Waarom beleggen in alcohol gevaarlijk is
AB-InBev, Diageo, Pernod Ricard, Constellation Brands… Als ik een fondsbeheerder zie met deze bedrijven in portefeuille, dan vraag ik me persoonlijk af of hij zijn business case wel kent. Als je in juni 2024 nog in deze bedrijven zit, zijn er meerdere redenen waarom ik twijfels krijg over je selectie fondsbeheerder. Ten eerste neem je als professionele belegger in mijn ogen veel te hoge risico’s voor een te lage return. Zie je de kortetermijntriggers als trader? Dan kan ik het je nog vergeven. Maar op de lange termijn in deze bedrijven beleggen? Dan heb je ofwel ballen van staal, of je leeft gewoon blind in het verleden zonder te beseffen hoe de wereld veranderd is in de afgelopen 12 maanden.
GLP-1: een gamechanger
De reden voor deze verandering is GLP-1. GLP-1 staat voor Glucagon-like peptide-1, maar laat het ons gewoon houden bij GLP-1. Kort samengevat is GLP-1 een natuurlijk hormoon dat wordt geproduceerd in de darmen en onder meer de alvleesklier helpt met het maken van insuline en het onderdrukken van de eetlust. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen hoe belangrijk insuline is voor onder meer diabetes patiënten. Deze functies werken allemaal samen om de bloedsuikerspiegel te helpen reguleren en hebben een enorme impact op de gezondheidszorg.
Obesitas is een pandemie
Afgelopen periode was de doorbraak in de GLP-1 medicijnen. Denk aan Ozempic, Wegovy en de andere medicijnen die nu al aan miljarden omzetten zitten. Vooral sinds beroemdheden de medicijnen zijn beginnen aanraden, kan men de productie niet bijbenen. Ozempic, Wegovy en de andere medicijnen zijn al jaren op de markt, maar worden door de plotse populariteit ook door de massa nu gevraagd om overgewicht te bestrijden.
Al zijn de medicijnen vooral een gamechanger voor obesitas. Ieder jaar sterven in de VS meer mensen aan obesitas gerelateerde ziektes dan er mensen zijn gestorven aan corona in het land. Obesitas is niet alleen een ziekte, maar een pandemie die dagelijks verspreid wordt door ongezonde voeding door de geïndustrialiseerde voedingsindustrie. Maar liefst 70% van de Amerikanen kampt vandaag met overgewicht waarbij ze verslaafd zijn geraakt aan suikerrijke en zoutrijke voeding. Daardoor lijden vandaag al 44% van de volwassen Amerikanen aan obesitas. Dat heeft vandaag als gevolg dat 1 op de 7 dollars van de totale gezondheidszorguitgaven in de VS gaan naar obesitas gerelateerde ziektes. De reden waarom overheden en de maatschappij dit probleem niet meer kunnen blijven negeren.
Populariteitsboost GLP-1 is gamechanger
Ik ben dan ook al lang geïnteresseerd in de plotse populariteit van deze medicijnen de afgelopen kwartalen, maar nog meer in de effecten. Wat zien we? De nieuwe GLP-1 medicijnen bootsen de effecten van GLP-1 na. Ze worden nu gebruikt om diabetes type 2 en obesitas te behandelen en helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, gewichtsverlies te bevorderen en de algehele cardiovasculaire gezondheid te verbeteren. En nog belangrijker, ze hebben rechtstreeks impact op de instincten van mensen! Ze nemen de eetlust weg en veranderen daardoor de consumptiepatronen van patiënten. De gevolgen?
- 4 op de 5 gebruikers bezoekt minder vaak een fastfood restaurant.
- 70% drinkt minder gesuikerde frisdranken.
- 60% van de mensen vermindert hun alcoholgebruik.
- 20% stopt zelfs volledig met alcohol.
Kijk naar de toekomst en anticipeer trends
Waarom ik twijfels heb bij fondsbeheerders die bovenstaande bedrijven vandaag nog in portefeuille hebben? Omdat ze in mijn ogen niet beseffen dat het business model van deze bedrijven zwaar aangetast zullen worden indien deze medicijnen mainstream gaan. Zit je in deze bedrijven als belegger, dan moet je de basis van hun businessmodel kennen. En dat is dat 10% van de klanten (probleemgebruikers) vaak meer dan de helft van hun omzet uitmaken. Net zoals met gokken een kleine minderheid van de klanten alle winst binnenbrengen, zijn het hier de probleemgebruikers die voor het merendeel van de volumes staan. En dat zullen ook meteen de eerste mensen zijn die middelen zoals Ozempic en andere GLP-1 medicijnen gaan nemen. De risico’s als belegger zijn dan ook aanzienlijk voor de bedrijven die hun omzet vooral uit het westen (en in een latere fase ook in de rest van de wereld) halen.
Het is echter nog niet te laat…
Heb je een van bovenstaande bedrijven anno 2024 nog in je portefeuille? Dan heb je geluk. Vandaag noteren deze bedrijven vaak tegen dure waarderingen waarbij beleggers betalen voor het merk en de klantentrouw. Je kan dan ook in mijn ogen verkopen tegen een aantrekkelijke prijs, ook al sta je op verlies. Zeker omdat ik verwacht dat de omzet en klantentrouw steeds minder zeker zal worden en de waarderingen hierdoor zullen dalen. Zeker nu we de hype en verkoopcijfers van deze GLP-1 medicijnen enkel zien toenemen en men de productiecapaciteit volop aan het opschalen is, zou ik extra voorzichtig zijn.
In het verleden kon je als overheid trouwens weinig doen tegen alcoholproblemen bij probleemgebruikers. De drooglegging werkte niet, extra belastingen zorgen dan wel voor extra inkomsten, maar het gebruik bleef vaak intact. Maar nu heb je een heel ander wapen. Spoor mensen aan om vrijwillig een GLP-1 medicijn te nemen waardoor de kosten van de gezondheidszorg dalen, het aantal doden en ziektes daalt en mensen vrijwillig hun levensstijl aanpassen. En de gouden graal? Ze moeten er zelfs geen moeite voor doen, want hun eetlust en instinct veranderen. Wat je zult zien, is dat sommige mensen zullen vermageren en gezonder worden. De achterblijvers zullen onder steeds grotere druk komen om ook te veranderen. Keeping up with the Joneses noemen ze dat mooi in het Engels. En waarom zouden ze het niet doen? Het heeft een gunstige impact op je zelfbeeld, men voelt zich beter in het vel en je hebt meteen ook een beter seksueel leven. De marketingmachine van Novo Nordisk loopt volop en geef toe, het zijn argumenten die goed verkopen. Voorlopig is het vooral nog de prijs van deze medicijnen het probleem, maar mensen met obesitas krijgen al een tegemoetkoming in de VS. En dat zijn vaak ook de mensen met een grotere verhouding van probleemgebruikers. Ik vrees dan ook dat we sneller dan verwacht impact zullen zien in de komende paar jaar.
Samengevat:
Willen deze bedrijven hun winsten intact houden of verhogen? Dan zal men de prijzen verder moeten verhogen, want de volumegroei zal in mijn ogen in het westen vanaf nu alleen maar meer tegenwind krijgen. En als je weet dat het vooral de probleemgebruikers zijn die de omzet boosten van deze bedrijven, dan zit je als bedrijf met een groot probleem omdat het een directe aanval is op je businessmodel. Zelf investeren in Novo Nordisk doe ik niet, want op het vlak van waardering is al veel ingecalculeerd. Maar wat ik wel zeg, is om het risico in je portefeuille te verminderen door weg te gaan van deze sin stocks. Er zijn betere bedrijven op de markt met een interessanter verhaal, betere groeivooruitzichten, lagere waarderingen en minder risico’s. En mijn argumenten zijn zoals je hebt gemerkt niet eens gestaafd vanuit ethische redenen (jullie kennen mijn mening over alcoholbedrijven). Het is gewoon simpelweg niet interessant anno 2024 waarbij deze trend zich in de komende jaren meer en meer zal uitspelen. In de komende 10 jaar heeft de GLP-1 trend de kracht om de voedingsindustrie te veranderen op een manier die nog nooit voorgekomen is in de menselijke geschiedenis. Een belegger denkt per definitie na voor de lange termijn. Short term kan er misschien nog iets te doen zijn met deze sin stocks, maar long term mag je er zeker van zijn dat hun businessmodel een negatieve impact zal kennen. Zeker wanneer overheden gericht campagnes gaan voeren en in een volgende stap ook meer en meer deze medicijnen zullen terugbetalen voor probleemgebruikers. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste updates en beursnieuws? Schrijf je dan in als clublid. Je krijgt dan toegang tot onze portefeuilles, forum, uitstappen, webinars, meerdere artikels per week en je kan meedoen aan ons wekelijkse actualiteitswebinar waar je live vragen kan stellen over je beleggingen.
De omzet van AB-Inbev zal nu stijgen met het EK en Olympische spelen en de zomer voor de deur, volgens de groenen met helse temperaturen van 40+° Die drankenbrouwers zitten ook in een transitie, ze brouwen bier zonder alcohol en ook en alcoholvrije pastis en gin kan je nu kopen. Mocktails zijn nu de rage in de zomerbars, want je moet nog met de auto rijden. Onthou Gimber, dat zal je nu overal zien. En het is nog lekker ook, maar duur.
Volkomen terecht. Die drank producenten passen hun gamma tijdig aan. Men minder of geen alcohol in hun dranken. ABINBEV is sponsor voor de Olympische Spelen met hun alcoholvrij bier dat note bene ook nauwelijks suikers bevat.
Als u in deze redenering gelooft, kunt u beter voedingsbedrijven buiten gooien. Want suiker is een nog groter gif dan alcohol. Ik vind dat men toch een beetje aan het overdrijven is, met wat deze geneesmiddelen zouden gaan veranderen. Er zijn ook al meer slechte bijwerkingen bekend ondertussen. Op lange termijn zou het effect verdwijnen, spieren zouden verdwijnen, anticonceptie zou minder effectief zijn, maag en darmklachten,… Ik geloof niet dat mensen hun hele leven deze medicatie gaan slikken tegen obesitas.
Hey Ruben, ik geloof dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen twee groepen:
1) De groep die wil vermageren
2) De groep met obesitas
Je redenering volg ik bij de groep mensen die willen vermageren. Maar bij diabetes patiënten volg ik het niet. Gewoon omdat de effecten van de ziekte diabetes op zichzelf al een mens niet goed doen voelen. Die groep is meer geneigd om door te zetten.
Ondertussen zit de hele industrie te investeren in nieuwe medicijnen in deze sector. Novo Nordisk publiceerde onlangs nog de resultaten van hun amycretin project. Ik verwacht dat de penetratiegraad van deze medicijnen alleen maar zal stijgen.
Ik zie die nieuwe medicijnen als een win-win voor vele mensen. Men kan nu de gevolgen van ongezonde gewoontes beperken met deze nieuwe medicijnen.
Voor de maatschappij als geheel absoluut een win-win. Al zullen sommige bedrijven er wel degelijk hun omzet door onder druk zien staan. Maar dat zie ik eerder als een goed iets.
Ik begrijp je redenering, zeker omdat er al een aantal bedrijven waren die het effect van die vermageringsspuitjes al begonnen te voelen (mensen komen minder omdat ze gezondere voeding prefereren en minder gaan eten).
Maar is dat niet een beetje contradictorisch met je voorstel van een paar weken terug om Yum China Holdings te kopen voor de Buy & Hold-portefeuille ? Dat is niets anders dan fastfood…
Goede vraag van Ann. Moeten we die redenering Dan doortrekken naar Yum China, Mc Donald’s, …
Long term inderdaad. Al is bij China het effect lager omdat daar het percentage mensen met overgewicht en obesitas fors lager liggen dan in de VS. Maar klopt inderdaad.
Ook van toepassing op LVMH/DIOR dan volgens deze redenering of daar beperkte impact?
Sowieso een interessante oefening. Het is een feit dat de voedingsindustrie weet hoe maximaal gebruik te maken van wat mensen lekker vinden/ het meest van eten. Denk aan Coca-Cola en alle andere frisdranken. Bevat zoveel suiker (of kunstmatige zoetstoffen) dat het alleen ijskoud te drinken is (maskeert de suiker bij het drinken. ) Maar de overdaad aan suiker triggert ondertussen wel een maximale boost van de suikerspiegel. Dat geeft een goed gevoel of zelfs euforie. Als de suikerspiegel daarna inzakt, heb je weer een blikje cola nodig enz. Hetzelfde mechanisme als roken.
De vraag is of de mens en de industrie zich zal aanpassen, want het is geen louter rationele oefening, het gaat over hoe mensen zich voelen. Maar ik vind alvast dat ook een speler als Greenyard hier een positieve rol kan spelen. Meer fruit en groenten eten in plaats van hyperbewerkte voedingsproducten zou de gezondheid verbeteren. Binnen afzienbare tijd verlaagt men de BTW op groenten en fruit tot 0% en heft men 21% op hyperbewerkte voeding, cola enz. Sorry Warren!
Iedereen die in zijn omgeving te maken heeft met een vorm van verslaving, zal dat hopelijk ook proberen te vermijden voor zichtzelf en omgeving. Ik begrijp dat je dan niet wil gaan investeren in de bedrijven die omzet halen door verslaving (vb alcohal & tabak).
Maar dan mag je ook niet gaan investeren in fastfood of Starbucks, die meer suiker verkoopt dan koffie.
Denk dat er nog meer potentieel voor Novo Nordisk & Co aankomt, die nog niet is verrekend in de koers.