Drie favoriete aandelen van Paul D’Hoore

Paul D'Hoore

Paul D’Hoore, financieel journalist voor VTM en uitgever van Beurssucces, houdt de drie aandelen die hij hier vorige jaar al presenteerde. Noch sterk gestegen koersen (Lotus Bakeries en Yellow Cake), noch een sterk gedaalde koers (Barco) kan hem van zijn stuk brengen. 

Lotus Bakeries

Eén jaar later en ruim 50 % hoger! Wie had durven denken dat de speculoosbakker uit Lembeke er nóg zo’n schep bovenop zou doen? Na de publicatie van voortreffelijke jaarresultaten stond Lotus in de kijker. Marc Coucke werd opgevoerd als een vroege investeerder, die aandelen heeft gekocht tegen 35 euro per stuk. Nu zijn ze 9.300 euro waard.

Marc Coucke wordt niet graag geklopt, maar in deze koers ga ik hem toch nipt vooraf: mijn eerste aandelen Lotus Bakeries heb ik in de vroege jaren negentig gekocht tegen 32,27 euro.

Voor de belegger die makkelijk last krijgen van hoogtevrees: die eerste aandelen heb ik nog altijd. Ze leveren dit jaar een dividend op van 40,60 euro netto. Natuurlijk is Lotus Bakeries nu peperduur. Maar het is een aandeel om te hébben en te houden.

Yellow Cake

Eén jaar later en ruim 64 % hoger! Wie had durven denken Yellow Cake zó hard zou stijgen?

Ondanks de naam, is Yellow Cake géén producent van gebak en dus géén collega van Lotus Bakeries. Yellowcake is uraniumconcentraatpoeder. Het bedrijf is opgericht om een voorraad uranium aan te leggen, met de bedoeling die op termijn met winst te verkopen. Via dit aandeel kan je als belegger dus ook je voordeel doen met de verwachte prijsstijging. Ook bij de huidige uraniumprijs krijgen sommige beleggers hoogtevrees. Ik ben er gerust in. Er zijn  wereldwijd 436 kernreactoren in gebruik. Er zijn er ook nog 60 in aanbouw, 110 in ontwikkeling en er lopen onderzoeken voor nóg 300 kernreactoren. Tegen 2040 zal de vraag naar uranium vrijwel verdubbelen tegenover vandaag.

Barco

Barco was een grote tegenvaller: min 36 %. Verliezers moet je altijd kritisch tegen het licht houden. Soms is het beter een beperkt verlies door te slikken dan de schade verder te laten oplopen. Ik behoud het vertrouwen in Barco. In 2023 zijn de inkomsten stabiel gebleven Toch is de nettowinst licht gestegen (+6,6 %). De marges zijn dus verbeterd. Zodra de verkoop aantrekt, ontstaat een vliegwieleffect op de winst. Barco boort nieuwe markten aan met immersive experiences. Het publiek wordt ondergedompeld in een beleving, zoals een lichtfestival. In China en India wordt de technologie gebruikt voor ‘city beautification’: grijze gebouwen of tempels worden versierd met behulp van projecties.

Dit artikel verscheen eerder in De Standaard.

Reacties