De Drie Favorieten van Florian D’Agostini

Florian D’Agostini is portefeuillebeheerder bij Pure Capital. Pure Capital is een onafhankelijke vermogensbeheerder die zich onderscheidt door ook gepersonaliseerd advies en beleggingen op maat aan te bieden. Florian is gespecialiseerd in internationale ‘large cap’-aandelen. Hier zijn favorieten uit Nederland, de VS en  Frankrijk. Let op: drie aandelen is onvoldoende als diversificatie.

ASML

Het halfgeleidersegment zit fors in de lift, aangedreven door de digitalisering van de economie. In dit segment is ASML, een fabrikant van apparatuur voor de productie van chips, een ‘must have’, die zich bezighoudt met de ontwikkeling, de productie, de marketing en het onderhoud van lithografiesystemen. Het is een uitstekend geleid bedrijf met een technologisch monopolie en een goedgevuld en veilig orderboekje. Het bedrijf is ook van essentieel belang: als ASML verdwijnt, stort de hele halfgeleiderketen in. Daarom wil de VS deze technologie uit China verbannen. 

Microsoft

Na een lastig jaar in het segment technologieaandelen wordt Microsoft nog steeds gezien als de meest veerkrachtige. Het concern, met zijn machtsposities in verschillende segmenten, blijft incontournable. Zijn kerngezonde balans is een belangrijk voordeel in het huidige onzekere klimaat. Zoals we onlangs hebben gezien met ChatGPT, zal de groep door zijn innovatievermogen en zijn kracht in de cloud een belangrijke speler worden op het gebied van artificiële intelligentie. Met de aangekondigde overname van Activision (die naar verwachting medio 2023 zal worden bekrachtigd) zou Microsoft ook een stap vooruit moeten zetten in het gamingsegment. 

LVMH

In de luxesector vind je moeilijk beter. Het bedrijf is wereldleider in zijn sector, met een portefeuille van meer dan 70 topmerken, waarvan Louis Vuitton en Dior de belangrijkste speerpunten blijven. De kracht van LVMH is dat het bedrijf in verschillende economische omstandigheden een aanhoudende groei heeft weten te realiseren, wat getuigt van de hoge kwaliteit van het (familiaal) management. Strategische overnames zoals Tiffany in 2021 doen het bedrijf groeien in strategische geografische gebieden. De heropening van China, dat 17% van de omzet vertegenwoordigt, zou de resultaten van de groep in 2023 een boost kunnen geven.

Verscheen ook in De Standaard https://www.standaard.be/

Reacties