belangrijkste Europese speler te worden. Door kapitaal op te halen kunnen we sneller investeren en groeien. We hebben in het verleden al bewezen dat we dat kunnen.

”Sommige beleggers stellen zich vragen over de verkopen van de originele aandeelhouders tijdens de IPO. Er zijn geen referentie-aandeelhouders die definitief vertrekken of de intentie hadden om alles te verkopen”, aldus Marcelis. “Een IPO dient altijd primair om geld op te halen. Maar de banken kwamen met de vraag om zogenaamde greenshoe-opties (het aanbieden van een additioneel pakket aandelen indien de vraag groot is) of andere toewijzingsopties toe te laten. We hebben dit mogelijk gemaakt, zodat de referentie-aandeelhouders deels konden uitstappen indien de vraag groot genoeg was. Maar nogmaals, er is geen enkele referentie-aandeelhouder die volledig is uitgestapt.”

Beurswaarde van 1 miljard

Heeft Unifiedpost de ambitie uit te groeien tot een bedrijf met een beurswaarde van meer dan 1 miljard euro? Marcelis: “Over de waardering kunnen we niet veel zeggen. Omdat we nog niet te waarderen zijn op basis van traditionele maatstaven (de winst, red.), is onze waardering onder meer gebaseerd op onze omzet. Maar als de omzet sterk blijft groeien, dan kom je logischerwijs al snel op een marktwaarde boven de 1 miljard euro.”

Oordeel van Spaarvarkens

Stefan Willems Jan Reyns Pascal Paepen Sven Vande BroekDe CEO en de CFO geven een goede indruk. De groeiambities van de groep zijn ambitieus, maar noodzakelijk om de huidige waardering te verantwoorden. Unifiedpost heeft in het verleden wel al bewezen de ambities waar te maken.

Zeggen dat dit bedrijf een buitenkansje is op de korte termijn, lijkt wel een brug te ver. We geloven dat het bedrijf de komende jaren sterke groeicijfers zal neerzetten. De vraag is of dit al niet volledig in de huidige waardering terug te vinden is. Met een omzet van 47 miljoen euro in 2019 is er immers nog een grote weg af te leggen om de huidige waardering van 623 miljoen euro (aan een koers van 20,50 euro) te verantwoorden. De grote troef van UnifiedPost is dat het nog lang autonoom kan groeien tegen 25 procent per jaar, terwijl de vaste kosten op hetzelfde niveau kunnen blijven. Een euro extra omzet zal op een gegeven moment dan ook bijna een euro extra winst zijn. Er speelt dus een grote hefboom op de winst.

Risico’s

Maar we mogen niet blind vertrouwen. We denken dat Unifiedpost goede kaarten heeft om uit te groeien tot een sterk bedrijf in zijn niche. Dat wil niet zeggen dat er nooit concurrentie kan opduiken. Unifiedpost is actief in sterk gefragmenteerde markten, zowel wat betreft geografie als wat betreft producten en diensten. De markt evolueert echter snel en kan competitiever worden. Vandaag zijn er vooral lokale en globale spelers. Unifiedpost focust op Europa en neemt zo een unieke leidende positie.

Ook haalt Unifiedpost grote groei door nu met accountantsorganisaties deals te sluiten die dan het product promoten bij hun leden die dan ook hun portefeuille van KMO’s overtuigen om met Unifiedpost te werken. Een zeer interessante strategie met lage kosten, maar die moet blijven aanhouden om de toekomst te verzekeren. We zijn hier hoopvol in, maar niets is verworven.

Het is ook mogelijk dat Unifiedpost er minder gemakkelijk dan verwacht in slaagt om diensten met hogere marges te verkopen aan bestaande en nieuwe klanten. Zo biedt Unifiedpost momenteel gratis proefperiodes aan nieuwe klanten voor sommige van haar producten. De groeistrategie van Unifiedpost is daardoor gedeeltelijk afhankelijk van het overstappen van deze nieuwe klanten naar betalende producten en diensten. Naast de gewone organische groei zal het bedrijf fors groeien via overnames. Door de mate waarin de drie groeimotoren samenwerken kan de groei een grote boost krijgen.

We zijn positief over de groei van het bedrijf in de toekomst, maar de waardering is tegen ongeveer 10 keer de verwachte omzet van volgend boekjaar ook pittig te noemen. Spaarvarkens adviseert om het bedrijf zeker in de gaten te houden. De hype van deze beursintroductie is snel gaan liggen en het aandeel noteert ondertussen al dicht bij de inschrijvingsprijs van 20 euro. We zouden nog wat de kat uit de boom kijken, maar volgen het aandeel verder op voor u! Een correctie van de technologieaandelen brengt misschien kansen om in te stappen.

Een van de beurshuizen die de beursgang van Unifiedpost vezorgden, was het Nederlandse Kempen & Co. Wat zeggen zij over het Belgische bedrijf?

Onder meer dat Unifiedpost niet echt veel concurrenten heeft. Het Franse Esker (marktkapitalisatie 835 miljoen euro) wordt veel genoemd, maar eigenlijk richt dat bedrijf zich vooral op de grotere bedrijven en niet op kmo’s. Er zijn wel veel bedrijven die hetzelfde doen, maar dan met oudere technologie. Vandaag is er volgens Kempen geen echte concurrent voor Unifiedpost in Europa.

Welke meerwaarde kan Unifiedpost brengen?

Volgens de specialist in elektronische facturering Billentis verloopt vandaag nog 95 procent van de verwerking van facturen manueel. Via e-invoicing kan men de kosten van de verwerking echter met 50% tot 90% verlagen waardoor de investering zich zeer snel terugverdient. De European Selective Paging Manufacturers Association schat de kostenbesparing, afhankelijk van bedrijf tot bedrijf, op 4 tot 12 euro per factuur. Zo kan een voltijdse werknemer op jaarbasis 6.000 facturen verwerken, maar dit kan stijgen naar 90.000 door te werken met e-invoices, waardoor ook het hele verwerkingsproces kan teruggebracht worden van 15 naar 3 dagen volgens een onderzoek van EY Worldwide Electronic Invoicing Survey.

Ook wil de Europese Commissie dat Europese overheden verplicht gaan werken met e-facturering. Hierdoor dwingt men in de praktijk bedrijven die zaken doen met overheden om in de toekomst te gaan werken met e-invoices. En sommige landen, zoals Frankrijk, gaan nog een stap verder. Daar moeten bedrijven onderling tegen 2023 al verplicht werken met e-invoicing.