Making speculoos great

Elk jaar komen de aandeelhouders van Lotus Bakeries samen op de Algemene Aandeelhoudersvergadering van de koekjesbakker. Spaarvarkens was erbij en maakte een verslag:
Het gaat goed met het bedrijf en de koekjes zijn lekker, je ziet dan ook veel lachende gezichten en het aantal aandeelhouders dat elk jaar naar de aandeelhoudersvergadering van de firma komt, hoe kan het ook anders: dat aantal zit in stijgende lijn. De aanwezige aandeelhouders waren in totaal met 240, waardoor het bedrijf dit jaar genoodzaakt was de locatie van het event te veranderen.
In het verleden vond de vergadering plaats in het kantoorgebouw naast de fabriek in Lembeke. Maar wegens plaatsgebrek verplaatste het bestuur de vergadering naar de theaterzaal āThe Plectrumā in Gent, die uiteraard iets minder naar koekjes ruikt, maar de rode muren gaven de aandeelhouders wel meteen een thuisgevoel.



Make speculoos in America (again)
Uiteraard wil iedereen tegenwoordig weten hoe het met de importtarieven van Donald Trump gesteld is, we kunnen de wispelturigheid van de Amerikaanse president amper volgen. Toch willen de aandeelhouders gerustgesteld worden en weten welk effect de tarieven hebben op een koekjesbakker als Lotus Bakeries.
Het is natuurlijk handig dat Lotus Bakeries in 2019 in het Amerikaanse Mebane al een Biscoff-fabriek opende om te voldoen aan de stijgende vraag naar het speculooskoekje in het land. Daarmee voldoet het bedrijf al deels aan de vraag van Donald Trump om in de Verenigde Staten te produceren of āto make speculoos in America againā. Het bedrijf zal dit jaar ook de productie van speculoospasta opstarten in de VS.
De koekjesbakker wil dat het inmiddels iconische Biscoff-koekje overal ter wereld hetzelfde smaakt. Daarom worden er natuurlijk wel grondstoffen geïmporteerd naar de VS. Ingrediënten als palmolie kunnen onmogelijk in Amerika worden geproduceerd. Maar volgens het bedrijf zijn de tarieven van 10% beheersbaar voor de onderneming en zorgt het niet voor al te grote kopzorgen.

Ook voor de Bear-snacks die enkel in de Afrikaanse fabriek geproduceerd worden heeft het bestuur een creatieve oplossing gevonden. De gezonde snacks worden in bulk geĆÆmporteerd naar de fabriek van Mebane en vervolgens ter plaatse verpakt om invoerheffingen te beperken
Vooruitgang in Thailand
In het land van de glimlach loopt alles op schema, de fabriek zal in de eerste helft van 2026 operationeel worden. Zodra er in Aziƫ lokaal geproduceerd kan worden, zal er ook minder weekendwerk nodig zijn in Lembeke. Een kostenbesparing. Nu wordt er daar nog volop geproduceerd om aan de groeiende wereldwijde vraag te voldoen.
Ook in de nieuwe fabriek in Aziƫ zal smeerbare speculoos geproduceerd worden. De smeerpasta zal binnenkort in een nieuwe pot verschijnen, de pot is aan de boven- en onderzijde wat breder en doet denken aan een Biscoff-koekje. Uit het publiek kwam de terechte vraag of je nu nog wel alles uit de pot kan krijgen met een smeermes. Het antwoord: jawel, en dat heeft het bestuur zelf uitvoerig getest.

Niet zo āFake Newsā
Sterke merken als Louis Vuitton, Ray-Ban, Rolex en Biscoff hebben een ding gemeen, allen worden ze nagemaakt. En dat is niet zonder reden. De populariteit van de producten zorgt ervoor dat na-apen lucratief is. Ook de voedingsindustrie is blijkbaar niet veilig wanneer het over replica producten gaat.
Aandeelhouders hoeven zich weliswaar geen zorgen te maken. Wanneer je producten worden nagemaakt, is dat eigenlijk het grootste compliment dat je kan krijgen. Het toont aan dat je goed bezig bent.
Toch moet je als bedrijf zorgen dat namaakproducten geen hap uit je verkoopcijfers nemen. Spaarvarkens Alex en VĆ©ronique die ook aanwezig waren op de aandeelhoudersvergadering, merkten namaakkoekjes op met de namen āRotusā en āLotusyā in Egypte en stelden er een vraag over aan het bestuur.
Uit het antwoord bleek dat er in Egypte al 40 rechtszaken waren waarvan de meeste ondertussen zijn afgerond in het voordeel van Lotus Bakeries. Buiten China waren er vorig jaar 120 copycats en binnen China zijn er 50 malafide producenten waartegen op dit moment een procedure loopt.
MondelÄz en co
Tijdens de vergadering ging het uiteraard ook over de samenwerking met MondelÄz International. De samenwerking in India werd besproken en begin deze maand kondigde de bedrijven nog aan dat MondelÄz speculoos stukjes zal verwerken in producten van Milka, Cadbury en CĆ“te-d’Or.

Cadbury lanceerde al een reep met stukjes speculoos en dat was een groot succes. De reep veroverde meteen de toppositie in het assortiment van Cadbury-repen
Het bestuur van Lotus Bakeries benadrukte regelmatig dat het bedrijf ondanks de samenwerking zijn onafhankelijkheid bewaart en men het gevoel heeft aan de betere kant van de deal te staan. Het bestuur verzekerde de aandeelhouders dat men alles zorgvuldig heeft bekeken en berekend.Ā
Op vlak van koude producten gaat het bedrijf uit Lembeke de samenwerking aan met Froneri. Dat bedrijf is na Unilever, de grootste ijsproducent ter wereld (gemeten naar volume). Het bedrijf produceert het ijs van onder meer MondelÄz en HƤagen-Dazs. Froneri is voor 50% in handen van de private equity firma PAI Partners, ooit de investeringstak van BNP Paribas. NestlĆ© bezit de andere helft van de private onderneming.
Last but not least
Jawel, op het einde van de receptie gaan alle aandeelhouders naar huis met een jaarverslag en een rode zak vol lekkernijen.

Mooi verslag, Jim! Bedankt!! Red Lotus – Red Sebastian: 1-0
In het belang stond er ⦠sad Sebastian, je kan er maar eens mee lachen.
Is dit nu nog een aandeel om te kopen voor de lange termijn , gezien de daling van de laatste maanden sedert de top van meer dan 12Kā¬
Grtn,
Bart