Hoe kan u de administratieve rompslomp bij uw overlijden verminderen voor uw nabestaanden?

Het overlijden van een dierbare is nooit simpel. Naast een emotioneel rouwproces die nabestaanden doorstaan, komt er ook nog een hele papierwinkel aan te pas. Zo bent u als nabestaande bij wet verplicht het overlijden te melden aan de banken en verzekeraars waar de overledene klant was. Als is het niet voor alle nabestaanden duidelijk waar de overledene rekeningen heeft. In de praktijk komt het dan voor dat mensen elke bank moeten afgaan om er zeker van te zijn dat alles in orde is. Om de administratieve lasten te verminderen voor uw nabestaanden bestaat er nochtans een eenvoudige en gratis oplossing: een digitale kluis. Een betrouwbare aanbieder hiervan is IZIMI, dat ondersteund wordt door de Belgische notarissenfederatie.

Welke gegevens kan ik bijhouden in een digitale kluis?

Naast gegevens over rekeningen, kunnen ook andere types van documenten bijgehouden worden in de database van IZIMI. Zo bent u er zeker van dat belangrijke gegevens niet verloren gaan door een woningbrand of ander voorval. U kan er o.a. uw diploma’s, huurcontracten, energiecontracten en loonbrieven in bewaren. Deze worden handig onderverdeeld in verschillende categorieën om het overzichtelijk te houden. Bovendien worden alle notariële akten sinds 2015 automatisch bewaard in deze digitale kluis.

Daarnaast kan u ook optioneel kiezen om contactpersonen aan te duiden met wie u de inhoud van de kluis deelt. Dit kan uw notaris zijn of een familielid. Hierbij is het tevens mogelijk om een selectie te maken van welke documenten zichtbaar zijn voor uw contactpersonen.

Hoe verschilt IZIMI van diensten zoals Google Drive en Dropbox?

In tegenstelling tot bedrijven zoals Google en Dropbox heeft IZIMI geen commerciële belangen. Het initiatief komt er vanuit de Belgische notarissenfederatie waardoor u zeker bent dat er voorzichtig wordt omgesprongen met uw persoonlijke gegevens.

Verder werkt het platform ook aan de mogelijkheid om u op de hoogte te stellen van wetswijzigingen die een impact kunnen hebben op het beheer van uw vermogen. Denk hierbij aan een hervorming van het erfrecht of een nieuwe wet over de huwelijksstelsels. Dit is mede mogelijk gemaakt dankzij de notariële omkadering van de kluis. Met de hulp van uw notaris, kan u de nodige aanpassingen doen zodat u weer volledig in orde bent.

Daarnaast is het platform niet enkel nuttig tijdens het leven, maar ook na uw overlijden. U kan immers instellen wat er met de inhoud van uw kluis dient te gebeuren bij uw dood. U kan er bijvoorbeeld voor kiezen dat uw erfgenamen toegang krijgen tot inhoud van de kluis zodat ze direct een overzicht hebben over uw (buitenlandse) bankrekeningen, effectenrekeningen, notariële akten, (groeps)verzekeringen enzovoort.

Hoe kan ik een account aanmaken?

Via de website van IZIMI kan u in enkele stappen een account aanmaken. Hiervoor is uw identiteitskaart in combinatie met een kaartlezer of een its’me account vereist. Voor het aanmaken van een account, is er wel een minimumleeftijd van 18 jaar vereist.

 

Samengevat:

  • IZIMI is er voor iedere belg vanaf 18 jaar.
  • IZIMI is een initiatief van de Belgische notarissenfederatie die de bescherming van uw persoonlijke gegevens garandeert. Dit staat in contrast met commerciële bedrijven als Google.
  • U kan verschillende soorten documenten opladen in de digitale kluis waaronder huurcontracten, loonbrieven en notariële akten.
  • U kan contactpersonen toevoegen die inzicht krijgen in de documenten die u kiest.
  • Tijdens het leven is een digitale kluis nuttig om verlies van belangrijke documenten te vermijden.
  • U kan bij uw overlijden instellen dat uw erfgenamen toegang krijgen tot de inhoud van de kluis. Zo vermijd u heel wat administratieve rompslomp voor hen.
42 rating(s), gemiddelde: 4.8.