De winnaars van de Tour de France

De Tour de France is de grootste en belangrijkste rittenkoers van de wereld. Voor elke wielrenner is het de droom om een etappe of een van de felbegeerde truien te winnen. Hoewel de wielrenners uiteraard de hoofdrol spelen in dit gebeuren, zijn er voor en achter de schermen een groot aantal bedrijven noodzakelijk om de Tour in goede banen te leiden.
In dit artikel kijken we welke bedrijven allemaal hun rol hebben in de Tour. Dit gaat van sponsoring tot het leveren van materiaal en technologische ondersteuning.

Sponsoring
De belangrijkste manier om exposure te krijgen in de Tour de France is door middel van sponsoring. Er zijn twee manieren waarop bedrijven sponsor kunnen worden. Allereerst kunnen zij een team sponsoren waardoor hun naam en logo prominent in beeld komen. Daarnaast is het mogelijk om een officiële partner te worden van de Tour.
Teamsponsoring
Een manier om veel exposure te krijgen is door een ploeg te sponsoren. Hierbij draagt de ploeg vaak de naam of namen van de hoofdsponsor en komen zij tijdens de Tour quasi elke dag in het nieuws. Sponsoren houden er dan ook van dat een van hun renners meegaat in de vroege vlucht, omdat zij dan enkele uren extra schermtijd krijgen.
Wat wel opvalt is dat deze naamsponsors vaak kleinere bedrijven zijn of bedrijven die niet beursgenoteerd zijn. Denk hierbij aan Ineos, Soudal, Visma en Alpecin. Beursgenoteerde bedrijven zijn vaak iets voorzichtiger met hun naam te koppelen aan een wielerploeg en dit heeft verschillende redenen.
Allereerst is er een relatief lage instapdrempel om naamsponsor te worden van een WorldTour ploeg. Bedrijven kunnen hun naam reeds aan een ploeg verbinden door enkele miljoenen euro’s te spenderen. Voor multinationals is dit vaak een te kleine investering voor hun schaal, terwijl middelgrote bedrijven hiermee ineens een wereldwijd uithangbord krijgen.
Vervolgens is wielrennen eerder Europees en regionaal gericht. Hoewel wielrennen wereldwijd steeds populairder wordt, bevindt het epicentrum van de sport zich nog steeds in Europa. Voor regionale merken is dit ideaal, terwijl beursgenoteerde bedrijven eerder mondiaal georiënteerd zijn en wielrennen geen wereldwijde dekking biedt. Ook zijn de naamsponsors vaak B2C-bedrijven, die dus rechtstreeks aan consumenten verkopen. Door de sponsoring willen ze directe merkassociatie opbouwen. Grotere bedrijven zitten vaak in B2B of infrastructuur en daar werkt wielersponsoring minder goed.
Tot slot zijn er ook risico’s verbonden aan het sponsoren van een wielerploeg. Bij voetbalploegen is de hoofdsponsor prominent zichtbaar op het shirt maar blijft de naam van de ploeg wel behouden. Bij wielerploegen daarentegen zal de ploeg vaak de naam van de hoofdsponsor dragen. Beursgenoteerde bedrijven zijn voorzichtiger met directe naamkoppeling. Een groot schandaal in de ploeg kan ervoor zorgen dat de merknaam voor jaren verbrand is.
Officiële sponsors van de Tour
Naast het sponsoren van een team, kunnen bedrijven ook een officiële partner worden van de organisatie van de Tour. Op deze manier krijgen zij elke dag een enorme exposure op tv en ook in de exclusieve zones.
Een van de belangrijkste sponsors is autobedrijf Skoda dat deel uitmaakt van het beursgenoteerde Volkswagen. Skoda is al meer dan 20 jaar hoofdsponsor van het wielerevent. Skoda levert meer dan 250 voertuigen aan de organisatie, waaronder de volgwagens, jurywagens en vooral de iconische rode directiewagen waarin de Tour-directeur de koers aanstuurt. Daarnaast is het merk prominent aanwezig in de reclamekaravaan, op merchandise en in digitale campagnes van organisator Amaury Sport Organisation (ASO).
De Duitse bandenfabrikant Continental is sinds 2018 een van de hoofdsponsors van de Tour. Als officiële partner levert het bedrijf banden voor de volgwagens van de organisatie en hoogwaardige wielerbanden aan meerdere WorldTour-teams. Daarnaast is Continental sinds enkele jaren sponsor van de witte trui voor beste jongere.
Sinds 2021 is Capgemini officieel partner van de Tour de France. Als wereldwijd IT- en consultingbedrijf levert Capgemini technologische ondersteuning aan de organisatie ASO. Het bedrijf helpt bij het verzamelen, analyseren en visualiseren van koersdata in real time. Denk aan GPS-gegevens, snelheden, klimprofielen en prestatie-inzichten die via live tv, websites en apps gedeeld worden met miljoenen wielerfans wereldwijd.
Daarnaast zijn er ook “gewone” sponsors. Een van de meest zichtbare is het Franse energiebedrijf TotalEnergies, dat op drie manieren zichtbaarheid krijgt. Allereerst is het de naamsponsor van de wielerploeg Team TotalEnergies en daarnaast is het de energiepartner van de Tour. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf ook nog aan dat het een shirtsponsor wordt van de ploeg Ineos Grenadiers.
Fietsenmerken
Zonder degelijke fietsen is er uiteraard geen Tour de France. De fietsenmakers staan dan ook onder een vergrootglas tijdens de belangrijkste rittenkoers van de wereld. Voor hen is sponsoring één ding, maar ook hun reputatie staat op het spel. Hun materiaal moet immers elke dag uitstekend presteren. Een gebroken kader of kettingen die er zonder duidelijke reden afvliegen, kunnen het merk flinke schade bezorgen.
Een van de belangrijkste fietsfabrikanten in het peloton is het Taiwanese Merida. Sinds 2013 is Merida de officiële fietsenleverancier van Bahrain Victorious. Het bedrijf brengt wereldwijd hoogwaardige racefietsen op de markt. Europa is de belangrijkste afzetmarkt, met ook een sterke aanwezigheid in Azië en Noord-Amerika. Naast het produceren van eigen fietsen heeft Merida ook een minderheidsbelang in de Duitse fietsenmaker Canyon en een belang van 35% in Specialized.
Naast de fietsen zijn ook uitstekende onderdelen van groot belang voor een succesvolle Tour. De bekendste leverancier van fietsonderdelen is het Japanse Shimano. Shimano levert haar onderdelen aan het grootste deel van het Tour-peloton. In de Tour de France 2025 rijden onder andere Visma-Lease a Bike, INEOS Grenadiers, Alpecin-Deceuninck, Lidl-Trek en Groupama-FDJ met Shimano-componenten. Shimano is daarnaast ook de neutrale servicepartner van de Tour. Hun blauwe servicewagens en -motoren staan paraat om renners van alle ploegen snel te helpen bij pech, ongeacht het gebruikte materiaal.
Tot slot hebben we ook nog enkele grotere groepen zoals Pon Holdings en Accel Group, beide Nederlandse groepen. Deze bedrijven hebben verschillende merken onder zich. Accel Group is bijvoorbeeld eigenaar van Lapierre en Pon Holdings van Cervélo dat fietsen levert aan Visma-Lease a Bike, het team van onder anderen Wout Van Aert en Victor Campenaerts. Het aandeel stond op de Amsterdamse beurs, tot private-equity firma KKR het in 2022 overnam.
Belgische trots: EVS
Afsluiten doen we met de Belgische trots EVS. EVS is onzichtbaar in de Tour maar speelt een essentiële rol in heel het wielergebeuren. Het Luikse technologiebedrijf EVS Broadcast Equipment is al jaren een stille maar onmisbare kracht achter de Tour de France. Gespecialiseerd in live videoproductie en slowmotiontechnologie levert EVS de apparatuur en software waarmee broadcasters zoals France Télévisions en de ASO vlekkeloos livebeelden en herhalingen kunnen uitzenden naar miljoenen kijkers wereldwijd.
Tijdens de Tour zorgt EVS voor de infrastructuur die toelaat om beelden van motorcamera’s, helikopters, drones en vaste camera’s in real-time te verwerken, terug te spoelen en te analyseren. Iconisch zijn de super slowmotions van massasprints, valpartijen en fotofinishbeelden — vrijwel altijd mogelijk gemaakt via EVS-technologie.
EVS werkt nauw samen met grote sportzenders als Eurosport, NBC en de EBU. Door hun betrouwbare en innovatieve oplossingen is EVS onmisbaar geworden voor wielerwedstrijden en talloze andere topsportevenementen wereldwijd.
Published in Aandelen, Beleggen, Gratis
Reacties