“Voor mij zijn de FAANG-aandelen de winnaars van de vorige cyclus”
“Voor mij zijn de FAANG-aandelen de winnaars van de vorige cyclus”
Donderdag was Stefan te gast bij Nico Inberg van De Aandeelhouder waarin hij vertelt over zijn levensstijl en zijn beleggingsportefeuille. Hij geeft hierbij ook een aantal beurstips weg waaronder UnifiedPost. U kan de video bekijken via een link onderaan het artikel.
Levensstijl
Al zo’n 10 jaar is Stefan bezig met het implementeren van de FIRE-filosofie in zijn leven. Toen corona uitbrak en een kamer van 9m2 een bedrukkend gevoel gaf, besloot hij er op uit te trekken naar Bulgarije, meer specifiek naar Bansko. “Het oorspronkelijke plan was om slechts één week te blijven, maar uiteindelijk ben ik er blijven plakken”, zegt hij. Naast het feit dat het leven in Bulgarije een stuk goedkoper is, is er ook een grote community van digital nomads aanwezig. Dat zijn mensen die hun werk volledig online uitvoeren wat hun toelaat locatie-onafhankelijk te werken. In die levensstijl voelt Stefan zich ook thuis. “Het fijne aan Bansko is dat ik daar omringd ben met jonge mensen die, net zoals ik, een bedrijf proberen op te bouwen”, zegt de beursanalist.
Verder kunnen beduidend lagere prijzen voor grote uitgaveposten zoals huur in Bulgarije Stefan ook bekoren. Dit laat hem toe om sneller toe te werken naar zijn FIRE doel. De achterliggende gedachte bij FIRE is om financieel onafhankelijk te worden door uitgaven te minimaliseren en een inkomen op te bouwen uit passieve bronnen zoals dividend uit aandelen of huurinkomsten. “In Bansko moet je echt je best doen om 1000 euro per maand uit te geven”, verduidelijkt Stefan. De huur dat hij betaalt voor zijn appartement bedraagt slechts 250 euro inclusief water en elektriciteit. Zo hou ik een beduidend hoger deel van mijn inkomen over om in mijn beleggingsportefeuille te investeren.
Beleggingsportefeuille
Voor het opbouwen van een portefeuille kijkt Stefan Willems altijd eerst naar wat er op macro-economisch vlak speelt. Daarna kiest hij aandelen op basis van de topdown benadering. “Dat betekent dat ik eerst bekijk of een bepaalde sector wel interessant is voor ik individuele aandelen uitkies”, legt Stefan uit. Zo heb ik heel mijn portefeuille omgegooid in de maanden februari en maart omdat het duidelijk werd voor mij dat de oorlog in Oekraïne ging leiden tot energiedisruptie. Exmar, een Belgische scheepvaartgroep die transport en andere diensten verzorgt voor de olie- en gasindustrie, is één van de aandelen die hierop inspeelde. Daarnaast is een stevige balans ook van belang bij het kiezen van aandelen. Al is het voor de beursanalist niet noodzakelijk dat een bedrijf schuldenvrij moet zijn. Een bedrijf mag perfect veel kortlopende schulden hebben, maar het potentieel om dit op relatief korte termijn op te lossen moet er wel zijn. Exmar is bijvoorbeeld schuldenvrij geworden na de verkoop van zijn drijvende lng-fabriek genaamd Tango FLNG aan Eni. Daarnaast is ook een nettokaspositie een belangrijke troef in tijden van recessie. Het laat bedrijven toe om tegen een stootje te kunnen en stelt hen ook in staat om overnames te kunnen doen van sectorgenoten die het moeilijk krijgen.
Zijn beleggingsfilosofie legde Stefan nog geen windeieren. Sinds de start van zijn parcours als Pro bij ProBeleggen behaalt hij een rendement van 15% in een paar maanden tijd.
Beurstip(s)
Unifiedpost
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, kijkt de beursanalist nu naar de techonologiesector. Al heeft Stefan het dan niet over de FAANG-aandelen (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google). “Voor mij zijn de grote technologiebedrijven de winnaars van de vorige cyclus” meent Stefan Willems. Waar de beursanalist wel potentieel ziet voor een ommekeer is bij Unifiepost dat een beurskapitalisatie heeft van slechts 125,6 miljoen euro. Al benadrukt hij dat de pivotering nog niet voor direct is, maar eerder een visie is voor de komende vijf of zes jaar. Ook Marc Coucke en een aantal bestuurders bij Unified Post lijken dat idee te ondersteunen en kochten aandelen in. Volgens de mede-oprichter van Spaarvarkens.be kan Unifiedpost volop profiteren van de evolutie naar e-invoicing. Een markt die momenteel groeit met zo’n 20% per jaar. Doordat ze hun focus leggen op KMO’s hoeven ze voorlopig geen concurrentie te vrezen van grotere techspelers omdat die laatste zich vooral toeleggen op multinationals. Daarnaast heeft het bedrijf ook beperkte marketingkosten omdat ze deals sluiten met sectorfederaties. Dat laat het bedrijf toe om zijn klantenbasis fors te vergroten zonder grote marketinginspanningen. Eens het klantenbestand begint te groeien, zullen de vaste kosten minder beginnen te drukken op de winstmarges wat de koers van het aandeel kan ondersteunen.
U kan de volledige video boven bekijken.
Reacties