De 14 bronnen van groei, door Luc Kroeze – aflevering 1
Sinds deze week ligt “De kaviaarformule” in de boekhandel. In dit werk van Luc Kroeze lees je hoe je kan beleggen in ‘s werelds beste bedrijven. Luc is een gepassioneerd belegger en al even actief in het informeren van anderen over beleggen. Geniet mee van zijn talent in de minireeks “Bronnen van groei” die Spaarvarkens.be vandaag en de komende dagen publiceert!
Bronnen van groei volgens Luc Kroeze, een Spaarvarken op zoek naar groei
Wat is de droom van elke belegger? Of laat ons zeggen; de droom van elke slimme of luie belegger? Dat hij of zijn een portefeuille heeft die hij nooit hoeft te verkopen. De ondernemingen achter zijn aandelen doen het zo goed – ze groeien voortdurend – dat het bedrijf met de tijd meer waard wordt. En zo ook de aandelen. Zoeken naar aandelen die langdurig kunnen groeien kan erg lonend zijn. Om beleggers te helpen, schreef Luc Kroeze welke 14 bronnen van groei beleggers bij ondernemingen kunnen vinden. Een handleiding om bij te houden. Vandaag publiceren we de eerste aflevering van de reeks.
Luc Kroeze is allicht ook zo’n belegger. Hij is zeker verstandig. Lui durven we hem niet noemen. Hij schrijft prachtige artikels, waar alle beleggers – beginnend of ervaren – van kunnen leren. Zie ook zijn vorige stuk dat hier bij Spaarvarkens.be verscheen : Een levenswerk vol unieke interviews met beleggers – Spaarvarkens.be
Groei kent vele gezichten
Bij het zoeken naar geschikte aandelen vind ik het belangrijk om het groeipotentieel van het onderliggende bedrijf te beoordelen. Daarmee bedoel ik niet dat ik op zoek ga naar ondernemingen die hun omzet jaarlijks met tientallen procenten tegelijk zien toenemen. Bedrijven kunnen immers ook te snel groeien. Liever zie ik de mogelijkheid tot stabiele, voorspelbare en terugkerende omzetgroei, ruim boven het inflatiecijfer.
Groei kan verschillende betekenissen hebben. Voor bedrijven kan groei onder meer betekenen dat het klantenbestand aandikt, dat de omzet of de winst stijgt of dat de marktkapitalisatie toeneemt. Ik doel in deze sectie op omzetgroei. Het is mogelijk om zonder omzetgroei, door efficiƫnt kostenbeheer, de marges te verbeteren en daardoor winsten te zien toenemen, maar dat is niet duurzaam.
Besparingsmogelijkheden zijn immers beperkt. Uiteindelijk komt het altijd neer op omzetgroei. Hoe hoger op de winst- en verliesrekening groei zich manifesteert, hoe kwalitatiever de groei beschouwd kan worden. Sterke organische omzetgroei classificeer ik daarom als de meest aantrekkelijke vorm van groei die een bedrijf kan genereren.
Met sterke omzetgroei bedoel ik niet dat ik op zoek ga naar ondernemingen die hun omzet met tientallen procenten per jaar zien toenemen. Bedrijven kunnen immers ook te snel groeien. Liever zie ik de mogelijkheid tot jarenlange stabiele, voorspelbare en terugkerende omzetgroei, ruim boven het inflatiecijfer.
Kortom, groei is wenselijk, maar er bestaan veel manieren om groei te bekomen en niet alle kansen zijn even aantrekkelijk of duurzaam. Ik vond veertien bronnen van groei voor ondernemingen en ga dieper in op structurele veranderingen, ook wel seculaire trends genoemd, die kunnen uitmonden in vrijwel grenzeloze opportuniteiten. Bedrijven die daarop kunnen anticiperen verdienen je volledige aandacht.
1. Geografische expansie
Indien er binnen de landsgrenzen weinig ruimte is voor verdere expansie kan een onderneming er voor kiezen om buitenlandse markten aan te boren. Als een bedrijf hierin slaagt biedt dat perspectief, maar tegelijkertijd gaat deze strategie gepaard met heel wat uitdagingen.
Het is mogelijk dat de beoogde synergiĆ«n niet gerealiseerd worden, er kunnen onverwachte kosten opduiken, er zullen beleidsmaatregelen en procedures opgesteld moeten worden om internationaal zaken te doen, er kan sprake zijn van cultuurverschillen en taalbarriĆØres, er kan op protectionisme worden gestuit en het bedrijf zal worden geconfronteerd met buitenlandse reguleringen en wetten. Voorts is niet elk ondernemingsmodel zomaar door te trekken naar het buitenland. Er bestaan tal van voorbeelden waarbij grote organisaties met een geslaagd binnenlands businessmodel faalden om het succesparcours in het buitenland te vervolgen.
De aard van de business speelt een grote rol in de mate van succes bij geografische expansie. Ondernemingen die leunen op lokale schaal- en distributievoordelen zullen het moeilijker hebben dan bedrijven met bekende merknamen. Sterke merken zijn uitermate schaalbaar en indien ondernemingen een nieuwe markt betreden zal er in sommige gevallen bovendien direct vraag zijn naar de producten omdat veel reclamecampagnes, soms uit een ver verleden, de potentiƫle klanten al hebben bereikt. Adidas is hiervan een uitstekend voorbeeld.
Het merk is bijna overal ter wereld verkrijgbaar, maar in de schaarse landen waar dat nog niet het geval is zien jonge voetballertjes hun idolen in de Champions League schitteren in sportkledij van adidas (juiste spelling is met kleine letter), wat de vraag ten goede zal komen eens dat de goederen wƩl beschikbaar zijn. Wanneer een bedrijf er een aantal keren in geslaagd is in enkele landen een succesvol avontuur aan te gaan, dan is de kans groter dat dit elders ook zal lukken.
2. Winnen van marktaandeel
Als er sprake is van een stagnerende of krimpende eindmarkt is het winnen van marktaandeel een andere manier om toch te groeien. Wordt de taart kleiner? Neem er dan een groter stuk van. Maar als het veroveren van marktaandeel niet gepaard gaat met een groeiende eindmarkt beschouw ik dit niet als de meest aantrekkelijke vorm van groei omdat er op sectorniveau altijd verliezers zullen zijn. Bovendien wordt er in een stagnerende eindmarkt fel om marktaandeel gestreden wat resulteert in lagere marges ten gevolge van een prijzenoorlog.
3. Prijszettingskracht
Een andere, bijzonder aantrekkelijke maar eerder uitzonderlijke benadering, is groeien door middel van jaarlijkse prijsverhogingen. Sommige ondernemingen zijn in staat jaar na jaar hun prijzen te verhogen zonder tijdens dit proces hun klanten te zien afhaken. Dat soort bedrijven zijn schaars want in de meeste gevallen stapt de klant bij een prijsverhoging eenvoudigweg over naar een goedkopere aanbieder. Structurele prijsverhogingen zijn dus enkel mogelijk wanneer het bedrijf over een uniek product of dienst beschikt waarvoor geen geschikte alternatieven bestaan.
De klant is dan als vanzelf bereid om te betalen. Deze vorm van groei is natuurlijk erg aanlokkelijk want er zijn geen directe investeringen voor nodig. Een prijsverhoging zorgt voor hogere omzet en vertaalt zich onmiddellijk naar hogere winst. Wel dient de onderneming te allen tijde te waken over de kwaliteit van het product aangezien prijskracht enkel kan worden volgehouden als de verwachtingen van de klant stelselmatig worden ingelost.
Tenslotte moet met prijsverhogingen voorzichtig worden omgesprongen. Indien het management haar hand overspeelt zal er zonder twijfel op weerstand van zowel consumenten als regulatoren worden gestuit waardoor de kans bestaat dat die laatste zullen ingrijpen. Een gerichte, doordachte aanpak is daarom essentieel.
Wilt u het nieuwe boek van Luc Kroeze bestellen? Als clublid van Spaarvarkens.be kunt u deze kopen met een korting via ons forum.
Het vorige stuk van Luc lees je hier: Een levenswerk vol unieke interviews met beleggers – Spaarvarkens.be
Dit zijn drie waarheden als een koe. Allemaal gekend bij een redelijk kenner. Alleen weet je nooit of het bedrijf zal slagen in zijn opzet. En wanneer ben je marktleider? Zie naar ABinbev.
Gelieve een paar bedrijven door te geven die voldoen aan de vermelde criteria……
Microsoft , Samsung, Axa, Ageas, Mowi , DNB bank ( Noorwegen) enz……….??