De Drie Favorieten van Luc Kroeze
Welke aandelen ziet Luc Kroeze als kwaliteit?
Luc Kroeze schreef een boek over zijn beleggingsavonturen en hoe hij uiteindelijk ervoor koos om enkel nog in kwaliteitsaandelen te beleggen. In de ‘De Kaviaarformule’ legt hij het helder uit. Maar over welke aandelen gaat het dan zoal? Hier geeft hij drie van favoriete beleggingen prijs:
Alphabet
Het Amerikaanse Alphabet heeft vele ijzers in het vuur. Het heeft groeimogelijkheden binnen de advertentiemarkt maar timmert eveneens aan de weg om nieuwe markten aan te boren. Ondanks die investeringen is het bedrijf uiterst winstgevend en heeft het door de jaren heen duurzame competitieve voordelen opgebouwd die de winstgevendheid beschermen. Daarnaast beschikt de mastodont over een oorlogskas van $125 miljard. Het opereert in een cyclische sector wat de huidige lage waardering voor een onderneming van dit kaliber verklaart. Echter, Alphabet zit bij de laatsten waar adverteerders hun budgetten tijdens een recessie zullen terugschroeven.
Adidas
De Duitse sportartikelenfabrikant Adidas heeft het moeilijk op de beurs, vooral te wijten aan een uitdagende omgeving in haar belangrijkste groeimarkt China. Lockdowns en het boycotten van Westerse merken wegen op de resultaten en als die aanhouden zal het bedrijf haar eerdere gecommuniceerde doelen moeten bijstellen. Maar ik geloof niet dat Chinese consumenten Westerse merken definitief de rug zullen toekeren. Kijk ik enkele kwartalen verder dan zie ik een globaal iconisch merk met diverse groeiaandrijvers verkerend in uitstekende financiële gezondheid. Bovendien heeft het een product dat weinig gevoelig is aan technologische innovatie.
Adobe
Het Amerikaanse Adobe is een van de grootste softwareontwikkelaars ter wereld. Het is alleenheerser in haar belangrijkste segment ‘Digital Media’. Grote eindmarkten die bovendien sterk groeien bieden de kans de komende jaren dubbelcijferig te groeien. Voorts staat Adobe tijdens een economische terugval vrij sterk gelet op het terugkerende karakter van de omzet. De cijfers onderstrepen dit alles en efficiëntieverbeteringen als gevolg van schaalvoordelen laten ruimte om de al buitengewone winstgevendheid verder op te drijven. De voorbije maanden is het aandeel Adobe teruggekeerd uit de stratosfeer en noteert nu aan een aanvaardbare prijs.
Op Spaarvarkens.be kwam Luc al meermaals aan bod. Onder meer via een interview en artikels over bronnen van groei. Hij is ook lid van de Spaarvarkens Beleggingsclub.
De 14 bronnen van groei, door Luc Kroeze – aflevering 1
Deze selectie verscheen eerder ook in De Standaard