Automatisch besparen: zo doet u dat
Automatisch besparen: zo doet u dat
Het leven wordt er niet goedkoper op. Dat kan je natuurlijk wat temperen door meer huismerken te kopen. Maar er bestaan ook tools die u helpen besparen op uw onlineaankopen. Bijvoorbeeld met de app genaamd ‘Honey’. De Chrome Extensie (toevoeging aan de internetbrowser, red.) geeft automatisch aan of er op een website kortingscodes zijn die u kan gebruiken voor uw aankoop. Al geeft u voor die voordelen wel (gedeeltelijk) uw privacy weg. Dat laatste is een fenomeen dat de laatste jaren zijn opmars maakt: uw (anoniem gemaakte) data in ruil voor korting. Ook bij ons past supermarktketen Delhaize dat principe toe met het ‘SuperPlus’ programma.
Werking
Eens het programma geïnstalleerd is, kan u kijken of er kortingscodes van toepassing zijn op uw favoriete websites. Dat kan u zien wanneer het symbool van de extensie oranje oplicht.
Wanneer u hierna doorklikt op het symbool, komen de laatstgebruikte kortingscodes tevoorschijn. Die kortingscode kan u dan gebruiken bij het afrekenen van uw winkelmandje.
Wel zal Honey het best werken voor webwinkels van Amerikaanse oorsprong of die er een link mee hebben. Daar is de supermarktketen Delhaize een perfect voorbeeld van. Alhoewel Delhaize bij ons vooral gekend is als een Benelux-winkel, heeft de supermarktketen ook winkels in Amerika. Wie graag shopt bij merken als Nike, H&M, Adidas, Levi’s enzovoort zal er dus zeker voordeel uithalen.
Als u meer bij lokale winkels koopt, verwijs ik u graag door naar de bekende facebookgroep genaamd ‘Promojagers België’. Daar vindt u kortingscodes en acties die werken in lokale supermarkten. Zo is er een recente kortingsactie bij Colruyt waarbij u 1,5l Coca-Cola Zero kan kopen met 50% korting. De koopjesgroep maakte ook haar eigen Chrome-extensie die gelijkaardig werkt zoals Honey, maar na enkele tests heb ik opgemerkt dat de toepassing hiervan vrij beperkt is. Wie het toch wil testen, kan hem hier downloaden.
Businessmodel
Hoewel Honey gratis te gebruiken is, is het zeker geen liefdadigheidsinstelling. Dat het bedrijf een lucratief businessmodel heeft, begreep ook Paypal dat de firma begin 2020 kocht voor 4 miljard dollar. Volgens PayPal CEO Dan Schulman bedroeg de omzet van Honey 100 miljoen euro in 2018. Verder deelt het bedrijf geen informatie over de cijfers van haar dochteronderneming.
Wat wél geweten is, is hoe het businessmodel van Honey werkt. Dat is namelijk aan de hand van affiliate marketing. Voor elke verkoop of klant die Honey aanlevert, krijgt het technologiebedrijf een percentage van het verkoopbedrag als beloning. Het is vergelijkbaar met influencers die een bepaald product promoten en bij elke klik en verkoop via hun link een commissie ontvangen. Volgens Seeking Alpha ligt die commissie tussen 0,5% en 10%.
Het kortingsplatform heeft ook een slimme manier om klanten aan zich te binden met hun “Honey Gold” programma. Hoe vaker je de extensie gebruikt, hoe meer punten je kan verdienen. Zodra de kuip van 1000 punten overschreden is, kunnen ze ingeruild worden voor cadeaukaarten bij bijvoorbeeld Amazon.
Privacy
Wellicht zal het u niet verbazen, maar als het op privacy aankomt, is Honey niet de beste app om te gebruiken. Als u online anoniem wenst te blijven of u shoppinggewoontes niet met andere wilt delen, blijft u best weg van het kortingsplatform. Cybersecurity specialist Priscilla Sherman zegt wel dat het bedrijf alleen de informatie verzamelt die het nodig heeft om zijn gebruikers een goede ervaring te bezorgen. Er is geen sprake van spyware en de website gaat pas actief aan het werk wanneer u op een website surft waar kortingscodes gebruikt kunnen worden. Het is dus niet zo dat het bedrijf aan de haal gaat met uw zoekgeschiedenis op Google of de inhoud van uw persoonlijke e-mails.
Op de website van VPN Overview staat te lezen welke informatie Honey verkrijgt wanneer u zich aanmeldt op de website:
Persoonlijke informatie:
- Uw login, als u ervoor kiest deze te gebruiken (inclusief uw e-mail, gebruikersnaam, wachtwoord)
- Alle gegevens die u ervoor kiest om te delen op uw profiel, zoals uw naam, links naar sociale media en profielen (als u zich aanmeldt met uw Google- of Facebook-account, kunnen ze deze accounts bekijken, maar alleen als ze openbaar zijn)
- Alle communicatie met Honey via e-mail of andere middelen
- Bank- of creditcardgegevens als u deze hebt verstrekt via de Honey Mobile App of Honey Pay
- Items die u toevoegt aan uw Droplist
- Coupons, promotiecodes en deals die u hebt gedeeld met Honey
- Vrienden die u verwijst naar Honey
- Winkels die u kiest te volgen met behulp van de Honey tracker
Technische informatie:
- Het type apparaat
- De unieke ID van uw apparaat
- Het besturingssysteem
- Uw browsertype
- IP-adres
- Gebeurtenis stempels
- Foutmeldingen
De vuistregel is: hoe meer u gebruikt maakt van alle functionaliteiten van de app, hoe meer informatie Honey over u heeft. Al gebruikt het technologiebedrijf in de eerste plaats die informatie om de gebruikerservaring te verbeteren zodat klanten hun diensten meer gebruiken. Het zal dus voor iedere persoon een afweging zijn om de deze technonologie voor kortingen al dan niet te gebruiken.
Reacties