Hoe de media ons beeld van corona bespelen
Kunnen we nog omgaan met de dood? Die vraag stel ik mezelf wanneer ik vandaag naar de 7de dag kijk. De 7de dag opent dramatisch met een terugblik op een oude persconferentie van Sophie Wilmes aan het begin van de coronapandemie, gevolgd door onheilspellende muziek. Maggie De Block roept op om zeker niet āuit het kot te komenā en herhaalt dit meermaals, wat de ernst van het virus in de kijker moet zetten. De sfeer rond corona is meteen gezet.
Hoe de media ons beeld van corona bespelen
Het thema van de uitzending? Hoe hebben wij en de verpleegkundigen ons door de crisis gesleurd? De presentator roept op om zeker niet de coronaslachtoffers te vergeten, waarna het getal 22.421 op het tv-scherm verschijnt en daar dramatisch lang blijft staan. Premier Alexander De Croo brengt een steunbetuiging aan de nabestaanden. Een lieve dame, Marleen Demeyer, doet vervolgens in een coronaterugblik haar verhaal. Over haar vader en moeder, die aan corona gestorven zijn in het woonzorgcentrum. En over hoe ze dit heeft beleefd.
Mijn respect en medeleven gaan naar deze vrouw die tijdens de uitzending met een lach en op een tedere manier over haar ouders vertelt. Echter wil ik niet de aandacht vestigen op dit slachtoffer van corona, maar op hoe de uitzending van de 7de dag gemaakt werd. Misschien is het omdat ik als journalist oog heb voor details en voor hoe men, vanuit de media, vaak de gevoelens wil bespelen. Maar ik vind het hoe langer hoe storender hoe de media aan emo-politiek doen.
Dood hoeft niet negatief te zijn
Ik weet uiteraard dat media aandacht moeten krijgen. Men wil zoveel mogelijk mensen proberen te bereiken. Drama is daarvoor altijd goed. Het is ook daarom dat men in bepaalde programmaās bewust speelt met sombere achtergrondmuziek en kille beelden om een situatie zo ernstig mogelijk te doen lijken.
Maar wat mij de afgelopen jaren vooral opvalt, is dat sterven een taboe is geworden en dat de media daarop actief inspelen. Als kind was ik misdienaar. Ik was dan ook vaak bij de begrafenissen en de koffietafels van mijn parochianen. En wat viel op? De āleuksteā begrafenissen waren degene waar de overledene vanaf een leeftijd van 80 jaar deze wereld had verlaten.
Dat klinkt raar, maar is het niet. In BelgiĆ« sterft een man gemiddeld rond zijn 79ste jaar en een vrouw rond haar 84ste. Zit je dicht bij deze leeftijd, dan is het statistisch normaal dat je relatief snel zult sterven aan de gevolgen van een ziekte of omdat je lichaam niet meer wil.Ā Mensen weten dat ook en nergens zag je dat duidelijker als bij de koffietafels. Ā Daar zag je vooral bij begrafenissen van mensen boven de 80 jaar vrolijke gezichten, waarbij men samen probeerde te verwerken. Mensen waren er blij om elkaar nog eens te zien.
Afscheid nemen is nooit makkelijk, maar vanaf 80 jaar zag ik vaak dat mensen dit konden plaatsen. Doodgaan vanaf deze leeftijd is immers verwacht en meestal hebben mensen al maanden op voorhand afscheid genomen.
Sterven in Belgiƫ is een taboe
Hoe anders is de situatie vandaag? Zelf ben ik mijn grootvader verloren tijdens de eerste coronagolf. Pijnlijk, maar dat kwam vooral door de coronamaatregelen. Daardoor heb ik nooit afscheid mogen nemen van hem. De waarheid is dat ik al langer dan een jaar afscheid aan het nemen was van mijn opa omdat ik zijn levenslust danig zag verdwijnen sinds de dood van zijn vrouw. Enkele weken na een lelijke val en een gebroken heup stierf bij op 85-jarige leeftijd.
Maar wat constateer ik bij mezelf? Omdat mijn opa stierf tijdens de coronapandemie, voelde dit fout aan. Dat gevoel had ik niet bij de dood van mijn oma, ook al is die jonger dan mijn opa gestorven. Haar dood kon ik makkelijker accepteren. De dood van mijn opa leek er een die er niet had mogen zijn. In april gaf ik nog het ziekenhuis de schuld dat men mijn opa niet verder wou behandelen. Men had immers de handen vol met de coronaslachtoffers en het leek wel of een 85-jarige bijzaak was. Dat je opa op die leeftijd sterft en zeker bij een heupbreuk met complicaties is niet verwonderlijk. Maar opeens was mijn opa een onrechtstreeks coronaslachtoffer. Daardoor accepteerde ik niet dat hij gestorven was.
Hoe meer tijd passeerde en de emotie verminderde, begon ik te beseffen dat ik niet rationeel dacht. Dood is altijd al een normaal onderdeel van mijn leven geweest. Ik merkte dat ik dat beter kon verwerken dan anderen. Maar nu zou ik ineens wel problemen hebben met mijn opa die stierf op de gezegende leeftijd van 85 jaar, door de onrechtstreekse gevolgen van een virus?
Media spelen belangrijke rol in coronaberichtgeving
Als je begint te onderzoeken hoe het komt dat je denkwijze verandert, zie je vaak dat dit ingegeven is door je omgeving. Hoe meer ik met een analytisch oog naar de coronaverslaggeving in de Belgische media kijk, hoe meer je bepaalde boodschappen ziet die eigenlijk niet vanzelfsprekend gevonden moeten worden.
Een duidelijk voorbeeld is de uitzending van de 7de dag vandaag. Zo heb ik de uitzending meermaals in vertraging afgespeeld en langzaam geanalyseerd. Ik wou stilstaan bij de boodschap die het programma wou geven en rustig nadenken bij elk woord dat men zegt. En dan zie je duidelijk hoe men uitgaat van bepaalde aannames die je als kijker ook langzaam accepteert. Zo geven de eerste 10 minuten van de 7de dag goed weer hoe men je een bepaald gedachtegoed opdringt, alleen al door de manier waarop men spreekt over corona en het gebruik van achtergrondmuziek en beelden.
Het lijkt bij momenten zelfs even niet normaal dat een oudere kan sterven aan een ziekte, terwijl dit de logica zelve is. Er sterven gelukkig meer oudere dan jonge mensen. Meer dan de helft van de coronadoden is ouder dan 85 jaar. En vroegerĀ accepteerde men dat een ziekte een normale doodsoorzaak was. Pakken we dan nog de arbitraire grens van 75-plussers erbij en je zit al aan 81,6 procent van het aantal doden. Volgens diezelfde cijfers van Sciensano is dat 93,7 procent met de 65-plussers erbij. Welke boodschap geef je dan als je in de 7de dag 10 minuten lang een vrouw opvoert wiens vader en moeder stierven aan corona op respectievelijk 90 jaar en 87 jaar?
Emopolitiek komt bepaalde personen goed uit
Ik vrees dat we niet meer om kunnen gaan met de dood en niet beseffen dat niet iedereen de gemiddelde leeftijd van een coronadode haalt die ver boven de gemiddelde levensverwachting ligt. Mijn vader stierf op 32-jarige leeftijd. Ik ken 40’ers die stierven aan longkanker terwijl ze een jong gezin hebben. En vijftigers die aan het aftellen zijn naar hun brugpensioen en dan sterven op pakweg 53 jaar.
Dramaās zijn dat. Dingen die je moeilijk kan plaatsen. Maar rationeel kan je je dus afvragen of de emopolitiek die sommige media opvoeren wel gewenst is. Ik ben zelfs op het punt gekomen dat ik twijfel of sommige partijen de angst en verontwaardiging bij de bevolking niet bewust hoog houden voor de eigen agenda.
Ziekte en dood zijn normale onderdelen van ons leven. Maar in een maatschappij waarin onze ziekenzorg tegenwoordig de meest ongelooflijke ziektes kan oplossen, lijkt het alsof we dit niet meer kunnen accepteren. Sterven is een taboe in Belgiƫ, een taboe dat door de media in stand gehouden wordt.
Link tussen dood, beleggen en risico’s durven nemen
Wat heeft het taboe over de dood te maken met beleggen, vraagt u zich misschien af? Welnu, risico en verlies zijn ook een belangrijk onderdeel van investeren en beleggen. En net als de dood is dat voor vele mensen een taboe. Het werpt hoge drempels op. En ook beleggers maken er vaak een taboe van. Zelden hoor je spreken over de verliezers in de portefeuille. Terwijl we allemaal weten: verliezen maakt deel uit van het leven. Iedereen slaat de bal wel eens mis. Het kan soms ook jaren duren voor een investering rendeert en ondertussen is dit dan ‘dood geld’.
En soms is de investering niet meer te redden. Zelfs de beste belegger heeft verliezen. Risico en verlies zijn daarom even onlosmakelijk met winst en rendement verbonden als het leven en de dood. Niet noodzakelijk op dezelfde plaats, maar het ene kan niet zonder het andere. Als de doden geen plaats zouden maken, zou er misschien nooit plaats zijn voor nieuw leven. En zonder (berekende) risico’s te nemen, zult u ook nooit echt volledig leven.
De link naar beleggen is misschien een beetje geforceerd. Maar de auteur heeft voor mij wel 100% gelijk in z’n analyse.
Merci Philippe!
Ik hoop dat de ‘grote media’ dit artikel oppikt, want je slaat de nagel op de kop! Bedankt voor deze bijdrage.
Graag gedaan Bram ;-)
Zeker nagels met koppen maar ook dubbel, dat moment dat Maggie die beroemde woorden uitsprak zal niemand vergeten en dat was ook haar bedoeling, daarvoor waren weinig mensen en ook de overheid (jammer genoeg) zich niet bewust wat er verkeerd ging, media is media, daar moet drama bij of de mensen kijken niet… voor de rest zullen de geschiedenisboekjes later aan de kinderen wel vertellen hoe stuntelig alles aangepakt is, dat hoop ik tenminste.
Mooi artikel Stefan! Ik deel je mening volledig.
Merci Tom!
Aangenaam verrast ben ik met het lezen van deze mooie reportage! Mainstream media is vandaag een nietsontziend kanon dat zonder enige nuance steeds weer dezelfde propaganda de huiskamers van miljoenen burgers inknalt. Proportioneel wordt de andersdenkende herleid tot slechts een machteloze proppeschieter. Het doet deugd te merken dat meer en meer mensen, ondanks de verregaande arrogantie van de almachtige media, toch in staat zijn om zelf op onderzoek te gaan. De goedkope manier waarop vandaag op de emotie ingespeeld wordt, blijft niet langer onopgemerkt. Dat bij deze kanttekeningen het onderwerp “beleggen” ook een plaats krijgt lijkt me vanzelfsprekend. Als beleggers kijken wij immers altijd kritisch naar elke maatschappelijke ontwikkeling. Wanneer wij informatie “googlen”, zijn wij niet bevredigd met het eerste zoekresultaat dat verschijnt maar willen wij het achtentwintigste en het tweeĆ«ndertigste ook geweten hebben. Want wij willen volledig geĆÆnformeerd zijn om een grondige analyse te kunnen maken. Wij lopen ook nooit zomaar met de massa mee maar bekijken die bewegingen vanop de zijlijn met aandacht. Deze eigenschappen zijn nu eenmaal karakteristiek voor de natuur van een belegger. Vanuit diezelfde natuur wordt leven- en- dood dan ook als een geheel aanvaard. Emotionele chantage niet. Bedankt, Stefan!
Dit artikel verwoordt in precies wat ik van de media en hun berichtgeving over onder andere de pandemie denk. Zowel de kranten, tv, radio, internetfora, ze kleuren allemaal het nieuws om het te kunnen verkopen.
Ook de link naar beleggen kan ik mij in vinden.
Goed geschreven, bedankt!
Merci Yvan!
Fijne reactie Gert. Dat is bijna al een nieuwe column op zich ! Groeten!