Luc Kroeze is een ervaren belegger die op zoek is naar groei. Hij schrijft prachtige artikels, waar alle beleggers – beginnend of ervaren – van kunnen leren. Zie ook  dit geweldige  stuk dat ook bij Spaarvarkens.be verscheen : Een levenswerk vol unieke interviews met beleggers – Spaarvarkens.be.

Dit is de tweede aflevering van de reeks ‘Bronnen van groei’ (link naar eerste stuk, zie onderaan)

Differentiatie

Behalve directe prijsverhogingen kan een bedrijf zich onderscheiden door eigenschappen van producten of diensten aan te passen zodat er een alternatief ontstaat met een uniek karakter, ook wel differentiatie genoemd. Denk aan producten of diensten die efficiënter zijn, het gemak van de klant verhogen, de kwaliteit verbeteren, de status van de consument vergroten of een unieke beleving bieden. Nespresso brengt regelmatig beperkte oplages uit van koffiecapsules. Diageo, de wereldmarkleider in sterkedrank, kwam met een lactose- en glutenvrije en zelfs veganistische variant van het oorspronkelijke Baileys op de proppen en bierproducenten overal ter wereld spelen in op de vraag naar gezondere keuzemogelijkheden door alcoholvrije bieren op de markt te brengen. Al deze alternatieven hebben een ding gemeen. Ze zijn duurder en leiden tot zowel groei als hogere marges.

Innovatie

Groei kan aangevuurd worden door innovatie. Succesvol innoveren werkt nieuwe vraag in de hand en ondersteunt de groei. Bedrijven die ruime budgetten voor onderzoek en ontwikkeling vrijmaken zullen meer kans hebben om nieuwe producten in de markt te zetten en daardoor competitief te blijven. Hoe goed een product ook is, uiteindelijk zal het verbeterd moeten worden, een nieuwe levensfase moeten ingaan, of compleet vervangen moeten worden om aan de steeds veranderende behoeften van consumenten te voldoen en de concurrentie een stap voor te blijven. Microsoft zou vandaag niet een van de grootste bedrijven ter wereld zijn indien het genoegen had genomen met het succes van de eerste versie van Windows. Constante innovatie leidde tot verbeterde en compleet nieuwe producten en tilde het bedrijf, steeds opnieuw, naar een hoger niveau.

Overnames

Een onderneming kan op eigen kracht groeien, maar ook extern, door middel van overnames. Nochtans zijn volgens meerdere studies 70% tot 90% van de acquisities niet succesvol. Soms blijken verschillende bedrijfsculturen moeilijk met elkaar te versmelten, wordt het management te veel afgeleid van hun taken met betrekking tot de corebusiness, of wordt er gewoonweg te veel betaald om een concurrent in te lijven. Al moeten we dit laatste ook enigszins in perspectief plaatsen, want zelfs een overname die in eerste instantie te duur lijkt, kan in sommige gevallen toch vruchtbaar zijn. Door een overname te doen verwerft een bedrijf bijvoorbeeld een marktpositie dat het anders niet gehad zou hebben, krijgt het toegang tot technologie die het niet zelf heeft ontwikkeld, heeft het mogelijkheden tot synergiën in de productportefeuille of kostenbesparingen en krijgt het waardevolle en creatieve werknemers die het anders niet had kunnen bemachtigen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van ondernemingen die wel een succesvolle overnamestrategie hanteren. Niet zelden gaat het in zulke gevallen om bolt-on overnames. Dat zijn overnames van kleinere spelers die op eigen kracht tegen de limieten van hun mogelijkheden stuiten. Onder een groter, overkoepelend orgaan krijgen ze toegang tot infrastructuur, expertise en marktkennis die verdere expansie mogelijk maken. In dat kader kunnen gerichte overnames voordeel bieden. Idealiter groeit een bedrijf organisch, maar desalniettemin zijn er bedrijven te vinden die een uitstekend overnamebeleid hanteren.

 

 

Cyclische en seculaire groei

Cyclische groei treedt op tijdens periodes van economische expansie. Deze groei is niet blijvend van aard en sterk afhankelijk van de staat van de economie. Een autoproducent zal toenemende vraag ervaren bij een bloeiende economie omdat mensen dan geneigd zijn het geld te laten rollen. Tijdens een recessie houdt men eerder de hand op de knip waardoor op duurzame goederen zoals voertuigen als eerste wordt bespaard. Een extra onderhoudsbeurt is meestal voldoende om de aankoop van een nieuw model uit te stellen, waardoor de autoproducent haar omzet ziet afkalven.

In tegenstelling tot cyclische groei trekt seculaire groei zich weinig aan van de huidige staat van de economie. Het ontstaat door maatschappelijke en demografische veranderingen die langer duren dan een economische cyclus. Meestal begint het met een subtiele verandering binnen een markt die stelstelmatig aan momentum wint en vervolgens soms wel decennialang duurt. De vraag naar bepaalde producten wordt daardoor een geruime tijd bevorderd. Markten waar dit soort groeikansen tot uiting komen zijn prima in staat om de groei van een bedrijf te absorberen en ik beschouw de blootstelling aan structurele trends voor een onderneming, en voor de belegger, als uitermate aantrekkelijk. Ik ga dan ook bewust op zoek naar duurzame groei met een seculair sausje. Thema’s die ik hieronder aanhaal zoals energie-efficiënte, digitalisering en vergrijzing bieden tal van opportuniteiten, maar houd er rekening mee dat deze voor de hand liggende kansen vaak al door de markt zijn herkend en dus grotendeels in de prijs van aandelen verwerkt zitten. Dat neemt niet weg dat je er uitstekende lange termijn resultaten mee kan behalen, maar wees je wel bewust van het feit dat je een premie betaalt om mee te liften op de rooskleurige vooruitzichten van die bedrijven.

De eerste bronnen van groei van Luc Kroeze lees je hier