Varen rond de wereld, 7 weetjes over de mastodonten van de zee

haven containerschepen spaarvarkens

Spaarvarkens.be heeft al enkele artikelen gepubliceerd over hoe men als belegger kan profiteren van de hogere scheepvaarttarieven. Hoe meer we ons in het thema verdiepen, hoe enthousiaster we worden. Bij deze hebben we 7 interessante weetjes verzameld over containerschepen die u waarschijnlijk niet wist.

1. Containerschepen vervoeren 90% tot 95% van de goederen wereldwijd.

Bijna geen enkel product zoals elektronica, voedsel, grondstoffen en auto’s zou bij u zo goedkoop geraken zonder transport over zee. Zonder containerschepen zouden veel van de goederen die we vandaag gebruiken fors duurder zijn.

2. Door de problemen in de Rode Zee, lopen de vervoertijden van Azië naar Europa op met 10 tot 14 dagen

Dit is trouwens enkel heen, niet terug. Hierdoor kunnen schepen minder routes doen dan daarvoor waardoor extra cargoschepen nodig zijn om dit op te vangen. Iets wat zorgt voor krapte op de markt en de prijzen fors doet stijgen. En dan spreken we niet over enkele tientallen procenten.

3. Veel schepen varen leeg

Veel van deze schepen varen zelfs met alle geavanceerde logistieke kennis die we hebben met momenten bijna leeg, dit omdat ze naar een haven moeten om goederen op te halen en niets aan boord hebben voor deze haven.

4. Zit er iets illegaal in een container? We weten het vaak niet

Minder dan 10% van de zeecontainers worden geïnspecteerd, in Europa zelfs minder. Dat is logisch, want het is bijna onmogelijk om al deze vracht in detail te inspecteren. Wat het best opvallend maakt dat men bijvoorbeeld nog zoveel drugs kan vinden in de haven van Antwerpen.

5. Cargoschepen: mastodonten van de zee

Het grootste cargoschip ter wereld (de MSC Irina) is 400m lang en 61m breed en kan meer dan 24.000 containers meenemen van 20 TEU (6,10 meter lang, 2,44 m breed en meestal 2,59 m hoog).

6. Cargoschepen zijn milieuvriendelijker dan treinen of trucks

Dit door de grote schaalvoordelen waardoor men efficiënter is. Als men zou willen, kunnen sommige schepen zelfs de halve wereld rondreizen zonder brandstof bij te tanken. Vaak doet men dit niet omdat brandstof ook zwaar is en niet efficiënt is voor het verbruik

7. Een schip uitladen kan tot 3 dagen duren

Hieronder een video van hoe het laden van een cargo schip eruit ziet. Het kan tot 3 dagen duren om een schip leeg te maken. De grootste schepen hebben immers meer dan 20.000 containers aan boord. Probeer die maar eens snel te verplaatsen waarbij je ook in kaart moet zetten waar je die containers zet in de grote haven. Als voormalige magazijnier kan ik je vertellen dat een fout snel gemaakt is

Wil je profiteren van de kansen in de scheepvaart aandelen?

Afgelopen zaterdag bespraken we nog een scheepvaart aandeel dat sinds 20 december in onze portefeuille zit en een winst genereerde van meer dan 50%. Wil je onze laatste update weten en zien of het aandeel nog steeds koopwaardig is? Schrijf je dan in als clublid waarbij je toegang krijgt tot onze portefeuilles, meerdere artikels per week ontvangt en iedere week live kunt meedoen aan ons wekelijkse actualiteitswebinar waar u live vragen kunt stellen over uw beleggingen.

Reacties

    1. Dag Christine , dit is idd een sector/aandelen die je goed moet opvolgen. Kan in de praktijk dus ook via Stefan die het voor alle spaarvarkens op de voet volgt. Check ook de laatste Spamalot, nr 88 dacht ik, voor de laatste stand van zaken. En je hoeft ook niet alles te volgen. Iedere spaarder/belegger is anders en hoeft enkel te doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

  1. Deze zomer Wallenius Wilhelmsen (Noorwegen) opgepikt. Zij zijn de belangrijkste autotransporteur in de haven van Zeebrugge. Ondertussen +35% winst en een deftig tussentijds dividend ontvangen. Ook de toen zeer lage koers van de Noorse Kroon is zeer leuk meegenomen.