Moet een bedrijf investeren in zichzelf of geld uitkeren aan de aandeelhouders?

Vorige week had ik in het wekelijkse actualiteitswebinar van Spaarvarkens een discussie met Pascal Paepen, finance professor aan de KU Leuven en mijn collega bij Spaarvarkens. De discussie die we toen hadden? Of het nu beter is als management om geld te investeren in aandeleninkopen/ dividenden of voorkeur te geven aan de groei van je bedrijf.
Een extreem is nooit goed
Op dat vlak hebben ik en Pascal ietwat een tegengestelde voorkeur. Ik heb een zwak voor bedrijven die een deel van hun winst uitkeren in de vorm van dividenden of aandeleninkopen. Meer zelfs, ik zie het als een van de belangrijke redenen om te investeren in bedrijven. Als een bedrijf zijn winsten niet met me deelt of ik geen vooruitzicht heb op een deel van de winst, waarom zou ik dan aandeelhouder zijn van zo’n groep? Ik wil een vorm van zekerheid en uitkeringen aan aandeelhouders is zo’n zekerheid.
De toekomstige groei is belangrijk
Maar Pascal heeft uiteraard een goed punt om het geld in het bedrijf te houden. Geld in een bedrijf dient immers om de toekomstige groei te financieren en daar ben ik het volledig mee eens. Geld moet naar innovatie gaan, nieuwe producten, het bereiken van nieuwe klanten (marketing) en zo het voortbestaan van een bedrijf beschermen. Topbedrijven zoals Amazon hebben nooit een dividend uitbetaald. En dat is ook de reden waarom ze vandaag staan waar ze staan.
En ik snap het. Door al je winst uit te keren kan je geen Amazon worden. Maar ik heb moeite met te beleggen in bedrijven die niets uitkeren. Je hebt af en toe een Amazon die je ongelijk bewijst, maar er zijn ook vele small caps die al jaren niets uitkeren, sterk groeien, maar waar de koers al lang nergens naartoe gaat omdat ze geen interesse van beleggers krijgen. Bij sommige van die bedrijven denk ik dan altijd dat aandeelhouderswaarde kan gegenereerd worden door ook een deel van de winst naar de aandeelhouders te sturen. Al is iedere situatie anders.
Maar waar ik vandaag naar keek?
Dat was het kwartaalrapport van Apple. De cijfers waren fors boven verwachting, de omzet lag miljarden dollars hoger dan verwacht en ook de winst was best goed. Maar het cijfer waar ik vooral op focuste? Dat was de Capex (de kapitaalinvesteringen) en de aandeleninkopen. Wist je bijvoorbeeld dat Apple afgelopen kwartaal 2,5 keer meer geld uitgaf aan aandeleninkopen dan aan kapitaaluitgaven? Oftewel, investeren in groei en de toekomst was niet de belangrijkste uitgaven. En dat voor het meest innovatieve bedrijf op deze planeet.

De discussie die ik had met Pascal kwam vandaag in me op tijdens het lezen van dat kwartaalrapport. Vooral omdat Apple in mijn ogen het bedrijf is dat Pascal zijn gelijk bewijst. Waarom? Omdat het bedrijf dat zijn gebruikers vroeger deed dromen, vandaag meer waarde geeft aan het inkopen van aandelen dan te investeren in de toekomst. Meta is op dat vlak totaal anders onder Mark Zuckerberg. Die man gooit miljarden in projecten waarvan het niet zeker is dat ze ooit geld gaan opleveren. Maar het feit is wel dat ik weet dat Meta relevant gaat blijven in de toekomst. Daar investeert men in de toekomst.
En Apple?
Ik weet eigenlijk niet wat men daar hoopt te bereiken op vlak van innovatie. Wanneer komen jullie nog eens met een nieuw product? De iPhone is echt niet meer het beste toestel op de markt (kijk eens naar de camera’s van de concurrenten), maar wel de grootste bron van winst. De batterij van mijn iPhone was dit jaar een constante bron van ergernis terwijl de belofte van AI op de nieuwste iPhone al lang ontgoochelt.
En ja, jullie hadden een goed kwartaal. Maar kijk eens hoe de financiële markten jullie resultaten behandelen? Terwijl de andere Magnificent 7 aandelen op records noteren, staat Apple fors onder jullie piek. En eerlijk? Als jullie 2,5 keer meer uitgaven aan aandeleninkopen dan aan innovatie, snap ik het volledig. Financiële innovatie in de vorm van aandeleninkopen is leuk, maar noem ik geen innovatie. Ondertussen zijn anderen je aan het inhalen langzaam en moet je vooral op je naam verder. Maar dat blijft ook niet duren.
Vraag mij wat een van de meest overgewaardeerde aandelen is van de Magnficent 7, dan zeg ik Apple. Puur omdat ik meer innovatie verwacht van een bedrijf met een beurswaarde van 3100 miljard dollar. Microsoft, Alphabet, Amazon, daar zie ik nog forse groei. Maar Apple? Die gaan dringend op innovatie moeten focussen. Want waarom ik vandaag de premium prijzen betaal voor sommige van je producten terwijl de concurrentie je langzaam aan het inhalen is? Dat kan ik vandaag niet meer verdedigen als gebruiker. En als belegger ook niet meer.
Meer analyses als deze volgen over de beurs? Dan kan je je inschrijven in de Spaarvarkens beleggingsclub via onderstaande link waar we dagelijks beursupdates schrijven en wekelijks een beurswebinar doen over de bedrijven in onze portefeuilles. Ben je niet tevreden na het een maand te proberen? Dan betalen we je geld terug.
Published in Aandelen, Beleggen, Fundamentele Analyse, Gratis
Reacties