De drie favorieten van Jim Stukken

20251112_JimStukken_3Favorieten

Twee opties voor hangmatbeleggers en eentje voor durvers! Jim Stukken geeft de cursus ‘Beleggen voor Beginners’ en is een van de docenten voor de cursus Hangmatbeleggen op spaarvarkens.be. Zijn eerste twee favorieten (een ETF en een holding) horen thuis in de portefeuille van de hangmatbelegger. Nummer drie is een bedrijfsaandeel met een hoger risico.

SPDR MSCI All Country World IMI UCITS ETF (ACC)

Met deze ETF voor de brede markt koopt u met een druk op de knop meer dan 4.000 bedrijven wereldwijd. Voor ongeveer 250 euro koopt u op de beurs van Parijs al een deeltje van deze korf met aandelen. Op een termijn van tien jaar of langer mag u historisch gezien een gemiddeld rendement van 6 tot 7 procent per jaar verwachten. Vele malen meer dan het traditionele spaarboekje. Wilt u met een groot bedrag instappen? Spreid uw aankopen dan over drie jaar. Onderzoek heeft aangetoond dat u op die manier minder last heeft van beursfluctuaties en dat komt ook uw gemoedsrust ten goede. (Isin-code: IE00B3YLTY66)

Italmobiliare SpA

De Italiaanse holding Italmobiliare heeft een portefeuille vol kleine Italiaanse ondernemingen en probeert die naar een hoger internationaal niveau te tillen. Kijkt u maar eens op uw huissleutel. Grote kans dat er ISEO op staat, en dat u een slot hebt dat gefabriceerd werd door een van de bedrijven uit de portefeuille van Italmobiliare. De wielertoeristen onder ons zullen dan weer het merk SIDI Sport kennen. En ook het bekende wandelschoenenmerk Lowa maakt deel uit van de portefeuille van deze Milanese holding. Volgens de laatste cijfers lijkt de portefeuille veel te laag gewaardeerd. Daardoor kan de beurskoers van de firma weleens positief verrassen op de lange termijn. (Isin-code: IT0005253205)

WizzAir

De Hongaarse lowcost luchtvaartmaatschappij WizzAir moet haar welbekende fuchsiapaarse vliegtuigen aan de grond laten staan. Dat komt door technische problemen met de Pratt & Whitney-motoren van de Airbus A320neo-toestellen. Toch wist de maatschappij door de lease van alternatieve vliegtuigen in twaalf maanden tijd een recordaantal van 63 miljoen passagiers te vervoeren. De extra kosten om operationeel te blijven en de met schulden beladen vliegtuigen die aan de grond staan, wegen op het rendement, waardoor het aandeel laag vliegt. Als die problemen opgelost zijn, zal ook de onderste lijn en de aandelenkoers terug kunnen genieten van het stijgende aantal passagiers. (Isin: JE00BN574F90)

Dit artikel verscheen eerder in De Standaard.

Published in Aandelen, Beleggen, De Drie Favorieten van ..., Gratis

Reacties

  1. Ik vind uw keuze voor een luchtvaartmaatschappij opmerkelijk. Deze sector staat immers bekend om haar lage winstmarges, hoge vaste kosten, felle concurrentie en toenemende druk van CO₂-belastingen en emissieregels. Moet deze keuze dan zien als een korte termijn swingtrade tot de problemen opgelost zijn en dan terug verkopen?

    1. Dag Ruben,
      Bedankt voor je terechte opmerking. Het is moeilijk om elk jaar drie favorieten te geven die het zowel op de korte- (
      een jaar) als langetermijn goed blijven doen. De luchtvaartsector is er eentje die traditioneel minder goed presteert op de beurs. Mijn keuze voor een luchtvaartaandeel is dus inderdaad opmerkelijk en vereist wat meer duiding.

      Lagekostenmaatschappijen horen bij de best presterende uit de sector. Vaak wanneer andere maatschappijen het minder goed doen weten de discounters toch nog hun kosten te doen zakken en marktaandeel te winnen. We zagen dit na 9/11, na de financiële crisis en ook recenter na Covid.

      Het bestuur van Wizz Air toont die standvastigheid ook nu, tijdens zijn eigen crisis. Ik doe mijn petje af voor het bestuur van Wizz Air en medeoprichter József Váradi. Ik ben een minder grote fan van benamingen als ‘swingtrade’, ik zie Wizz Air als een bedrijf dat op de operatietafel ligt, waarbij alle signalen – op de beurskoers na – wijzen op het slagen van die operatie. Wanneer de operatie geslaagd is, geloof ik erin dat Wizz Air sterker zal staan dan ooit tevoren. Het is aan beleggers om op dat moment opnieuw hun huiswerk te maken en te beoordelen of Wizz Air nog in de portefeuille thuishoort of niet.

      Daarom ook dat ik het een iets risicovoller aandeel noem; ik wil dat graag nog extra benadrukken. Ik probeer in mij 3 favorieten een mix te geven om iedereen, in de mate van het mogelijke, tevreden te houden.