Met een volle batterij op vakantie
Binnenkort begint de grote zomeruittocht weer. Miljoenen Belgen en Nederlanders nemen tijdens de maanden juli en augustus de auto naar de zon. Volgens Europ Assistance koos 30% van de Belgen die op reis gingen in 2022 voor Frankrijk. Het leeuwendeel neemt daarvoor de wagen. En steeds meer onder hen rijden elektrisch. Eind 2023 zullen er naar schatting 200.000 elektrische wagens rondrijden in Belgiƫ (Bron: EV Belgium). Dat zijn er bijna drie keer meer dan in augustus 2022. Voor veel toeristen is het ook de eerste keer dat ze een lang traject afleggen met een elektrisch voertuig, over wegen waar ze niet erg vertrouwd zijn.
Frankrijk zette recent grote stappen voorwaarts op het vlak van elektrificatie van het wegennet. In mei rondde het land de kaap van 100.000 publieke laadpalen, een maandelijkse groei van 4.000 exemplaren. Dit plaatst Frankrijk op de tweede plaats in Europa qua beschikbaarheid van publieke laadpalen. Dit zal waarschijnlijk echter niet genoeg zijn om ālaadfilesā tijdens de zomervakanties te vermijden. 14% van de laadpunten in Frankrijk zijn van het snelle type. Op topdagen kan een snellader tussen de 25 en 50 autoās bedienen. Voor ātrageā laders ligt dit aantal nog een stuk lager. Bovendien kiezen heel wat mensen voor die laatste optie omdat de prijs van een volle batterij een stuk lager ligt.
Geen zin om lang aan te schuiven? Ontwerp- en adviesbureau Arcadis zet een aantal tips op een rijtje om de reis en de speurtocht naar laadstations vlot te laten verlopen:
Ophelie Durand, mobiliteitsexpert bij Arcadis: āEen reis zonder tijdverlies bij laadpunten is waarschijnlijk een utopie. Toch zijn er heel wat eenvoudige dingen die u kan doen om de overlast tot het absolute minimum te herleiden. Hier vindt u de Top-7 van mogelijke maatregelen.ā
- Bereid je rit goed voor. Er bestaan heel wat apps en websites die je tonen waar er elektrische laadpunten voorradig zijn, bijvoorbeeld een interactieve wegenkaart op de website van Bison FutƩ, of maak een globaal laadplan met behulp van sites zoals https://go.chargetrip.com . Ook heel wat aanbieders hebben apps die aangeven waar je laadpalen van dat bewuste netwerk kan vinden.
- Pre-registreer bij de exploitanten van oplaadpunten. Het is veel beter om de apps en formulieren met persoonlijke gegevens en betalingsgegevens thuis in te vullen voordat je de weg op gaat, in plaats van geparkeerd naast de oplader met schreeuwende kinderen op de achterbank en een mopperende partner naast je! Je hoeft dit trouwens maar Ć©Ć©n keer te doen.
- Zorg voor de juiste laadpassen. Niet elk netwerk dat actief is in Belgiƫ, bestaat in Frankrijk, Italiƫ of Spanje!
- Begin aan je rit met volledig opgeladen autobatterijen. Zo verloop tenminste de start van je reis al stressvrij.
- Wees zuinig op de airco in de wagen, ook in de file. Koelen en verwarmen vreet energie!
- Pas je rijstijl aan. Te snel rijden doet je batterij sneller leeglopen.
- Overweeg om een slaapplaats halverwege je bestemming te boeken. Reizen moet ontspannend zijn. Op die manier kan je ook mooie streken ontdekken waar je anders zou voorbij snorren. Denk maar aan de Bourgognestreek, de Elzas of de stad Lyon in Frankrijk. De Mittelrhein of het Zwarte Woud in Duitslandā¦ Indien je vooraf uitvist of het hotel op je tussenstop over een laadpaal beschikt, ben je weer een heel eind verder mĆ©t een volle autobatterij.
Op langere termijn ziet de situatie er rooskleuriger uit. De Franse overheid wil tegen 2030, 400.000 laadpunten in werking hebben. Ook de batterijentechnologie zet flinke stappen voorwaarts, wat de snellaadtijd verder doet afnemen. Overheden en bedrijven moeten bepalen hoeveel laadcapaciteit er waar nodig is om de transitie naar elektrisch rijden vlot te laten verlopen. Arcadis werkt op dit ogenblik reeds mee aan de uitbouw van de laadnetwerken van BP en anderen.
Bovendien hebben de uitbaters van snelwegparkings het licht gezien. Waar ze vroeger de kat uit de boom keken, zetten ze nu volop in op elektrificatie van hun infrastructuur. We zien steeds meer platformen ontstaan waar meer dan 8 wagens tegelijkertijd op een snelle manier hun batterijen kunnen vullen. Daarnaast is het duidelijk dat de langere stoptijden van E-chauffeurs een commerciƫle opportuniteit betekent. Grote aantallen bezoekers die over een reisbudget beschikken, zullen een klein half uur beschikbaar zijn voor vrijetijdsactiviteiten op de stopplaats. Maar dan moet het aanbod aan diensten op snelwegparkings wel drastisch omhoog en dient de aantrekkelijkheid van de tussenstop een flinke boost te krijgen.
āZeer weinig bezoekers zullen snelwegparkings betitelen als oorden waar het aangenaam vertoeven is. Met de groei van het elektrische wagenpark zullen reizigers er onvermijdelijk meer tijd doorbrengen. We moedigen uitbaters dan ook uit om van een stop een ervaring, een āexperienceā te maken, waar mensen naar uitkijken. Zorg voor kwaliteitsrestaurants, verzorgde groene ruimten met speelmogelijkheden voor kinderen. Werk samen met de lokale toeristische dienst een kort bezoek uit aan bezienswaardigheden op wandel- of fietsafstand. Denk verder dan het winkeltje-naast-het-tankstation als je over shopping spreekt. Trek A-brands aan, indien mogelijk vanuit een lokale invalshoek. De elektrische revolutie biedt werkelijk legio opportuniteiten voor eigenaars en uitbaters van service-stations, ā voegt Ophelie Durand toe.
Reacties