De 14 bronnen van groei – aflevering 4

Sinds deze week ligt “De kaviaarformule” in de boekhandel. In dit werk van Luc Kroeze lees je hoe je kan beleggen in ’s werelds beste bedrijven.

Luc is een gepassioneerd belegger en al even actief in het informeren van anderen over beleggen. Geniet mee van zijn talent in de minireeks “Bronnen van groei” die Spaarvarkens.be deze week publiceert! Vandaag: het laatste deel, aflevering 4.

11. Gezonde en ongezonde leefgewoonten

De volgende thema’s staan lijnrecht tegenover elkaar. Enerzijds zien we dat mensen zich bewuster worden van het belang van een gezonde levensstijl. Veel bedrijven spelen hierop in. Er wordt vaker gekozen voor biologische of organische voeding en men is meer in de sportschool te vinden. Men doet vaker beroep op dieetadvies en de verkoop van fitnesstrackers en smartwatches zit in een stroomversnelling. Voor velen is een gezonde levensstijl een prioriteit geworden.

Anderzijds zien we helaas ook een toename van het aantal mensen dat ziek wordt wegens een ongezonde levensstijl door te weinig beweging of door slechte voedingsgewoonten, met ongewenste gevolgen, zoals een hoge bloeddruk, afwijkende cholesterolwaarden en aandoeningen zoals diabetes. Volgens data van de Internationale Diabetes Federatie wordt verwacht dat in 2035 wereldwijd 592 miljoen mensen aan suikerziekte zullen lijden. Een toename met maar liefst 55% ten opzichte van 2013. Tegen die tijd zullen wereldwijd veel meer mensen aan obesitas lijden dan aan honger, terwijl dat nog niet zo lang geleden omgekeerd was. Zolang er geen genezend medicijn wordt ontwikkeld voor diabetes zullen de patiënten levenslang op regelmatige basis insuline nodig hebben, een gebied waar farmaceutische bedrijven als Novo Nordisk of Eli Lily actief zijn.

12. Groeiende middenstand in opkomende markten

Nog een onomkeerbare verandering is de groeiende middenstand in opkomende markten, met het omvangrijke en snelgroeiende China en ook India voorop. Wanneer bevolkingsgroepen een bepaalde inkomensgrens overschrijden, worden het consumenten. Deze groepen zullen gaan spenderen op manieren die wij al zolang we ons kunnen herinneren als normaal beschouwen.

De middenstand wordt beschouwd als de motor van de economie. De toenemende welvaart in opkomende markten biedt perspectief voor lokale bedrijven, maar ook voor buitenlandse multinationals. De producten van Westerse bedrijven blijken daar erg geliefd. Een greep uit het aanbod van spelers die actief zijn in opkomende markten zijn L’Oréal, Colgate Palmolive, Unilever en Starbucks. Kortom, groei is in opkomende markten te vinden en je hoeft zelfs niet rechtstreeks in die markten te investeren om in te spelen op het thema.

13. Premiumisatie

In de ontwikkelde markten zien we een ander soort trend. Hier consumeren we niet meer, maar er wordt wel steeds meer voor betaald. Dat fenomeen wordt ook wel premiumisatie genoemd. De consument wordt steeds kritischer en verkiest kwaliteit en exclusiviteit boven kwantiteit.

Je merkt dat onder meer in de horeca, waar de klant steeds vaker voor beleving kiest en bereid is daarvoor diep in de buidel te tasten. Je ziet het verschijnsel tevens terug bij spelers zoals LVMH en Hermès die luxegoederen met een statusverhogend effect aanbieden of bij alcoholproducenten die de vraag naar speciale dranken zien toenemen en ambachtelijke bieren steeds populairder zien worden. Premiumisatie is tegenwoordig alom aanwezig.

14. Talloze trends

Als je goed om je heen kijkt, zal je trends blijven vinden en er zullen er ongetwijfeld nog bijkomen. Huisdieren worden in ontwikkelde landen vaker als een volwaardig lid van de familie behandeld, met een groeiende en lucratieve markt voor dierenvoeding en toebehoren als gevolg. Kwaliteitscontroles moeten aan steeds strengere voorwaarden voldoen waar test- en inspectiebedrijven van zullen profiteren. Het globaal tekort aan water, de klimaatuitdagingen en de groeiende markt van elektrische voertuigen zullen talloze bedrijven kansen bieden.

Idealiter gaan structurele veranderingen gepaard met andere groeimogelijkheden, zoals dat het geval is bij het Amerikaanse bedrijf Nike. De wereldmarktleider in sportschoenen groeit door middel van prijsverhogingen, differentiatie, geografische expansie, het winnen van marktaandeel en door de aanwezigheid van megatrends zoals de stijgende vraag van de toenemende middenklasse in opkomende markten en de bewustwording van een gezondere levensstijl.

Conclusie

De lange-termijnbelegger gaat steeds op zoek naar bedrijven die in staat zijn om te groeien. Maar groei kent vele gezichten, zoveel is in dit artikel duidelijk geworden. Groei kan nagejaagd worden door buitenlandse markten aan te boren, door marktaandeel te veroveren en door middel van prijsverhogingen. Ook kunnen differentiatie en innovatie tot groei leiden. Soms biedt een doordachte overnamestrategie kansen om uit te breiden en tegelijkertijd waarde te creëren, maar bedrijven die daar keer op keer in slagen, zijn schaars. Voor de meeste ondernemingen geldt dat organische groei het meest wenselijk is.

Tenslotte heeft de buy&hold belegger extra oog voor seculaire trends, die grenzeloze mogelijkheden bieden. Ik ga niet specifiek op zoek naar bijzonder hoge groei, maar wel naar groei die bijzonder lang vol te houden is. Seculaire thema’s kunnen daarbij helpen omdat ze het mogelijk maken om de groei van bedrijven die eraan zijn blootgesteld jarenlang, soms zelfs decennialang, te absorberen. Reden te meer om een groot deel van je portefeuille te reserveren voor bedrijven die kunnen profiteren van een seculaire rugwind.

Luc Kroeze

Ben je lid van de Spaarvarkens Beleggingsclub? Dan bieden wij je het boek van Luc Kroeze aan tegen korting.

[fusion_button link=”https://spaarvarkens.be/beleggingsclub-online” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” gradient_start_position=”” gradient_end_position=”” gradient_type=”” radial_direction=”” linear_angle=”180″ accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” bevel_color_hover=”” border_top=”” border_right=”” border_bottom=”” border_left=”” border_radius_top_left=”” border_radius_top_right=”” border_radius_bottom_right=”” border_radius_bottom_left=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”xlarge” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” font_size=”” line_height=”” fusion_font_family_button_font=”” fusion_font_variant_button_font=”” letter_spacing=”” text_transform=”” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Klik hier voor meer informatie over onze beleggingsclub![/fusion_button]

Reacties