Belfius engageert zich voor het rijke cliënteel: “Daar liggen de meeste inkomsten

Er komen speciale kantoren voor de rijke klanten van Belfius, maakt de bank zelf bekend. Het is een trend die zich ook manifesteert bij andere Belgische grootbanken omdat dit het type klant is waar banken het meeste aan verdienen.

Rijke klanten

Sterke ambities

De bank is ambitieus en wil tegen 2025 zestig private houses en tien wealth houses realiseren. Onder de private-categorie vallen klanten met een vermogen van minstens een half miljoen euro, de wealth– categorie vereist een vermogen van minstens 2,5 miljoen euro.

“De dienstverlening omvat in de eerste plaats beleggingen”, zegt Olivier Goerens van Belfius. “De klanten krijgen beleggingsadvies op maat en met specifieke vragen kunnen ze terrecht bij onze specialisten.”

Momenteel beschikt de bank slechts over enkele van die gespecialiseerde kantoren, maar hun aantal zal in de toekomst snel groeien. Belfius is tevens niet de enige bank die hun aanbod voor rijke klanten gaat uitbouwen.

Rijke klanten zijn begeerd

Een logische strategie aangezien vermogende klanten een begeerd goed zijn. Banken houden immers het meeste inkomsten over aan dit type klant. “Banken doen dan ook ontzettend hun best om klanten aan hun te binden door het verlenen van persoonlijk advies en adviseurs die bij hen thuis op bezoek komen”, stipt Pascal Paepen van spaarvarkens.be aan. “Bovendien vereisten dergelijke klanten ook specifieke verzekeringen waar banken op kunnen anticiperen”. Het is dus logisch dat gewerkt wordt aan speciale kantoren voor de rijke klanten van Belfius.

Geen negatieve impact voor andere klanten

Olivier Goerens, marketingdirecteur bij Belfius beaamt dat de activiteiten gericht op de rijke klanten meer geld opbrengt. Hij beklemtoont wel dat de nieuwe strategie niet ten koste gaat van de andere klanten. “Integendeel, het is net dankzij die inkomsten dat we al de rest van onze dienstverlening kunnen blijven aanbieden”.

De Belfius-directeur ontkracht ook het idee dat rijke klanten een steeds betere service krijgen in vergelijking met gewone rekeninghouders die meer moeite hebben om over een persoonlijk contact bij hun bank te beschikken.

“Het opendeurbeleid van vroeger is ook niet heiligmakend”, onderstreept de Belfius-directeur.  “Je kon dan misschien wel makkelijk binnenwandelen, maar je moest vaak wachten en kwam niet altijd bij de juist persoon terrecht. Door op afspraak te werken worden klanten nu sneller en gerichter geholpen.”

Ook bankenfederatie Febelfin zegt dat er geen reden is tot ongerustheid. “De uitbouw van speciale dienstverlening voor rijke klanten zal niet ten koste gaan van de gewone dienstverlening”, zegt woordvoerster Isabelle Marchand.  “Het is in de eerste plaats een manier om te inkomsten meer te diversifiëren”.

18 rating(s), gemiddelde: 3.1.