Alibaba: een reus met zevenmijlslaarzen. Ook voor jouw portefeuille?

Hogere groei én winstgevender dan Amazon. En toch goedkoper

Wie last heeft van keuzestress zal het moeilijk hebben op de beurs. Ik kan me nauwelijks een markt inbeelden waar je een ruimer aanbod vindt dan de aandelenmarkt. De keuze is reuze op de beurzen. Wereldwijd vind je er aandelen van zowat 40.000 bedrijven. Daar zal dus iedereen wel iets vinden wat hij of zij interessant vindt. Een pessimist mag dan al stellen dat er wereldwijd vele tientallen miljoenen bedrijven zijn en dat het aantal aandelen waaruit je kan kiezen beperkt is. Maar daar ben ik het niet mee eens. Voor mij is 40.000 veel meer dan ik ooit zou kunnen analyseren. En iedere dag komen er nog nieuwe bedrijven bij op de beurs. Neen, je hoort me niet klagen, ook al staan sommige toppers zoals een Aldi, Lidl en Ikea niet op de beurs. Dat is jammer, maar dat mag nooit een excuus zijn om niet te beleggen. Er is voor ieder wat wils op de beurs.

Een uit de duizend

Bekijk ik mijn portefeuille, dan merk ik dat ik, naast fondsen, aandelen heb van zowat 50 ondernemingen. Ruwweg is dat dus een selectie van 1 op de 1.000 bedrijven die je op de beurs vindt. Op Spaarvarkens.be zal ik af en toe een bedrijf toelichten dat ik in mijn portefeuille heb. Ik probeer te spreiden over kleine en grote ondernemingen in diverse sectoren en verschillende regio’s. Ik lijd, net als vele andere beleggers, aan ‘home bias’, wat inhoudt dat ik eigenlijk te veel Belgische aandelen in portefeuille heb. Mijn grootste positie is trouwens een Belgisch bedrijf. Ik vertel er u meer over in een van de volgende columns. Vandaag heb ik het over mijn op een na grootste positie. Dat is een belegging in het Chinese Alibaba. Die firma is vooral bekend als e-commercebedrijf, met onder andere Ali Express. Maar Alibaba is veel meer dan dat.

Kopen voor de IPO

Ik kocht een eerste belang in Alibaba voor het bedrijf in de zomer van 2014 op de beurs kwam. Gewoonlijk is dat voorrecht voorbehouden aan zakenbanken, holdings en private equity fondsen. Maar ik leerde van een van mijn studenten, Eddy, dat je ook in Alibaba kon beleggen door aandelen te kopen van Yahoo! Ooit was Yahoo! een deftig bedrijf; een zoekmotor op internet waar iedereen in de beginjaren van het internet gebruik van maakte. Die positie verloor Yahoo! aan Google. Het zou nooit meer goedkomen. Niet alles wat Yahoo! deed was echter fout. In 2005 besliste het management een belang te nemen van 40 procent in Alibaba. Daarvoor legde Yahoo! zowat 1 miljard dollar op tafel. Ter info: vandaag is Alibaba maar liefst 806 miljard dollar waard. Denk nu niet dat Yahoo! de investering van een miljard ondertussen heeft zien ver-322-voudigen. Alibaba verhoogde zijn kapitaal en Yahoo! heeft zijn belang in Alibaba inmiddels volledig afgebouwd. Het laatste, aanzienlijke deel ging de deur uit toen president Trump de vennootschapsbelasting verlaagde van 35 procent naar 21 procent.

Kopen en bijkopen

Voordat Yahoo! zijn belang in Alibaba verkocht ruilde ik mijn aandelen van Yahoo! voor Alibaba. Eerder al kocht ik ook wat aandelen van Alibaba op de beurs. Zes jaar geleden, op 18 september 2014, tekende Alibaba immers voor een succesvolle beursintroductie. De transactie van 25 miljard dollar was jaren recordhouder in de categorie ‘grootste beursintroducties ooit’. Terwijl Yahoo! verkocht kocht ik dus bij. Zo gaat dat op de beurs. Ieder aandeel  dat gekocht wordt wordt ook verkocht. Als niemand verkoopt kan je ook niet kopen. Je hebt pas een markt als iemand het tegenovergestelde doet van wat jij wil doen.

Is het nu te laat?

Dat bijkopen, is dat niet gevaarlijk? Neen. Op voorwaarde dat je niet overdrijft. Hou er wel  altijd rekening mee dat het kan misgaan met een bedrijf. Het management kan falen. Er kan gefraudeerd worden. Alles kan dus naar nul gaan. Maar net door toch dat risico te willen nemen word je vaak beloond. Ik heb nog geen Alibaba’s verkocht, ook al ging de prijs van een aandeel op zes jaar van 68 dollar bij de introductie naar 301 dollar nu. Wat zeg je? Kom ik wat laat met mijn tip? Ik denk het niet. Ik ga ervan uit dat Alibaba nog steeds een interessant bedrijf is. Ook voor wie nu nog wil instappen. Als ik u was zou ik dan ook gebruik maken van een eventuele correctie in het aandeel om te kopen. Laat ik u 10 redenen geven waarom Alibaba nog potentieel heeft.

10 redenen om Alibaba te kopen

1/ Koopt u enkel of toch vooral in bakstenen winkels? Dan bent u, net als ik, nog wat ouderwets. Er zal meer en meer online verkocht worden. Destijds gaven supermarkten en hypermarkten de kruidenier de doodsteek, nu worden de grootgrutters uit de markt geprijsd door online winkels. Online is het nieuwe winkelen.

2/  Naast e-commerce zet Alibaba ook fors in op de cloud. Het bedrijf voorziet dus opslag voor data en had vorig jaar met een belang van 46,4 procent het grootste marktaandeel in China. De nummer 2, Tencent, heeft slechts een aandeel van 18 procent. Vooralsnog maakt Alibaba geen winst op die cloud business, maar tijdens een presentatie in september onthulde het Chinese bedrijf dat zijn cloud business de komende maanden wel duurzaam winstgevend zou worden.

3/ De beursgang van Alibaba was lange tijd recordhouder in de categorie ‘grootste beursintroductie ooit’. Sinds december 2019 staat Saudi Aramco op die podiumplaats. Maar Alibaba heeft de ambitie om weldra met filiaal Ant Group, het fintech bedrijf waarin het een belang aanhoudt van 33 procent, een nieuwe gooi te doen naar die eerste plaats. Zo’n record mag dan op zich niet zo belangrijk zijn, de dubbele notering van Ant Group op de beurzen van Hong Kong en het technologiesegment (de ‘star index’) van Shanghai zal wel voor extra aandacht zorgen en tegelijkertijd aantonen wat de waarde is van Ant Group, wiens onderdeel Alipay nu al 711 miljoen gebruikers per maand telt die op jaarbasis 17,2 biljoen dollar omzetten. Donald Trump dreigt er weliswaar mee Ant Group te blacklisten, maar dat zal er de financiële dienstverlener niet van weerhouden om nog sterker uit te groeien in China.

4/ Over het jongste boekjaar groeide de omzet van Alibaba met 36% en die van Amazon met 20%. Sommige beleggers zweren bij Amazon als waardig alternatief voor Alibaba. We begrijpen dat ze veel liever een Amerikaanse belegging aanhouden dan een Chinese. Maar voor die voorkeur moet je wel betalen. Is Alibaba duur met een koers-winstverhouding van 38,5? Wat dan met Amazon, waarvoor je 104,5 keer de winst betaalt? De PEG-ratio, die de koers-winst vergelijkt met de groei, is bij Alibaba amper 0,46, ruim onder de 1 en dus heel interessant, terwijl die bij Amazon 15,74 bedraagt: fenomenaal veel en dus duur. Bij Alibaba betaal je 7,06 keer de boekwaarde. Dat is niet weinig. Maar wat dan bij Amazon, waarvoor je momenteel 22,33 keer de boekwaarde dient te betalen?

5/ Onderschat de Chinese consumentenmarkt niet. Chinezen zijn verwoede spaarders. Maar de Chinese overheid beseft dat de toekomstige economische groei vooral moet komen van binnenlandse consumptie en minder van export. In China is de wil van de overheid nog steeds wet en je kan er dus van op aan dat alle middelen goed zijn om de binnenlandse vraag in het land aan te wakkeren. Ieder jaar is de Singles’ Day, een koopjesdag op 11 november, een nieuwe test van de bereidheid van de Chinese consument om geld uit te geven. Die koopjesdag, een uitvinding van Alibaba, is niet ver meer weg en we verwachten opnieuw recordverkopen op die dag, wat de koers van Alibaba kan ondersteunen.

6/ Een goede reden om nu nog geen Alibaba’s in te slaan lijkt het voortdurende handelsconflict tussen de VS en China. We zijn er echter van overtuigd dat dat conflict zal opgelost raken, in het voordeel van beide partijen. Een oplossing komt er allicht in de toegeving van China om zijn binnenlandse markt meer open te stellen voor Amerikaanse bedrijven. In ruil zullen Chinese bedrijven meer mogen investeren in de VS. Een bedrijf als Alibaba heeft een unieke scharnierfunctie. Het zal nog meer Amerikaanse producenten kunnen overtuigen hun producten aan te bieden aan Chinese kopers, op het platform van Alibaba.

7/ Alibaba staat niet alleen sterk in het thuisland China, maar in de hele Asia-Pacific regio. Onderschat in deze India niet. Op korte termijn zullen meer investeringen van Alibaba in India de winst drukken. Op lange termijn verwachten we echter een Indiase hefboom op de resultaten. Durf op lange termijn te denken.

8/ We verwachten nog heel wat verrassende, maar zinvolle investeringen van Alibaba. Begin deze maand kondigde Alibaba nog aan een belang te nemen van net geen 10 procent in Dufry. Nog belangrijker is echter de samenwerking die Alibaba wil aangaan met diezelfde Zwitserse taxfree specialist in de Chinese joint venture die de twee zullen opzetten. Daarin neemt Alibaba een belang van 51 procent.

9/ Alibaba wordt vaak op zijn wenken bediend. Om de Chinese reus te laten kiezen voor België om zijn Europese hub uit te bouwen en niet voor, bijvoorbeeld, Nederland, kreeg de mastodont 22 hectare van de beste industriegrond aangeboden op de luchthaven van Luik. FedEx was woedend. The winner takes it all?

10/ Het risico op verplichte opsplitsing van een groot Chinees bedrijf is klein. Terwijl de kans groot is dat Amerikaanse techgiganten zoals Amazon, Apple en Facebook op termijn zullen moeten worden opgesplitst, kan ik me voorstellen dat China niet liever wil dan de grootste multinationals ter wereld te hebben. Voor de Belgische particuliere belegger is een opsplitsing altijd een risico. De Belgische fiscus zou een opsplitsing onterecht kunnen beschouwen als een dividenduitkering, met alle gevolgen van dien, zoals een belasting van 30 procent op een groot deel van de belegging die je aanhoudt. Op een Alibaba lijkt dat risico me veel minder groot.

Reacties