Na de bel: Zeepbel of niet?

Nvidia: To bubble or not to bubble

Of de wereldwijde aandelenmarkten al dan niet in een zeepbel zitten die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie, dat is een vraag die bruist bij veel beleggers. Woensdagavond, iets na 22 uur onze tijd, opent chipontwerper Nvidia zijn boeken. De mastodont is de belangrijkste drijfveer achter de AI-rally en wanneer een zwaargewicht de verwachtingen mist, kan dat nefast zijn voor de aandelenmarkten. Eind oktober vertelde ceo Jensen Huang dat het orderboek van Nvidia voor 2025 en 2026 samen gevuld is met meer dan 500 miljard dollar aan bestellingen. Dat cijfer lag aanzienlijk hoger dan analisten op dat moment hadden verwacht. Daardoor raakte de koers van het aandeel in een stroomversnelling en oversteeg Nvidia als eerste bedrijf ooit een marktwaarde van 5.000 miljard dollar. In aanloop naar de kwartaalcijfers ging er opnieuw 600 miljard dollar aan beurswaarde in rook op en noteert het aandeel op hetzelfde niveau als voor de ceo zijn licht scheen op het indrukwekkende orderboek. Beleggers zullen woensdagavond dus vooral op zoek gaan naar bevestiging dat het orderboek voor een lange termijn daadwerkelijk goed gevuld is. Als dat zo is, dan kan de champagne weer knallen.

Ook Chinese smartphones worden duurder

Tijdens de conference call over de kwartaalcijfers van het Chinese technologiebedrijf Xiaomi deelde ceo Lu Weibing mee dat de smartphones van het merk volgend jaar vermoedelijk duurder zullen worden. Dat komt door de forse prijsstijgingen van de geheugenchips voor smartphones. Producenten van geheugenchips hebben hun productiecapaciteit verschoven naar meer lucratieve chips voor datacenters. Daardoor is er minder capaciteit beschikbaar voor smartphonechips. Door vraag en aanbod stijgt de prijs dus. Voor beleggers was het wel even schrikken. Ze stuurden het aandeel van Xiaomi woensdag 5 procent lager op de beurs van Hong Kong. In Peking zullen ze daarentegen minder klagen. China kampt al een tijdje met deflatie. Dat is het tegenovergestelde van inflatie. Bij deflatie dalen de prijzen van goederen en diensten. Deflatie is slecht omdat consumenten dan hun aankopen uitstellen, waardoor de economie in een negatieve spiraal kan terechtkomen. Door een mogelijke stijging van de smartphoneprijzen zal de Chinese consument zijn aankoop voor die toestellen alvast minder snel uitstellen.

Callaway verkoopt Topgolf met verlies

Het sportmerk Callaway, dat vooral bekend is onder fervente golfers als een fabrikant van golfclubs en toebehoren, verkoopt 60 procent van zijn belang in Topgolf voor 770 miljoen dollar. De koper is private-equityspeler Leonard Green Partners. Daarmee wordt de totale waarde van Topgolf geschat op 1,1 miljard dollar. Dat is aanzienlijk minder dan de 2 miljard dollar die Callaway ervoor betaalde toen het de uitbater van oefenterreinen voor amateurgolfers tijdens de coronapandemie overnam. Callaway veranderde zijn naam zelfs in Topgolf Callaway Brands om aan te tonen dat ook amateurs welkom waren bij het merk. Een sport zoals golf, waarbij spelers weinig contact hebben en die zich in de buitenlucht afspeelt, kreeg tijdens de pandemie enorm veel aandacht van het grote publiek. Daardoor betaalde Callaway destijds een stevige premie en dat bleek achteraf geen goede beslissing. Het aandeel van Callaway verloor op vijf jaar tijd bijna de helft van zijn beurswaarde, terwijl concurrent Acushnet Holdings, eigenaar van het merk Titleist, zijn koers zag verdubbelen. Op 13 november gaf student Daan Verboven nog een presentatie over Topgolf Callaway voor Spaarvarkens. Zijn presentatie vind je hier.

Published in Nieuws

Reacties