De drie favorieten van Paul D’Hoore

Behalve financieel-economische verslaggeving voor VTM geeft Paul D’Hoore het beleggingsblad Beurssucces uit. Hij blijft trouw aan zijn positie in het groeiverhaal van Lotus Bakeries, maar steekt ook de landsgrens over.
Lotus Bakeries


Het aandeel van de speculoosbakker uit Lembeke was in de loop van het voorbije jaar ruim 40% gestegen (tot 12.580 euro), maar staat nu lager dan 365 dagen geleden. Waar komt die terugval vandaan? Lotus Bakeries heeft een productieprobleem: alle speculooslijnen in de fabrieken in Lembeke en Mebane (VS) draaien vrijwel op volle toeren en dit jaar kan de productiecapaciteit met maximaal 10% omhoog. Daarom gaat Lotus de bestaande fabrieken uitbreiden en een nagelnieuwe speculoosfabriek bouwen in Thailand. Die moet in het tweede kwartaal van 2026 voltooid en volledig operationeel zijn.
MercadoLibre


Het online winkelbedrijf MercadoLibre, in 1999 in de VS opgericht door de Argentijn Marcos Galperin, is op eigen kracht (en door overal in Zuid-Amerika gelijkaardige bedrijfjes over te nemen) spectaculair gegroeid. Voorts heeft MercadoLibre zich in de belangrijkste Latijns-Amerikaanse landen ontpopt tot financiële dienstverlener (voor online betalingen maar ook met kredietkaarten, verzekeringen en spaar- en beleggingsproducten). Hoewel MercadoLibre een Argentijnse onderneming is, worden de aandelen alleen verhandeld op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. De nettowinstmarge in het jongste kwartaal liep op tot 10,5%.
Accelleron Industries


Accelleron is de wereldleider in de productie van turboladers, waarmee het vermogen van een motor verhoogd, en het brandstofverbruik verminderd wordt. Als alle voer-, vaar- en vliegtuigen overschakelen op elektriciteit en batterijen, zijn turbo’s een verouderde technologie. Batterijen zijn wel geschikt voor lichte auto’s, maar voor zwaarder vervoer over grotere afstanden is dat niet de aangewezen technologie. Verbrandingsmotoren zullen dus nog lang in gebruik blijven, bijvoorbeeld in de scheepvaart. Accelleron heeft een marktaandeel van 40 tot 60% en haalt veel inkomsten uit het onderhoud van de 180.000 turbo’s die in gebruik zijn.
Dit artikel verscheen eerder in De Standaard.
Published in Aandelen, Beleggen, De Drie Favorieten van ..., Gratis
Bedankt Paul, die laatste 2 klinken mij niet bekent in de oren. Dat gaan we dan eens van nader moeten bekijken.