Guy Sips geeft 3 tips

België telt nogal wat bedrijven die op een of andere manier actief zijn met beelden. Guy Sips selecteerde drie bedrijven waar de kernactiviteit visualisatie is. De eerste twee zijn zelfs wereldleiders en de derde is een van de meest rendabele cinema uitbaters.

Barco

Barco ontwerpt technologie om wereldwijd heldere beelden tevoorschijn te toveren, waarbij het zich richt op drie kernmarkten: Enterprise (van vergader- en controlekamers tot bedrijfsruimtes), Healthcare (van de radiologieafdeling tot de operatiekamer) en Entertainment (van bioscopen tot live evenementen en attracties). Veel van deze sectoren waren covid-gevoelig maar Barco’s beurskoers was na de covid-zwakte aan een mooie inhaalbeweging begonnen… die werd echter deze zomer abrupt afgebroken en vandaag staan we terug aan koersen vergelijkbaar met volle covid-periode. Barco kwam immers als één van de eerste bedrijven dit resultatenseizoen met iets minder -ja zelfs teleurstellende- cijfers en de koersafstraffing die volgde zou de teneur worden bij vele bedrijven die cijfers (net) onder de lat bekendmaakten. Bij Barco waren de trager dan verwachte herstel in China en de haperingen in de divisie Healthcare de belangrijkste boosdoeners. We verwachten dat dit ook in het derde kwartaal nog zijn impact zal hebben. Ondertussen hebben twee grootaandeelhouders in Barco (Co-CEO Charles Beaudouin – die voor onbepaalde tijd out is – en voorzitter Frank Donck) de forse koersdaling na de halfjaarcijfers te baat genomen om hun posities op te voeren. Follow the leader(s)!

EVS

Op basis van een sterke eerste jaarhelft zal EVS over gans 2023 een nieuw recordomzet bereiken, toch een oneven jaar zonder grote sportevenement. Terwijl EVS nog steeds te kampen heeft met uitdagingen in de toeleveringsketen van componenten, had EVS voldoende vertrouwen om zijn eerdere omzetverwachting voor 2023 te verhogen naar €160m tot €170m. Ook de EBIT-verwachting voor 2023 werd verhoogd, naar een bandbreedte van €32,5-38,5m. We kijken uit naar de introductie van VIA MAP; hiermee slaat EVS een brug tussen content-creatie en live-productie enerzijds en de wereld van contentdistributie en -review anderzijds. VIA MAP is een samenhangend en open ecosysteem dat aansluit bij de dynamische eisen van het huidige medialandschap. Dit platform is het hoogtepunt van de technologische evolutie van EVS en vormt nu de ruggengraat van verschillende oplossingen, waaronder LiveCeption voor live herhalingen en hoogtepunten, MediaCeption voor asset management, MediaHub voor distributie en monetization, en PowerVision voor reviewing en missiekritische besluitvorming.

Kinepolis

We vonden de halfjaarcijfers van cinema-uitbater Kinepolis ‘degelijk’. De bezoekersaantallen verbeteren naarmate het aanbod internationale films toeneemt. Hoewel de impact van succesnummers als ‘Barbie’ en ‘Oppenheimer’ nog niet in de halfjaarcijfers zichtbaar is, is het inmiddels duidelijk dat die films het cinemabezoek een welkome duw in de rug geven. Want het aantal bezoekers ligt nog altijd onder dat van 2019, het laatste pre-coronajaar dat Kinepolis als ijkpunt gebruikt. Kinepolis compenseert die lagere bezoekersaantallen echter met een fors hogere opbrengst per bezoeker, en daarvoor verdient de filmuitbater applaus. De grote vraag naar een ‘premium’ cinema-ervaring en het feit dat Kinepolis sinds de pandemie is blijven investeren in zijn verbeterde ervaringsaanbod, gecombineerd met de verdere stijging van de bezoekersaantallen, zorgen voor een goed groeipotentieel voor de toekomst. Positief is ook het recente nieuws dat scriptschrijvers in Hollywood na een lange staking -vanwege zorgen over de salarissen en de opmars van kunstmatige intelligentie (AI)- weer aan het werk gaan. Bijna vijf maanden lang lag hierdoor de productie van grote filmstudio’s als Warner Bros stil. 

Dit artikel verscheen eerder in De Standaard.

Reacties