Automatisch posten van nieuwe artikels op social media

Collega’s,

Goed nieuws! Zapier zal vanaf nu automatisch reclame maken voor ons op social media (Facebook, LinkedIn en Twitter). Dit gebeurt vlak nadat er een nieuw artikel gepubliceerd wordt.

Dat gaat goed werken, zelfs beter dan nu, als we maar met enkele zaken rekening houden.

1. Artikels inplannen

Als een artikel helemaal klaar is en vervolgens nagelezen werd, dan kan de moddereter dit inplannen. Het lijkt mij een goed idee om ernaar te streven om artikels consequent op een vast tijdstip in te plannen.

a) Volgen jullie dat? Bv. telkens op de volgende dag om 6 uur ‘s ochtends? Reageer maar onderaan in een reactie.

2. Teasers verbeteren

Gelieve in jullie inleidende tekst er vanaf nu voor te zorgen dat de eerste paar zinnen voldoende kort, maar ook wervend – en als een geheel – moeten kunnen worden gelezen. Doe dat dan niet met een zin zoals de vorige, want die telt maar liefst 29 woorden. Dat is veel te lang. Onaantrekkelijk voor de massa en vermoeiend om te lezen. Kortom: 🤮

Ik had mijn teaser beter zo geschreven voor mijn specifieke doelgroep (jullie dus):

Vind jij het ook vervelend om telkens jouw artikels weer te moeten promoten op al die sociale media? Inloggen hier, aanmelden daar … En wat was het wachtwoord nu ook alweer? Pfff … Gelukkig kan het ook anders! Automatisch en makkelijk. ➡️Oké, vertel me hoe!

 

Het voorbeeld hierboven telt 257 tekens, inclusief de link. Dat is dicht tegen de limiet van 280 tekens die Twitter oplegt. Dan vermijden we dat de tekst wordt afgeknipt zoals hieronder:

(@Jan, no offense. Is gewoon iets van jou wat ik vanmiddag als test heb gebruikt.)

Links in tweets tellen mee voor de limiet van 280 tekens. Twitter reserveert 23 karakters voor een link (en kort langere links in tot 23).

b) Vinden jullie het goed als we voor een teaser een limiet van 250 karakters nastreven? Dat is gemakkelijker te onthouden dan 257 (280-23).

3. Samenvatting

Het is onbegonnen werk om automatisch te achterhalen waar een teaser in een artikel precies begint en eindigt. Daar is moeilijk een regel voor te bedenken die alle situaties kan capteren. Soms zal een teaser bv. drie, vier of vijf zinnen tellen.

Dat kan eventueel creatief worden opgelost met een markering.

🐷 Als we bv. het begin en einde van een teaser markeren in het artikel met een varkentje.🐷

Een alternatief is om de samenvatting opnieuw in te vullen. Iets wat wel regelmatig werd vergeten:

Het gebruiken van een samenvatting om er een teaser in te plaatsen, heeft een bijkomend voordeel. Mensen zullen sneller geneigd zijn om te registreren voor een artikel dat achter de e-mailmuur staat. Hoe het met markeringen kan, zal ik nog moeten uitvissen.

c) Wat is jullie voorkeur? Markeervarkens of samenvatting?

4. FAQ

Hoe kan ik makkelijk te weten komen hoeveel woorden of tekens een tekst bevat?

Online: selecteer enkele regels van een tekst, kopieer (Ctrl + c) en plak deze (Ctrl + v) dan in het invulveld op bv. https://wordcounter.net/:

Microsoft Word: selecteer enkele regels van een tekst en druk deze sneltoetscombinatie in: Ctrl + Shift + g

Wordt er opnieuw gepost naar social media als een artikel wordt bijgewerkt? 

Nee, enkel bij een nieuwe publicatie wordt er gepost.

Moet ik de link naar het artikel ook mee in de teaser plaatsen?

Nee, de link naar het artikel wordt automatisch toegevoegd aan het socialmediabericht.
Dat hoeft dus niet in het artikel (of in de samenvatting) te komen.

Wat met de afbeelding in een sociaalmediabericht?

De uitgelichte afbeelding wordt automatisch hiervoor gebruikt. Het is dus belangrijk dat er altijd een uitgelichte afbeelding wordt ingesteld.

Wat als ik zelf wil bepalen wat er op welk kanaal wordt gepost? 

Dan heb je meer werk. Onderaan een artikel kan je met Yoast SEO Premium aangepaste teasers maken (enkel voor Facebook en Twitter):

Kan het moment, waarop socialmediaberichten automatisch worden geplaatst, nog worden aangepast?

Dat kan. Er kan ook een vertraging worden ingesteld. Bv. op een bepaald uur voor een dag in de toekomst (tot max. 30 dagen).

Indien we voor een samenvatting kiezen, wat gebeurt er dan als die wordt vergeten?

Dan kan ik er makkelijk voor zorgen dat er een foutboodschap verschijnt als iemand op Publiceren klikt. Kortom: de samenvatting wordt dan een verplicht veld in een artikel.

Reacties