De drie favorieten van Patrick Casselman

3Fav_PatrickCasselman

Casselman gaat voor drie cyclische aandelen, waarvan de koersen teruggevallen zijn tot interessante instapniveaus. In zijn selectie van vorig jaar presteerde UCB/Tubize heel sterk, wat de flauwe prestatie van AB InBev en SocGen compenseerde.

Syensqo

De koers van Syensqo is teruggevallen tot een interessant instapniveau. In de eerste jaarhelft van 2024 daalde de bedrijfskasstroom met 13% door lagere volumes en prijzen, maar we verwachten een winstherstel in 2025. Syensqo heeft in de chemiesector een van de hoogste winstmarges en een bovengemiddeld groeipotentieel. Het management ambieert een gemiddelde jaarlijkse organische groei van 5 tot 7%, dankzij dominante posities in materialen die profiteren van megatrends zoals elektrificatie en decarbonisatie met lichtgewicht materialen, verpakking van batterij-cellen en membranen voor waterstofelektrolyse.

Siemens

De koers is mee bepaald door een algemene correctie van cyclische aandelen. Maar Siemens publiceerde andermaal sterker dan verwachte kwartaalresultaten, met een 5% omzetgroei en 11% hogere bedrijfswinst. De tijdelijke zwakte in hardware voor industriële automatisering (door de afbouw van voorraden) wordt meer dan gecompenseerd door toenemende orders voor industriële software-oplossingen en een aanhoudend sterke groei in de afdeling smart infrastructure. Met een verwachte koers/winstverhouding van slechts 13,5 is Siemens behoorlijk ondergewaardeerd in vergelijking met sectorgenoten.

Stellantis

Sinds de piek van 27 euro, eind maart, is de koers van autobouwer Stellantis zowat gehalveerd. De verkoopcijfers zakten met 14% en de winstmarge van 14 naar 10%, voor de eerste helft van 2024. Vanaf de tweede jaarhelft en in 2025 verwachten we een operationeel herstel dankzij de lancering van nieuwe modellen, kostenbesparingen en de efficiëntie van nieuwe productieplatformen. Stellantis realiseerde de jongste jaren een van de hoogste winstmarges in de autosector. Toch is het een van de goedkoopste aandelen uit de sector en zelfs op de hele beurs. Evoluerend naar de productie van in hoofdzaak elektrische auto’s is een opwaardering te verwachten.

Dit artikel verscheen eerder in De Standaard.

Reacties