Aandeel bpost stijgt fors. En toch koop ik niet

Het aandeel van bpost steeg gisteren op de Brusselse beurs met maar liefst 20,54 procent. Dat is veel. Uitzonderlijk veel zelfs.

Weet u hoe lang u moet wachten om hetzelfde rendement te boeken als u uw spaargeld gewoon op een spaarrekening zou laten staan? Stel dat de rente 0,11 procent blijft, dan heeft u pas na 170 jaar een winst van 20,54 procent op uw spaarrekening.

En de aandeelhouders van bpost hebben dat op 1 dag verdiend? Jawel. Het leven is onrechtvaardig, niet? Die aandelen van bpost waren trouwens al enkele dagen aan een helse opwaartse rit bezig. Sinds begin deze week werden ze al 33,91% duurder.

Ook u verdiende aan de stijging van het bpost-aandeel

U heeft geen bpost-aandelen? En daarom bent u een beetje jaloers op beleggers die er wel hebben? Niet getreurd. U denkt weliswaar geen aandelen van de Belgische posterijen te bezitten maar u heeft die toch. Als u Belg bent, tenminste. Alle Belgen hebben namelijk aandelen van bpost. Ook al staat het bedrijf op de beurs, de overheid bezit nog steeds 51,04 procent van de onderneming. Dat is goed voor 102.075.649 aandelen. Er zijn 11.492.641 Belgen, dus iedere Belg heeft, via de overheid, 8,88 aandelen. Ieder aandeel werd gisteren 1,26 euro meer waard. U boekte dus een winst van 11,19 euro. Is dat even een meevaller. Vooral dan voor wie dacht alleen maar wat cash en vastgoed aan te houden.

Een nieuw kwartaal, een nieuw geluid

De waardestijging van bpost is opmerkelijk. Maar er is wel een reden voor. De meevallende cijfers van het afgelopen kwartaal. Het was al duidelijk dat we tijdens de coronalockdown meer online kochten.

Maandag kondigde PostNL, de Nederlandse concurrent van bpost, al aan in april, mei en juni een kwart meer pakjes te hebben geleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van PostNL steeg daardoor op de beurs van Amsterdam met bijna 12 procent en ook bpost kon meegolven op dat nieuws omdat het bedrijf al had laten weten ook een sterke stijging te hebben vastgesteld in de pakjesafdeling.

Dinsdag, na het sluiten van de beurs, bleek dat die stijging bij de Belgische post nog veel groter was dan bij de Nederlanders. Bpost leverde het afgelopen kwartaal maar liefst 78 procent meer pakjes. Dat bracht bpost 44 miljoen euro meer omzet op.

Euforie is onterecht

De beurs juicht. Wij zijn iets minder optimistisch. Ook al is het goed mogelijk dat de aandeelhouders van bpost nog een tijdje doorfeesten, wij zien vooral ook de grote uitdagingen die bpost nog te wachten staan. Ondanks de sterke stijging van de pakjesverkoop heeft ook bpost geleden onder de coronacrisis. Het staatsbedrijf verdient immers nog altijd veel meer aan het briefverkeer dan aan de pakjes. En bij het briefverkeer daalde het volume alweer 18 procent. Dat zorgde ervoor dat de totale bedrijfswinst van bpost in het afgelopen kwartaal met 30 procent daalde. Is dat volgens u dan een reden om te feesten? Neen, toch?

Nog tal van uitdagingen

De enige verklaring voor de euforie is dat beleggers blij verrast waren omdat de resultaten van bpost minder erg waren dan gevreesd. Maar dat mag geen reden zijn om het aandeel in portefeuille te nemen.

Nog een cijfer om alle enthousiasme te temperen: in april, mei en juni droegen de postbodes een kwart minder reclamedrukwerk rond. Die markt zou weer wat kunnen herstellen, maar het zal volgens ons nooit meer worden wat het was. Een voormalige goeie klant van bpost, Albert Heijn, koos trouwens al voor BDmyShopi om de wekelijkse reclamefolder te bezorgen. Andere handelaars zullen ongetwijfeld nog overschakelen van het klassieke drukwerk naar online reclame.

Bpost wordt momenteel ook nog zwaar gesubsidieerd. De firma ontvangt jaarlijks maar liefst 170 miljoen euro subsidie voor het ronddragen van kranten en tijdschriften. Is dit nog te rechtvaardigen in een wereld die aan grote snelheid digitaliseert? Die job, de bezorging van kranten,  wordt dan ook vaak nog niet behoorlijk uitgevoerd door bpost, net als het leveren van brieven, een activiteit die we de komende jaren verder zien dalen.

Pakjes? Jawel, daar zit nog groei in. Maar ook op dat domein krijgt bpost nog te veel klachten te verwerken en is de voormalige staatsmonopolist nog te traag en te duur. Daarom denken we dat gigantische e-commercebedrijven, zoals Amazon en Alibaba, niet voor bpost zullen kiezen als ze hun activiteiten in ons land opvoeren.

Een goed belegger moet vooruit kijken. De stijging van het aandeel van bpost van de afgelopen dagen lijkt dan geen reden om plots optimistisch te worden over de vooruitzichten van bpost. Het aandeel blijft een lelijk eendje: op 2,5 jaar tijd verloor bpost, ondanks de stijging van de afgelopen dagen, nog steeds 73 procent van zijn waarde. Maar in tegenstelling tot het sprookje zie ik dit lelijke eendje niet uitgroeien tot een mooie zwaan.

Conclusie

  • Bpost steeg op drie dagen tijd met 34 procent op de Brusselse beurs.
  • Het bedrijf leverde afgelopen kwartaal 78 procent meer pakjes af.
  • Toch daalde de bedrijfswinst van bpost nog met 30 procent.
  • We zien nog te veel uitdagingen voor bpost en zouden het aandeel niet kopen.

Reacties