Twijfel van een analist

Stefan Willems

Weet je wat het is als beurscommentator? Je voelt je vaak een idioot. Je gooit ideeën in de markt en je krijgt er meteen tientallen reacties op terug. Van mensen die je blind door het vuur volgen, omdat je al een reputatie hebt opgebouwd, tot mensen die je gek verklaren voor je analyses. Je hebt immers geen markt zonder tegengestelde meningen, dus het is zeer logisch dat je over ieder idee tientallen tegengestelde meningen binnen krijgt.

Moet je voorzichtig zijn als analist of niet?

Maar daarmee stel je je ergens ook kwetsbaar op. Dit omdat een deel van je publiek vaak al binnen de dag resultaat verwacht in de richting die je poneert. Dat maakt volgens mij ook dat concullega’s zeer voorzichtig zijn in het openbaar delen van hun ideeën. Als je 9 ideeën hebt die mooie winsten genereren, zal je altijd die mensen hebben die je voor jaren blijven afrekenen op dat ene slechte idee. Zo werkt de mens nu eenmaal. 😅

Het verschil met anderen, denk ik, is dat ik me minder aantrek dan concullega’s om af en toe voor paal te staan. Ik durf agressieve claims te maken, zelfs als ik weet dat ik het deksel op mijn neus krijg. Een van die claims waar ik me de laatste tijd raar genoeg dom over voel, is het aandeel Zim Integrated Shipping Services (een rederij actief in containervervoer). Mijn eerste koopadviezen hierover noteren van 20 december waarbij ik toen zelf agressief heb gekocht tegen 10 dollar. We staan vandaag 40% hoger, maar toch twijfel ik elke dag over deze case (trouwens een gezonde houding, ik stel mezelf iedere dag in twijfel om zo snel te kunnen schakelen indien nodig).

Mijn idee was immers dat we ondertussen al fors hoger zouden staan (zie mijn artikels op de site van Spaarvarkens) omdat de cashflow die men gaat genereren in mijn ogen absurd hoog is. Een bedrijf dat zijn volledige marktkapitalisatie kan terugverdienen op één jaar en meer? Ik zeg niet dat het met zekerheid gaat gebeuren, maar die kaart ligt met een waarschijnlijke kans wel degelijk open voor het bedrijf waarbij de probaliteit iedere dag toeneemt. Ik sluit niet uit dat ZIM in de komende 6 tot 9 maanden meer cash zal genereren dan toen ik ze kocht tegen 10 dollar. Ongelooflijk eigenlijk.

Je moet een idioot zijn om ZIM aan te raden

Maar het is een groot risico. Geen enkele weldenkende analist zou dit aandeel ooit in de krant zetten als kooptip. De markt waarin ZIM actief is, heeft tijdelijk de wind in de zeilen door het conflict in de Rode Zee. Daardoor moeten schepen rond Afrika varen waardoor minder schepen beschikbaar zijn en de scheepstarieven maal 3 zijn gegaan. En met 70% blootstelling aan de spotmarkt, profiteert ZIM hier meteen van. Ook omdat de vloot fors is uitgebreid en dit jaar de vloot nog fors zal groeien. Maar valt dit conflict weg, dan zakt het bedrijf in mijn ogen met meer dan 60%. Simpel als dat.

Ik heb mijn top 3 tips al aan enkele kranten en financiële media gegeven, maar de reden dat ZIM er niet in staat, is omdat de lijstjes lopen over maximaal 1 jaar. ZIM wil je met grote kans absoluut niet in je portefeuille hebben in 2025. Dit door de overcapaciteit in de sector die de transportprijzen naar dieptepunten zullen sturen.

Het risico van in de krant te staan

Maar toch verwacht ik dat het bedrijf zijn aandeel wel eens kan verdubbelen en meer sinds ik het heb aangekocht, om dan later in het jaar zijn dalende trend voort te zetten. Maar ik durf zoiets niet in de krant te zetten… Ik heb het ondertussen al te vaak meegemaakt dat ik adviezen geef en dat de situatie in de wereld zich zo aanpast dat een update nodig is. Ik heb immers geen vaste columns meer zoals vroeger. Tegenwoordig stuur ik vaak voor de leden van de Spaarvarkens Beleggingsclub een verkoopadvies, maar dan hoor ik later dat beleggers die enkel de krant lezen of via-via iets horen, het aandeel nog hebben. Dit omdat mijn adviezen hun niet bereikt hebben. Belachelijk, maar dat trek ik me enorm aan, zeker bij volatiele aandelen of sectoren. En ik denk andere analisten ook, de reden waarom ik vaak niet geloof dat je de echte ‘kooptips’ in de krant leest omdat de volatielere keuzes wegvallen. Automatisch kies je dan als analist voor ‘voorzichtigere’ selecties waardoor je constant dezelfde bedrijven tegenkomt. Vaak Amerikaanse (tech)bedrijven of de grote jongens met bekende namen, want dat is “veilig” nietwaar. Maar een rederij uit Israël als kooptip voor 2024? Nee, de kans is beperkt dat je dat ooit ergens zal lezen in de kooplijstjes.

In ieder geval, hoe het met ZIM gaat aflopen, dat weet ik niet. Ik spendeer tegenwoordig iedere dag anderhalf uur aan het opvolgen van het nieuws rond de Rode Zee omdat deze case gewoon tijd vraagt, dat omdat je geen fundamentele bescherming hebt eens dit conflict opgelost is. Is het dat waard? Wel als ik binnenkort een maal 2 kan realiseren op mijn aandelen, want ik heb er fors geld in zitten. En voorlopig heeft mijn aankoop me al mooi geld opgeleverd waardoor 2024 super gestart is.

Maar daarom mijn wens voor 2024. Als je dan toch iets zou doen met ZIM, wees dan voorzichtig en laat je goed begeleiden. Dat hoeft niet door mij te zijn (er zijn verschillende beurshuizen en analisten die het aandeel opvolgen), maar wees niet die persoon die binnenkort op een fors verlies staat omdat hij nooit op tijd een verkoopadvies heeft gekregen en blind heeft gekocht. Zeker in dit geval kan dat je zuur opbreken. Je weet dat de inzinking er zal komen en dan wil je al ruim op voorhand verkopen (zie ook mijn podcast gisteren over wanneer je een aandeel moet verkopen).

Met ZIM kan je potentieel een maal 2 realiseren, maar het neerwaarts risico is er ook. We volgen het aandeel op binnen de Spaarvarkens Beleggingsclub. Wil je op de hoogte blijven van dit scheepvaart avontuur en de volledige artikels lezen? Dan kan je je hier inschrijven en krijg je ook toegang tot onze portefeuilles en meest recente adviezen. Het risico dat je neemt is nul, want je kan de eerste maand gratis proberen. Is het niets voor jou? Dan storten we je inschrijvingsgeld 100% terug. Al hoop ik persoonlijk dat je met de winst op ZIM het lidgeld voor de komende paar jaar kunt betalen. Wat de toekomst zal brengen weten we niet, maar dat er muziek zit in dit verhaal indien de Rode Zee gesloten blijft voor een paar maanden, die kans ligt boven de 90%.

Warme groet

Stefan Willems

Stefan Willems

Reacties

  1. De heldentocht van een analist die persoonlijke, goed gefundeerde interpretaties durft te delen en daarbij een beroep doet op het inschattingsvermogen van potentiële beleggers. Dat is toch alleen maar erg moedig?

  2. Het doet mij wat denken aan de periode rond 2015. De tarieven voor tankers, VLCC, schoten toen ook als een raket de hoogte in. De koers van Euronav steeg niet navenant, Griekse reders en Saverys bleken massaal aan de verkoopzijde te staan. In deze hangt alles af van hoe lang het probleem ginder duurt, kenners schatten dat in als onoplosbaar en langdurig.

  3. Mooi artikel Stefan, dapper ook … gemiddelde koersdoel ZIM staat volgens yahoo finance nog op 9.32. Benieuwd of en wanneer er een beurshuis/analist zijn koersdoel voor ZIM zou durven optrekken ….

  4. Toch bedankt voor de kooptip ” Zim “. Ik zou hetzelfde nooit gevonden hebben, maar het is een gokje waard en je redenering staat. Economie is vandaag meer en meer een politiek spel dat dagelijks kan keren. Ik zal nooit een steen werpen naar analisten die hun speurwerk doen dat niet altijd resulteert in het vooropgestelde ! Kritiek geven is makkelijk, serieus werk afleveren is andere koek !!! Ik ben blij met de analyses van Stefan !!!