De drie favorieten van Luc Kroeze
“Vorig jaar tipte ik de aandelen Visa, Mastercard, Levi Strauss en Melexis. De aandelen Visa en Mastercard lieten een mooie koerswinst zien, omdat de bedrijven deden wat we er van gewend zijn: presteren. Ook Levi Strauss wist door puike resultaten en verbeterde vooruitzichten de aanzienlijke onderwaardering van het aandeel weg te werken. Het aandeel Melexis kwam daarentegen niet van zijn plaats, maar het verhaal blijft intact, waardoor ik het wederom opneem in de nieuwe selectie, naast LVMH en Nike.”
LVMH
LVMH is een bedrijf dat een breed scala aan luxegoederen verkoopt. Het heeft een indrukwekkende staat van dienst inzake groei en winstgevendheid. Ik ben ervan overtuigd dat LVMH, gedreven door verschillende langetermijntrends, nog jarenlang goed kan blijven presteren. Tijdens een recessie zullen de segmenten van LVMH die zich richten op de ultra-rijken naar verwachting blijven presteren, waardoor het bedrijf veerkrachtig is in economisch uitdagende omstandigheden.Ā
Ik denk dat LVMH een goed gediversifieerde keuze van hoge kwaliteit is in de luxesector. Door te investeren in LVMH krijg je blootstelling aan een groot deel van de luxegoederenmarkt.Ā
Melexis
Melexis ontwerpt en ontwikkelt innovatieve geĆÆntegreerde chips, voornamelijk voor de auto-industrie. Het heeft een rijke groeihistorie, is uitzonderlijk winstgevend en verkeert in goede financiĆ«le gezondheid. De huidige koers maakt duidelijk dat de markt een premie eist voor het cyclische karakter van de automobielsector, maar ik geloof dat de wereldwijde elektrificatietrend Melexis in staat zal stellen te profiteren. Zelfs als het totale aantal geproduceerde auto’s zou dalen, zal het aantal benodigde chips per voertuig toenemen. Melexis is een goed geleid bedrijf met uitgesproken kwaliteitskenmerken en veelbelovende vooruitzichten dat nog steeds ondergewaardeerd is.
Nike
De oplawaai van 20% op amper een handelsdag maken we bij een bedrijf als Nike niet vaak mee en verdient wat duiding. De cijfers van de jaarresultaten waren het probleem niet, die lagen min of meer in lijn met de verwachtingen. Het waren de vooruitzichten voor het komende boekjaar die het aandeel de grootste dagdaling in ruim twee decennia bezorgden. Het management verwacht een omzetdaling van om en bij 5% voor het komende jaar en dat is slechter dan waar analisten op rekenden.
Moeilijke macro-economische omstandigheden, verlies van marktaandeel en zwakke digitale verkopen spelen het bedrijf parten. Links en rechts lees ik nu dat Nike verleden tijd is. Dat geloof ik niet. Er is duidelijk werk aan de winkel, maar naar mijn mening is Nike dankzij zijn ongeƫvenaarde merksterkte, wereldwijde marktpositie en strategie voor sponsoring van topatleten, goed gepositioneerd om een winnaar in de sportindustrie te blijven. Als je net zoals ik gelooft in dat het iconische merk Nike zijn groeimotor uiteindelijk weer aan de praat krijgt, lijkt me de daling van 20% niet in verhouding te staan met de zwakker dan verwachte vooruitzichten voor het komende boekjaar, en biedt de huidige koers een mooie kans voor de geduldige buy&hold-belegger.
Nike is de wereldmarktleider in sportschoenen en het karakteristieke logo, de āswooshā, is voldoende om de consument het merk te laten herkennen en ervoor te laten betalen. Ook de winstmargesĀ maken duidelijk dat het een van de sterkste merken ter wereld is, ondanks dat het actief is in een zeer competitieve sector. Na enkele jaren van overwaardering en een uitdagende Chinese markt zorgden er al voor de jongste afstraffing voor dat het aandeel redelijk geprijsd was.Ā
Dit artikel verscheen al gedeeltelijk in De Standaard.
Zoetis?