Erik Dewulf deelt zijn 3 tips

3 fav van erik

Kent u Erik Dewulf nog? Hij maakte deel uit van de ‘Monday Money Making Club’. Een van de twee beleggingsclubs met lezers van De Standaard, die Jan Reyns vanaf eind 2018  een jaar lang volgde. De zowat dertig paginagrote artikels over het reilen en zeilen werden ook gepubliceerd in het maandblad De Beste Belegger van de VFB. Het was een bijzonder leerrijk experiment. Enerzijds werd een club opgericht met een twintigtal lezers zonder of nauwelijks beleggingservaring, anderzijds nog een club met meer ervaren beleggers. De eerste koos de naam ‘Komeet’, de ervaren investeerders kozen voor de ‘Monday Money Making Club’. De clubs werden en worden begeleid door Danny Van Liedekerke, nog zo’n gepassioneerde belegger die zijn ervaring ten dienste stelt van de goede zaak.


U kan binnenkort een aflevering vrij lezen op Spaarvarkens.be. De volledige reeks is ook toegankelijk voor de leden van de Spaarvarkens Beleggingsclub. Wat dat is en hoe je lid kan worden lees je hier

Ex-bankdirecteur, Erik Dewulf is nog altijd gepassioneerd bezig met beleggen. ’Ik beschouw mezelf als een ‘intuïtieve belegger’. Natuurlijk ben ook ik fan van Microsoft, ASML, Nvidia en een bepaald merk van speculoos. Maar door alle onzekerheden (oorlog, inflatie, recessiegevaar, rentestijgingen, klimaatuitdagingen …) ga ik voor ‘alternatief defensief’, een zelf uitgevonden term dat voor mij gerust woord van het jaar mag worden.  

De favoriete evergreen-aandelen van Erik Dewulf zien er als volgt uit:

Louis Vuitton Moët Hennessy

Er is al veel geschreven over LVMH maar toch … het alternatief defensief aandeel dat ‘blinkt’ zoals geen ander. China, Taiwan en Indië moeten zich geen zorgen maken. Het is Europees, niet Amerikaans.
Volgens een prognose van Bain & Company, zouden Gen Y (de ‘millennials) en Gen Z samen 70% uitmaken van de globale ‘luxe markt’ tegen 2025. Een andere studie door D’Arpizio schat dat enkel de ‘luxe markt’ in Indië tegen 2030 – 3,5 keren zo snel groeit. Na de VS, Europa en China verslindt de rijkste man ter wereld nu ook ‘millions of stylisch upwardly Indians’. Dat de verjonging van het management en de styling vlekkeloos verloopt kan je aan zijn dochter en aan Pharrel Williams vragen. Kopen en nooit meer wegdoen!

Mercado Libre

Mercado Libre is de grootste e-commerce player en heeft het grootste betalingsecosysteem in Latijns-Amerika. Het platform telt 148 miljoen actieve kopers en 1 miljoen actieve verkopers in 18 landen waaronder Argentinië, Brazilië, Mexico, Colombia. Naast e-commerce heeft het ook een eigen betaal- en leningsysteem (Mercado Pago and Credito) systeem, heeft het een heel apart shipping systeem en biedt het een heel performant publiciteitsplatform (Clics). In elk van de 18 landen heeft het bedrijf de grootste penetratiegraad. Met een potentieel van ongeveer 650 miljoen inwoners is Mercado Libre het snelst groeiend e-commerce bedrijf. Ter vergelijking: Amazon heeft een penetratie van 1,50% en Mercado Libre 11,2 %. 

Intuitive Surgical

Intuitive Surgical volg ik zelf al meerdere jaren. Waarom? Het woord ‘Intuitive’ trok eerst mijn aandacht. Pas daarna de ‘surgical’. Het is een Amerikaans bedrijf dat roboticaproducten ontwerpt, maakt en verdeelt. De focus van elke research en aanpassing is om zo minimaal invasieve operaties te kunnen uitvoeren via een kleine snede. De Robot die nog steeds verfijnd wordt en waar elke maand steeds maar meer toelatingen van de FDA verkregen worden voor bepaalde moeilijke operaties heet ‘The da Vinci Surgical System’. Ondertussen werden al meer dan 12 miljoen operaties uitgevoerd met het systeem. Corona heeft veel roet in het eten gegooid, maar nu kan het bedrijf alleen maar verder groeien.

Deze selectie verscheen eerder in De Standaard.

Reacties