Scoren met voetbalaandelen

Voetbal is emotie. Niet alleen op de tribunes, maar ook in de bestuurskamer. Kijk maar naar Anderlecht, waar de vete tussen grootaandeelhouders Marc Coucke en Wouter Vandenhaute de club in een wurggreep houdt. Hun investering bracht tot nu toe vooral frustratie, maar geen rendement.

Ook elders zijn de cijfers ontnuchterend. Clubs als Manchester United, Juventus, Porto, Borussia Dortmund en Ajax zijn weliswaar beursgenoteerd, en wellicht ook leuke beleggingen voor supporters, maar tussen 1997 en 2023 leverde een index van dergelijke aandelen een negatief rendement op. Met andere woorden, het geld onder je matras bewaren had een beter rendement opgeleverd. Vergeleken met de brede Europese markt betekende dat een achterstand van 6% per jaar. Sportief succes vertaalt zich zelden in aandeelhouderswaarde. De financiƫle prestaties hangen te sterk af van grillige factoren als transfers, blessures en Europees voetbal.

Wie als belegger toch wil profiteren van de groei van de voetbalindustrie, kijkt beter naar de bedrijven achter de schermen: producenten van sportkledij, producenten van kunstgrasvelden, technologiebedrijven voor sportdata of gokbedrijven. Daar ligt de Ʃchte waardecreatie, niet bij de clubs zelf.

Sportkledij

Wie een voetbalmatch kijkt, op tv of ter plaatse, kan er niet naast kijken: de shirtsponsors. Niet alleen de spelers lopen continu in beeld met stijlvolle voetbalshirts, maar ook de trouwe supporters kopen ieder jaar shirts van hun favoriete voetballers. Adidas, Nike en Puma domineren de markt van voetbalshirts.

De marktleider in voetbalshirts bij grote clubs is Adidas. Voetbal is een kernactiviteit voor Adidas. Het haalt naar schatting 20% van zijn omzet rechtstreeks uit voetbal. Dat is gerekend zonder de naamsbekendheid dankzij sponsordeals van voetbalploegen. Het merk levert de officiële wedstrijdballen voor het WK en het EK, is sponsor van de Champions League en kleedt echte topclubs als Real Madrid, Bayern München, Arsenal, Manchester United, Juventus, Liverpool en Ajax.

Nike is de grootste sportkledingfabrikant ter wereld. Voor Nike vertegenwoordigt voetbal weliswaar een kleiner aandeel, maar dat vertaalt zich nog steeds in miljarden dollars. Grote clubs als FC Barcelona, Chelsea, PSG en Tottenham spelen in Nike-shirts, net als nationale teams als Frankrijk en Braziliƫ. Aandeelhouders zagen echter op minder dan 4 jaar tijd twee derde van de beurskoers verdampen. Nike lijdt onder de concurrentie met goedkope Chinese merken en de onzekerheid rond importtarieven.

Puma is in de voetbalwereld altijd het kleinere broertje van Adidas en Nike geweest, maar het merk heeft zich de laatste jaren opvallend sterk in de markt gezet. Ook voor Puma is voetbal een belangrijke kernactiviteit. Met enkele indrukwekkende samenwerkingen met clubs als Manchester City, Borussia Dortmund en AC Milan positioneert het Duitse sportmerk zich de laatste jaren steeds meer als uitdager in deze markt. Het bedrijf kampt echter met een stagnerende omzet en heeft moeite om de kosten en schulden te beheersen. De aandelenkoers staat inmiddels meer dan 80% lager dan in 2021.

Infrastructuur en technologie

Voetbal is niet alleen shirts en schoenen, maar ook velden en technologie. Twee bedrijven spelen hier een belangrijke rol.

De Franse vloerenspecialist Tarkett is via dochter FieldTurf wereldleider in kunstgrasvelden. Het bedrijf installeert voetbalvelden over de hele wereld, van lokale sportclubs tot internationale toernooien. De sportdivisie is groot binnen Tarkett, maar op groepsniveau is voetbal slechts een van de vele pijlers.

EVS Broadcast Equipment is dan weer een Belgische parel. Het bedrijf is wereldleider in technologie voor live sportproductie – denk aan de vertrouwde slow motion-herhalingen die je bij elke wedstrijd ziet. EVS levert de servers en software waarmee broadcasters zoals UEFA, FIFA en grote zenders de beelden verwerken en uitzenden. Voor beleggers is EVS extra interessant: het combineert solide groei met een aantrekkelijke waardering en een mooi dividendrendement. Bovendien heeft het bedrijf een sterke balans en bekwaam management. Naar schatting komt 25 Ć  35% van de omzet direct uit voetbalgerelateerde contracten.

Data en gokken

Voetbal is wereldwijd de populairste sport om op te wedden. Niet alleen gokbedrijven profiteren daarvan, ook dataspecialisten die de wedstrijden in real time analyseren en doorverkopen aan bookmakers en mediapartners.

Het Zwitserse Sportradar is vandaag de gevestigde wereldleider in sportdata, met contracten bij UEFA, FIFA en talloze nationale bonden. Het bedrijf haalt een kwart van de omzet uit voetbal. Sportradar groeit mee met de wereldwijde trend van gereguleerde sportweddenschappen.

Genius Sports is de grote uitdager van Sportradar en heeft zelfs exclusieve contracten voor de Premier League. Het levert data en streaming aan gokbedrijven Ʃn mediapartners. Bij Genius ligt de blootstelling aan voetbal nog hoger: 50 Ơ 60% van de omzet komt uit deze sport. Het is een pure groeier, maar ook een bedrijf met nog beperkte winstgevendheid.

Entain is een van de grootste gokbedrijven ter wereld, eigenaar van merken als bwin en Ladbrokes. Voetbalweddenschappen zijn hier een kernactiviteit en goed voor een derde van de omzet. Entain combineert sportweddenschappen met online casino en poker, maar het is duidelijk dat voetbal het hart vormt van hun gokactiviteiten.

Betsson is een Zweedse bookmaker met sterke posities in Europa en Latijns-Amerika. Ook hier is voetbal de populairste sport voor weddenschappen. Het aandeel biedt blootstelling aan opkomende markten. Voor een aandeel dat de laatste 5 jaar een gemiddelde omzetgroei van 19% wist te realiseren, is het aandeel zeer laag gewaardeerd aan 8 keer de verwachte winst. Bovendien worden de aandeelhouders, waar ik trouwens zelf toe behoor, al jarenlang verwend met een dividendrendement en een buyback yield die beide al een tiental jaren rond de 5% schommelen.

(Uitgelichte afbeelding van Jƶrg Struwe via Pixabay)

Published in Aandelen, Beleggen, Gratis

Reacties

  1. Mooi overzicht Thijs, bedankt.

    Ik ben zelf actief in de sportwereld, heb ook nog voor een concurrerend gokbedrijf van Betsson gewerkt. Interessante waardering, maar het blijft toch een verzameling van kleinere spelers.

    Twee zeer invloedrijke bedrijven in de voetbalwereld zijn jammer genoeg niet beurgenoteerd. 1) Hudl (Amerikaans, eigenaar scoutingsplatform Whyscout waar iedere profclub licenties op heeft. 2) Starlizard, Brits pionier in data-analyse van voetbalwedstrijden en (het geheim achter succes Union en Brighton). Ik heb geen idee of er een onrechtstreeks via een holding kan in belegd worden, indien iemand meer weet..