Verzamelobjecten vullen je spaarvarken

Tweedehands zit in de lift. We voelen onze ‘consumentenmaatschappij’ kenteren. De consument voelt niet langer de behoefte om te bezitten, hij zoekt vooral de meerwaarde van ‘ervaren’. Hij streeft ernaar om een diepere betekenis te koppelen aan zijn uitgaven. ‘Nieuw’ is voor de consument niet langer gelijk aan status en het hoogste goed. Er wordt bijgevolg niet langer laatdunkend gekeken naar tweedehands. Tweedehands wint meer en meer aan populariteit omdat het gedragen wordt door waarden als persoonlijke ontwikkeling en een duurzamere wereld.

Consumentengedrag

De consument wordt slimmer. Hij wil een duurzamer leven leiden en hij wil ervoor helpen zorgen dat zijn ecologische voetafdruk kleiner wordt. Tegelijkertijd is ‘betaalbaar’ mooi meegenomen in deze economisch onstabiele tijden.

En dat niet alleen! De consument leerde ondertussen de (meer)waarde van tweedehands kennen. Hij gaat er zelfs naar op zoek en jaagt op exclusieve, waardevolle objecten waarvan hij van weet dat ze misschien iets duurder zijn in aankoop maar zeker nog zullen stijgen in waarde. De consument laat zich niet langer in de luren leggen. Hij heeft eindelijk door dat ‘nieuw’ onmiddellijk in waarde begint te dalen.

 De consument gaat steeds bewuster om met wat hij koopt. Hij inventariseert zijn spullen en gaat bekijken welke zaken hij wil houden, kan opwaarderen en welke hij wilt verkopen of weggeven.

Programma’s als ‘Schatten op zolder’ en ‘Stukken van mensen’ helpen tweedehands en vintage aan populariteit winnen. Jongere generaties ontwikkelen een echte liefde voor tweedehands op hun zoektocht naar hét unieke stuk. Een vijfde van de consumenten overweegt om vaker tweedehands te kopen in de toekomst.

Ook retail en online stimuleren de liefde voor tweedehands. Concerns als Ikea, H&M en platformen zoals Zalando en About You kunnen het zich niet veroorloven om achter te blijven en bieden antwoord op de wensen van de consument. Ze zetten in op pre-owned door middel van online tweedehandswinkels, tweedehands shopping corners en ontelbare apps die de consument helpen om tweedehands te kopen en te verkopen. De liefde voor tweedehands blijft groeien.

De consument is helemaal mee! Zijn overtuiging zal ervoor zorgen dat herverkoop steeds meer de bovenhand krijgt. De consument zal nu, voor hij iets aankoopt, altijd de afweging tussen nieuw en tweedehands maken, zeker als het om duurzame goederen gaat. De producent zal niet anders kunnen dan verschillende merken en doorverkoopopties aan te bieden, gewoon om aan de vraag van de consument te voldoen.

De consument is niet langer verlegen voor tweedehands, hij is er fier op. Het draagt bij aan zijn gevoel van eigenwaarde en zijn poging tot een duurzamer bestaan. Het helpt hem ook zijn centen in zijn portemonnee te houden én als hij het goed aanpakt, dan kan hij er zelfs aan verdienen door er een investering van te maken! Hoe precies? Dat leer je hier.

Sneakers laat je in de doos

De vraag ‘Hoe kan ik geld verdienen met sneakers?’ wordt online steeds vaker gesteld. Het antwoord is volgens de experts simpel: verdiep je in de materie en doe het met passie. “Je moet basiskennis over sneakers bezitten én er ook gevoel voor hebben”, zegt Frank Klerks van Outsole.nl. Zorg dat je weet wie de schoen ontworpen heeft en in welke oplage hij werd gemaakt. Als het een bekende ontwerper is, dan zit je meestal goed. Wil je geld verdienen, laat de schoenen dan vooral in hun doos zitten. “Geniet ervan dat je het paar hebt bemachtigd en als je ze toch wilt dragen, dan doe je dat gewoon”, zegt Frank nog.

De topkwaliteit van klassieke modehuizen

Experts zijn het erover eens: handtassen en sieraden behouden het best hun waarde. De klassieke modehuizen zoals Chanel, Louis Vuitton, Fendi of Hermès zijn de beste investeringen in tegenstelling tot designers die geen blijvende doorbraak kenden, zoals bijvoorbeeld Michael Kors. Die toppositie hebben de klassieke modehuizen te danken aan hun ongeëvenaarde kwaliteit. Gouden tip voor wie er echt een centje aan wilt verdienen: bewaar zeker het aankoopbewijs goed, zodat je kan aantonen dat het niet om namaak gaat.

Investeer in de kwaliteit van de ervaring

De platenbeurs is al jaren populair. Niet voor niets want je kan er ware goudmijnen vinden. Wat als je die zeldzame LP vindt? Draai je hem grijs of zorg je dat hij in onberispelijke conditie blijft?

De LP begon tientallen jaren al aan haar tweede leven. Ondertussen kan je er een aardige duit aan verdienen. En daarmee is de interesse van de aankomende generatie investeerders gewekt. “Op dit moment is het kopen van vinyl een uitstekende investering”, weet de expert. Het iconische album van The Beatles, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, kocht je vóór 2017 aan gemiddeld twee à drie euro aan. In 2017 vierde het album echter zijn 50ste verjaardag en volgens onderzoekscijfers van Record Collector Magazine bracht alleen de hoes al gauw 78.000 euro op. “Met de heropleving van vinyl in volle gang is het nu tijd om erin te investeren, want de prijzen en de vraag blijven stijgen.

Het vloeibare goud

Hoewel wijn vaak wordt genoemd als een goede investering is niet alle wijn geschikt om lang te bewaren. Bij whisky is dit een ander verhaal. Zeldzame flessen whisky vormen een enorm goede investering. Ze vragen alleen wat meer geduld. De stelregel hier is: hoe ouder de whisky, hoe hoger de prijs.

Waardevaste investeringen

Iedereen kan geld investeren in grondstoffen, aandelen of cryptomunten. Maar als het gevoel ook meespeelt en directe opbrengst niet het directe hoofddoel is, dan kan investeren in waardevaste spullen het overwegen zeker waard zijn.

Verzamelobjecten winnen aan populariteit als investering en dat is begrijpelijk. Het hoeft namelijk niet veel te kosten en u kunt direct beginnen. Maak even een inventaris op voor uzelf voor u gaat investeren en vergeet hierbij niet in uw eigen kelder en op uw zolder te kijken. Want wie weet liggen hier nog verborgen schatten die ondertussen veel geld waard geworden zijn!

Dit artikel werd geschreven door Joke Beneens, studente aan de Thomas More Hogeschool.

Reacties