Halfjaarcijfers Exmar zijn super!
Vrijdagnabeurs kwam de Antwerpse gasrederij met een update over het afgelopen halfjaar waar ik persoonlijk zeer vrolijk van werd. In de update bleek dat de groep ondertussen de verkoop van de Tango FLNG definitief heeft afgerond en de drijvende gasfabriek aan het Italiaanse ENI heeft geleverd op 26 augustus. De verkoop zal tussen de 572 en 694 miljoen dollar opleveren of een 9,61 à 11,66 euro per aandeel tegen de huidige wisselkoers. Met dat geld kon meteen de financiering die de Bank of China verleende terugbetaald worden net als de dure Sequoia-lening (waarover later meer) wat de rentekosten verder moet drukken in de toekomst. In ruil voor de terugbetaling van de lening, kon op 17 augustus de miljoenen borg die Exmar betaald had aan de Bank of China voor de financiering van de Tango FLNG terug betaald worden. Goed nieuws dus doordat eerder al de Noorse obligatie lening volledig werd terug betaald waar de groep dubbel ijferige rentes op betaalde. Hierdoor kan Exmar langzaam aan beginnen werken voor de aandeelhouders in plaats van de schuldeisers.
Goede fundamentals, cijfers vertekend door moeilijke vergelijkingsbasis
De cijfers daarentegen brachten niet veel interessant nieuws op zoals verwacht en een eerder moeilijke vergelijkingsbasis. Vorig jaar werd er immers nog een eenmalige opzeggingsvergoeding in het eerste halfjaar geboekt van 56,8 miljoen dollar. Dat de omzet in de afdeling Infrastructure daardoor nu 57,4 miljoen dollar lager ligt als het jaar daarvoor is verwacht. Interessanter is dat de Eemshaven LNG sinds midden augustus huurinkomsten begon op te leveren wat de omzet in deze divisie vanaf het derde kwartaal en later fors doet oplopen. Daarnaast zal de LNG-tanker Excalibur omgezet worden in een FSU (een opslageenheid voor gas op het water) wat ook de komende 10-jaar aanzienlijke huurinkomsten moet opbrengen eens men actief is. Dit terwijl men ook operationele-en-onderhoudsdiensten zal leveren voor de TANGO FLNG en de FSU, naast engineeringdiensten voor het project wat opnieuw inkomsten moet opleveren. En ook interessant, Exmar heeft twee accommodatie-en werkplatformen in West-Afrika waar het contract tot mei 2023 werd verlengd. De belangstelling van exploratie- en productiemaatschappijen in West-Afrika voor de diensten van de WARIBOKO (1 van de platformen) neemt toe, met meerdere voorstellen voor een inzet op korte tot middellange termijn aldus het bedrijf.
Shipping divisie ziet stijgende resultaten
In de shipping divisie zagen we over de voorbije periode wel een verbetering in de resultaten. Zowel de EBITDA als het bedrijfsresultaat zat in een stijgende lijn door de twee nieuwe VLGC schepen die operationeel zijn sinds de tweede helft van 2021 en door hogere verhuurtarieven in alle scheepstypes. Het bedrijfsresultaat in dit segment steeg van 17,6 miljoen dollar naar 22,5 miljoen dollar. Tevens is al 92% van de vloot voor de rest van het jaar ingeboekt tegen vaste contracten.
De vooruitzichten voor de vloot blijven daarnaast positief waarbij vanaf 2023 de nieuwe EU en IMO-regelgeving zal ingaan. Dit is vooral belangrijk voor de Midsize schepen waarmee Exmar actief is omdat de regelgeving de vaarsnelheid zal beperken wat een impact heeft op de beschikbaarheid van schepen. Dit in combinatie met een stijgende Amerikaanse export van LPG (stijging van 6% verwacht in 2022) moet steun geven aan de verhuurtarieven.
Ook kon men de oude LPG-tanker Brussels verkopen (bouwjaar 1997) en werd een overeenkomst getekend om de LPG-tanker Eupen (bouwjaar 1999) en Bastogne (2002) te verkopen wat extra cash in het laatje moet brengen. In ruil bestelde Exmar in zijn joint-venture (waar het 50% eigenaar van is) 2 nieuwe midzize LPG schepen met een capaciteit van 46.000 kubieke meter die vanaf eind 2024 en begin 2025 de bloot zullen vervoegen. Daarnaast heeft men een optie om 2 gelijkaardige schepen te bouwen indien men hiervoor kiest in de komende 3 maanden. Deze zouden de eerste Midsize Gas Carriers zijn met ammoniak als brandstof.
Welke triggers mogen we verwachten?
Exmar zit nu op rozen. Door de verkoop van de Tango FLNG zit men op een enorme cashberg die men nu kan herinvesteren in het bedrijf terwijl beleggers ook een cadeau in de vorm van een dividend mogen verwachten. Zo komt er een extra interimdividend aan van 0,95 euro per aandeel. Daarnaast zit je nog met een gigantisch verschil van 2 euro per aandeel in de waardering van de Tango waarbij goede prestaties van de Tango in de eerste 6 maanden dat het platform operationeel is zullen zorgen voor een hogere verkoopprijs. Iets wat volgend jaar verwacht is wanneer de Tango actief zal worden in Congo.
Enorme besparing aan rentekosten + wegvallen eenmalige operationele kosten
Ondertussen werden ook veel schulden afgelost (in mei werd de dure Noorse obligatie met dubbelcijferige rentepercentages al terug betaald voor 66,1 miljoen dollar met behulp van een kredietfaciliteit van Sequoia) en nu ook 125,6 miljoen dollar aan schulden die gelinkt waren aan de Tango FLNG. Pak deze 125,6 miljoen dollar samen met 23,9 miljoen dollar aan bankleningen en de Noorse obligatie die werd afgelost door de nieuwe Sequoia lening , dan is het totaal aan leningen nu fors gezakt van 424,8 miljoen dollar begin dit jaar naar nu 255,7 miljoen dollar. Die rentebesparing moet in de toekomst naar de aandeelhouder stromen en is aanzienlijk.
Zo spreken we over kredietfaciliteiten met Sequoia ter waarde van 48,9 miljoen dollar begin dit jaar waar men rentes van 7% tot 8,75% op betaalde plus een fors gestegen LIBOR-rente. Die besparing alleen al zorgt voor ongeveer 5 miljoen dollar aan rentekosten die jaarlijks niet betaald moeten worden. Het grootste deel van de overblijvende schulden is een financiering voor 2 VLGC schepen ter waarde van 138,3 miljoen dollar tegen een gewogen gemiddelde intrestvoet van 5,62%. En ga je nog dieper in de cijfers, dan zie je ook dat de mobilisatie- en aanpassingskosten voor het hervergassingsplatform EEMSHAVEN LNG ervoor zorgde dat de operationele kosten van schepen in 2022 fors hoger lager dan in 2021 met 11,6 miljoen dollar onderhoudskosten in 2022 waar dit nog 5,9 miljoen dollar was in 2021. Dit zijn kosten die in de toekomst deels zullen wegvallen en verder de winst moeten stuwen.
Samengevat:
Exmar is nu echt begonnen om te werken aan zijn onderste lijntje. De cijfers mogen dit halfjaar dan wel op het eerste zicht lager liggen door het wegvallen van een eenmalige opzegvergoeding, maar dat doet er niet toe. Wat er wel toe doet is dat de verkoop van de Tango FLNG een feit is, de vennootschap nu vol met cash zit, vanaf midden augustus er nieuwe forse huurinkomsten zullen komen vanuit Eemshaven voor de komende 5 jaar en dat de Excalibur in de toekomst ook zal beginnen opbrengsten genereren. Dit in combinatie met fors lagere rentekosten moet de winst van Exmar in de komende kwartalen langzaam verder ondersteunen terwijl men nog fors onder de intrinsieke waarde noteert die ik conservatief iets boven de 15 euro per aandeel zet. Daarnaast blijft de sector van gastransport momenteel hot. Het aandeel is nog steeds koopwaardig tegen deze koersen (9,18 euro per aandeel vrijdagavond) waarbij je mag beginnen denken aan afbouwen rond de 12 euro per aandeel indien je gewicht te fors is opgelopen. Exmar blijft een interessante hedge om je te beschermen tegen deze gascrisis.
Reacties