De toekomst van batterijen

De wereldwijde batterijmarkt groeit in sneltempo dankzij de opmars van elektrische voertuigen, hernieuwbare energie en energieopslag. Batterijen vormen de stille kracht achter de elektrificatie van mobiliteit en de modernisering van het elektriciteitsnet. In dit artikel ontdek je hoe batterijtechnologie evolueert, welke bedrijven en ETF’s daarvan profiteren, en hoe je als belegger inspeelt op de stijgende vraag naar lithium en andere kritieke grondstoffen.

Een markt in stroomversnelling
In 2024 was de wereldwijde batterijmarkt goed voor zo’n 144 miljard dollar. Tegen 2030 zal dat naar verwachting meer dan 300 miljard zijn – een verdubbeling in zes jaar tijd. Die groei wordt vooral aangedreven door de snelle omschakeling naar elektrisch vervoer. Het aandeel elektrische auto’s in de wereldwijde autoverkoop stijgt pijlsnel, met China als koploper en andere regio’s in volle inhaalbeweging. Daarnaast groeit de vraag naar batterijen voor energieopslag: van thuisbatterijen tot grootschalige opslag naast zonne- en windparken.
Vier trends liggen aan de basis van deze evolutie: de elektrificatie van transport (auto’s, bussen, vrachtwagens en fietsen), de opmars van hernieuwbare energie, de toename van decentrale opslag bij gezinnen en bedrijven, en de dalende kostprijs per kilowattuur. Batterijen worden daarmee onmisbaar in het energiesysteem van de toekomst.
Er zijn verschillende manieren waarop je als belegger kunt profiteren van de groei in de batterijsector. De meest directe is investeren in beursgenoteerde batterijproducenten. Hieronder vind je de vijf grootste batterijproducenten wereldwijd – elk met een unieke strategie en sterkte.
De grootste batterijproducenten doorgelicht
CATL (Contemporary Amperex Technology) is de absolute marktleider met een wereldwijd marktaandeel van meer dan 30%. Deze Chinese batterijproducent levert aan onder meer Tesla, BMW en diverse Chinese merken. Het bedrijf investeert in technologieën zoals natrium-ion en solid-state en beschikt over een enorme schaalvoordelen. Ongeveer 70% van de omzet komt uit batterijproductie, met een sterke focus op elektrische voertuigen en energieopslag. CATL realiseerde de afgelopen vijf jaar een gemiddelde omzetgroei van 48% en noteert momenteel aan 23 keer de verwachte winst.
BYD is zowel autobouwer als batterijproducent. De populaire Blade Battery – een veilige, goedkope LFP-batterij – wordt onder meer gebruikt bij de productie van Tesla’s in Duitsland. Dankzij verticale integratie heeft BYD sterke controle over de volledige waardeketen. Ongeveer 22% van de omzet komt uit batterijgerelateerde activiteiten, zoals energieopslagsystemen en zonne-energiesystemen. BYD groeide de afgelopen vijf jaar gemiddeld met 52% in omzet. Het aandeel noteert momenteel aan 17 keer de verwachte winst.
LG Energy Solution is een grote leverancier van batterijen aan Ford, GM, Hyundai en andere westerse merken. Het Zuid-Koreaanse bedrijf blinkt uit in hoog-nikkel NMC-technologie en bouwt gigafabrieken in de VS en Europa. Batterijen maken meer dan 60% van de omzet uit, vooral voor elektrische voertuigen en energieopslag. Na een moeilijk 2024 – met druk op marges door prijsdalingen en toenemende concurrentie – mikt het bedrijf op een herstel in 2025.
Panasonic was jarenlang hofleverancier van Tesla en bouwt nu nieuwe fabrieken in de VS voor de volgende generatie 4680-cellen. Het Japanse concern staat bekend om zijn kwaliteitsvolle batterijen voor auto’s en luchtvaart. Omdat slechts 10% van de omzet uit batterijen komt – Panasonic produceert ook veel andere elektronica – is het aandeel minder geschikt voor pure blootstelling aan de batterijmarkt. De waardering is wel aantrekkelijk aan 9 keer de verwachte winst en een dividendrendement van 2,8%.
Samsung SDI levert batterijen voor elektrische voertuigen, energieopslag, gereedschap en consumentenelektronica. Het excelleert in prismatische cellen en is een vaste partner van BMW en Stellantis. Ongeveer 90% van de omzet komt uit batterijgerelateerde producten. Samsung SDI is een dochteronderneming van Samsung Electronics en noteert aan 25 keer de verwachte winst.
Merk op dat de vijf grootste batterijproducenten allemaal in Oost-Azië gevestigd zijn. Deze regio domineert de wereldwijde productie van lithium-ion batterijen, dankzij schaalvoordelen, technologische voorsprong en decennialange specialisatie. Europa en Noord-Amerika spelen slechts een bijrol in dit verhaal, maar proberen hun achterstand in te halen door investeringen in lokale megafabrieken en strategische samenwerkingen.
De batterij van morgen
De batterijsector staat niet stil. Naast de dominante lithium-ion batterij werken producenten aan nieuwe types die veiliger, goedkoper en duurzamer zijn. Solid-state batterijen, met een vaste elektrolyt, beloven meer energie en minder brandgevaar. Samsung SDI en Panasonic investeren hier volop in en willen tegen eind dit decennium klaar zijn voor massaproductie. CATL ontwikkelt intussen natrium-ion batterijen, die geen lithium nodig hebben en goedkoper zijn – ideaal voor energieopslag en betaalbare voertuigen.
Ook de populaire LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat), die veiliger is en langer meegaat, wint marktaandeel. BYD is hier sterk in met zijn eigen Blade Battery, die ook in Tesla’s wordt gebruikt. LG Energy Solution focust vooral op NMC-batterijen met veel energie-inhoud, maar onderzoekt ook nieuwe chemieën.
De grondstoffen achter de batterijrevolutie
Voor al die batterijen zijn schaarse grondstoffen nodig, zoals lithium, kobalt, nikkel, grafiet en mangaan. En dat zorgt voor uitdagingen. De aanvoer is vaak afhankelijk van een klein aantal landen, met China als dominante speler in de verwerking. Dat maakt de batterijsector geopolitiek gevoelig.
Tegelijk stijgt de vraag naar deze grondstoffen enorm. Lithiumproducenten als Albemarle en Arcadium Lithium kunnen profiteren van een toenemende vraag naar lithium. Omwille van deze uitdagingen investeren bedrijven en overheden ook fors in recycling en circulaire systemen.
Beleggen in batterij-ETF’s
Voor wie spreiding zoekt, zijn er thematische ETF’s die investeren in de hele batterijwaardeketen, van mijnbouw tot opslag. De populairste ETF is de L&G Battery Value-Chain UCITS ETF (IE00BF0M2Z96). De L&G Battery Value-Chain UCITS ETF investeert in bedrijven die actief zijn in de volledige waardeketen van batterijen. Naast batterijproducenten zitten dus ook veel grondstofleveranciers in de portefeuille.
De WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF (IE00BKLF1R75) investeert in bedrijven actief in batterij- en energieopslagoplossingen. Alleen bedrijven met sterke kwaliteit en positieve koersmomentum worden opgenomen, en er is een ESG-filter die vervuilende of onethische bedrijven uitsluit. Het is dus een duurzaam gescreende ETF binnen de batterijsector.
De iShares Lithium & Battery Producers ETF (IE000WDG5795) belegt in bedrijven die actief zijn in lithiumwinning, -verwerking en batterijproductie. Alleen bedrijven met een hoge omzet uit lithium worden opgenomen. Innovatie en duurzaamheid spelen een rol via patent- en ESG-screening.
Conclusie
De batterijmarkt groeit razendsnel door de elektrificatie van vervoer en de opmars van hernieuwbare energie. Tegelijk zijn er risico’s zoals schaarste aan grondstoffen en afhankelijkheid van China. Voor beleggers biedt dit kansen op verschillende niveaus: via batterijproducenten, via grondstofleveranciers, of via ETF’s die de hele waardeketen afdekken. Met de opkomst van nieuwe technologieën en de toenemende wereldwijde vraag is dit een sector die uw aandacht verdient.
Published in Aandelen, Beleggen, Gratis
Onze nationale recycleerder Umicore lijkt mij in de vergeetput gevallen…Tijdens het weekend verscheen bijgevoegd artikel dat de aspecten van dit bedrijf van naderbij bekijkt, ook op Bolero kan je een uitgebreide analyse vinden. https://www.tijd.be/ondernemen/grondstoffen/achter-de-poorten-van-umicore-in-hoboken-de-wereld-heeft-maar-een-fabriek-als-deze-nodig
Klopt, de remonte van Umicore laatste weken is indrukwekkend! Net als enkele andere ‘overheidsbedrijven’ zoals BPost en Proximus die het de laatste jaren zwaar te verduren hadden. Ik heb nog overwogen om Umicore ook te bespreken, maar ik wou ook niet te hard afwijken van het onderwerp, namelijk batterijproducenten. Uiteindelijk is ook slechts een deel van de omzet van Umicore gerelateerd aan batterijen, dus het is een minder directe investering.
Alweer heel interessant, Thijs! Bedankt!!
Bedankt, Pascal!