De 14 bronnen van groei – aflevering 3

Sinds deze week ligt “De kaviaarformule” in de boekhandel. In dit werk van Luc Kroeze lees je hoe je kan beleggen in ’s werelds beste bedrijven. Luc is een gepassioneerd belegger en al even actief in het informeren van anderen over beleggen. Geniet mee van zijn talent in de minireeks “Bronnen van groei” die Spaarvarkens.be deze week publiceert! Vandaag: aflevering 3.

8. Digitalisering

Digitalisering is een onmiskenbaar voorbeeld van een structurele verandering, maar ook een veelomvattend begrip waaronder uiteenlopende trends gecatalogeerd kunnen worden. Denk aan de shift van cashgeld naar elektronische alternatieven, aan bedrijven die hun processen steeds vaker onderbrengen in de cloud, of aan gedrukte media die worden vervangen door digitale oplossingen.

Ook bij bedrijven als Spotify en Netflix, die fysieke dragers overbodig maakten, is sprake van digitalisering. Zal een recessie consumenten minder digitale muziek doen kopen of hun Netflix-abonnement opzeggen? Dat kan. Maar zal een recessie de eerdere veranderingen kunnen ondermijnen, waardoor de massa zal terugkeren naar fysieke alternatieven? Neen. De hervormingen zijn onomkeerbaar geworden. Covid-19 deed dit proces zelfs nog versnellen. De CEO van Microsoft, Satya Nadella, liet in april 2020 optekenen dat in een tijdsbestek van twee maanden een digitale transformatie heeft plaatsgevonden die normaal twee jaar duurt. Het gebruik van Microsoft-producten als Teams, Skype en cloudtoepassingen zitten dan ook in een stroomversnelling.

9. Vergrijzing

Een andere structurele trend is de wereldwijde vergrijzing. Dankzij de welvaartstaat en verbeterde medische voorzieningen is onze levensverwachting de voorbije decennia behoorlijk toegenomen. De huidige levensverwachting ligt volgens de Verenigde Naties wereldwijd op 70 jaar en er wordt verwacht dat de gemiddelde leeftijd tussen 2045 en 2050 zal toenemen tot 77 jaar. Tegen het einde van de 21ste eeuw zal de globale levensverwachting op 83 jaar liggen. Oudere mensen spenderen doorgaans minder dan jonge mensen en senioren zijn bovendien voor veel sectoren een moeilijk publiek omdat ze op gebied van marketing vrijwel alles al hebben meegemaakt.

Toch zijn er sectoren die kunnen profiteren van de oplopende vergrijzing, zoals de medische sector. Producenten van medische apparatuur zullen een rol spelen bij de stijgende levensverwachting en hiervan eveneens de vruchten plukken. Ook is in deze sector de prijs geen belangrijk criterium voor de consument. Gezondheid en comfort komen op de eerste plaats. Houd bedrijven die de babyboomers viseren goed in de gaten, want er zijn nog genoeg manieren te verzinnen die het leven van senioren kunnen vergemakkelijken. En vermoedelijk zijn oudere mensen bereid om daarvoor in de buidel te tasten. Immers, mensen van 60 jaar en ouder, de stille generatie en de babyboomers, houden gezamenlijk meer dan de helft van de wereldwijde rijkdom in handen. De grijze markt biedt dan ook een immens potentieel.

10. Verstedelijking

Eveneens is de massabeweging van mensen naar de stad, ook wel verstedelijking of urbanisatie genoemd, een structurele verandering. Momenteel woont ongeveer de helft van de wereldbevolking in steden. De Wereldgezondheidsorganisatie verwacht dat dit aantal tegen 2050 oploopt tot 70%. In 2017 waren er volgens de Verenigde Naties 29 steden met meer dan 10 miljoen inwoners. In 2030 wordt verwacht dat dit er 43 zijn, waarvan 14 steden meer dan 20 miljoen inwoners tellen.

Om die evolutie in goede banen te leiden zal fors in infrastructuur moeten worden geïnvesteerd, wat voor diverse bedrijven kansen zal opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat mensen in de stad steeds meer verticaal gaan wonen. Daar kan een bouwbedrijf of liftproducent van profiteren. Tevens leeft men steeds dichter op elkaar, wat de vraag naar beveiliging van gebouwen zal doen toenemen. Het belang van beveiliging zal eveneens groter worden rondom infrastructuur en transport.

Morgen publiceren we de laatste afrekening van deze mini-reeks. Ook dan kan je lezen over enkele interessante en belangrijke bronnen van groei.

De eerste bronnen van groei (1-3) van Luc Kroeze lees je hier 

De tweede aflevering leest u hier (4-7)

Ben je lid van de Spaarvarkens Beleggingsclub? Dan bieden wij je het boek van Luc Kroeze aan tegen korting.

[fusion_button link=”https://spaarvarkens.be/beleggingsclub-online” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” gradient_start_position=”” gradient_end_position=”” gradient_type=”” radial_direction=”” linear_angle=”180″ accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” bevel_color_hover=”” border_top=”” border_right=”” border_bottom=”” border_left=”” border_radius_top_left=”” border_radius_top_right=”” border_radius_bottom_right=”” border_radius_bottom_left=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”xlarge” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” font_size=”” line_height=”” fusion_font_family_button_font=”” fusion_font_variant_button_font=”” letter_spacing=”” text_transform=”” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]Klik hier voor meer informatie over onze beleggingsclub![/fusion_button]

Reacties