Wat hebben lippenstift en de beurs met elkaar gemeen?

De term

De Lipstick Index is een financiële indicator of trend die de verkoop van cosmetica gebruikt voor het voorspellen van beurzen of recessies. De economische indicator werd voor het eerst vastgesteld in 1998 door econome Juliet Schor. Maar het was Leonard Lauder, erfgenaam van cosmeticabedrijf Estée Lauder, die de benaming gebruikte om een stijging in de lipstickverkoop te verklaren na de aanslagen van 9/11 en tijdens de financiële crisis van 2007 tot 2008.

Werking

De term Lipstick Index geldt niet alleen voor lippenstift, maar voor alle cosmetische aankopen in economische recessies. Econome Juliet Schor, die het fenomeen beschreef in haar boek The Overspent American, verklaart dat het kopen van lippenstift een manier is voor consumenten om te genieten van betaalbare luxe. Daarnaast is het ook een manier om de zorgen van het dagelijkse leven even te vergeten. De reden waarom consumenten zichzelf vaak verwennen met cosmetica in moeilijke tijden, is omdat de prijs van lippenstift aanzienlijk lager ligt dan die van andere luxegoederen zoals handtassen of juwelen. Verder blijkt ook uit het Makeup Consumer Report van NPD dat lippenstift ook één van de meest gekochte impulsproducten is.

De lippenstiftindex door de jaren heen

De Grote Depressie

Het fenomeen van de Lipstick Index werd voor het eerst opgemerkt tijdens de Grote Depressie, nadat de aandelenmarkt instortte in 1929. We zagen toen dat de verkoop van make-up steeg gedurende vier jaar van 1929 tot 1933.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er opnieuw een stijging van de lippenstiftverkoop. Hitler had namelijk een cosmeticaverbod opgelegd voor vrouwen en had een hekel aan rode lippenstift. Daarom besloot de toenmalige Britse premier, Winston Churchill, om het dragen van rode lippenstift net aan te moedigen. Tegen 1950 was rode lippenstift daarom uitgegroeid tot het symbool voor wedergeboorte en herstart.

De recessie van 1990

Tijdens de Recessie van 1990, gekenmerkt door verhoogde olieprijzen na de Perzische Golf

crisis, vielen er in alle industrieën ontslagen, met uitzondering van de cosmetica-industrie. Dankzij de Lipstick Index was de cosmetica-industrie de enige industrie waar de werkgelegenheid in deze periode steeg omdat de vraag naar cosmetische producten toenam.

De recessie in het begin van de jaren 2000

Er was een economische neergang in het begin van de jaren 2000 die zich vooral voordeed in ontwikkelde landen. In Europa vond het effect van de recessie plaats in de periode van 2000 tot 2001. In Amerika duurde deze recessie acht maanden, van maart tot november 2001. Tijdens deze periode meldde The Wall Street Journal dat de verkoop van lippenstift met 11% steeg en de vraag naar meer “prestige merken” nog hoger was.

De grote recessie van 2008-2009

Het faillissement van Lehman Brothers markeerde het begin van de ergste economische

neergang sinds de Grote Depressie; de Grote Financiele Crisis van 2008-2009. Deze recessie duurde achttien maanden en had ernstige gevolgen voor de wereldeconomie. Desondanks rapporteerden cosmeticabedrijven waaronder L’Oréal, Shiseido en Beiersdorf allemaal aanzienlijke winsten tijdens deze periode.

De COVID-19 pandemie

Na de uitbraak van het COVID-19-virus eind 2019 werd de wereld geconfronteerd met een pandemie van globale omvang. De pandemie die het normale leven in 2020 lamlegde, had een negatief effect op de economie. Zo werden veel industrieën stilgelegd omwille van lockdowns en beperkingen. Ook de werkloosheid steeg.

Anders dan tijdens de vorige economische recessies, toen de vraag in de cosmetica-industrie net toenam, was de vraag nu aanzienlijk afgenomen. De boosdoeners waren de mondmaskerplicht en verplaatsingsbeperkingen om het virus te bestrijden.

Aangezien mensen hun huizen niet verlieten, socialisering beperkt was en gezichten bedekt waren, hadden mensen net minder behoefte aan cosmetica. Vooral lippenstift viel in tegenstelling met andere crisissen uit de gratie. In plaats daarvan kochten consumenten meer parfum, huidverzorgingsproducten en nagellak.

De lippenstiftindex in 2022

Eind 2021 waren de effecten van het COVID-19 virus grotendeels onder controle. De meeste landen beëindigden hun lockdowns en COVID-19 beperkingen, inclusief het mondmaskerbeleid.

Er werd een volledig herstel van de economie verwacht, maar door de torenhoge energieprijzen en een oorlog in Europa tussen Oekraïne en Rusland wordt de economie nog steeds geconfronteerd met een nieuwe recessie.

Tijdens het eerste kwartaal van 2022 steeg de omzet van lippenstift met 48% ten opzichte van het jaar voordien waardoor het, het snelst groeiende segment is in de cosmetica-industrie. De verkoop van lippenstift bleef stijgen gedurende de rest van vorig jaar. Het verlangen van de consument om zich te verwennen met betaalbare luxe illustreert opnieuw het escapisme in moeilijke tijden.

Dit artikel werd geschreven door Umama Benabderrahmane, student aan de Thomas More Hogeschool.

Reacties