Investeren in de gamingindustrie: geen kinderspel

Playing video games

Gaming is al lang geen kinderspel meer. Het is een snelgroeiende sector die voor veel beleggers toch nog als niche aanvoelt. In 2024 was de markt goed voor 298 miljard dollar. Tegen 2030 zal ze naar verwachting aangroeien tot 505 miljard dollar (gemiddeld 8,7% per jaar). Gaming profiteert van trends zoals digitalisering, mobiele adoptie, e-sports en een jonge, betrokken gebruikersgroep die bereid is te betalen voor beleving.

De sector biedt een unieke mix van technologie, entertainment en rendement. Voor beleggers is het bovendien leuk om te investeren in bedrijven achter hun favoriete games. In dit artikel overlopen we twaalf aandelen, verdeeld over vier categorieƫn: game-ontwikkelaars, platformbouwers, gediversifieerde entertainmentgroepen en hardwareproducenten.

Game-ontwikkelaars

Take-Two Interactive is de Amerikaanse uitgever van onder meer Grand Theft Auto (GTA), Red Dead Redemption en NBA 2K. Het is uitkijken naar de lancering van GTA VI, die verwacht wordt in 2026. De verwachtingen zijn hooggespannen: analisten schatten dat de game binnen de eerste twee maanden na release tot 7,6 miljard dollar aan omzet kan genereren (85 miljoen verkochte exemplaren). Daarmee zou GTA VI zijn ontwikkelings- en marketingkost van 2 miljard dollar ruimschoots terugverdienen in slechts ƩƩn maand tijd. Het succes van deze langverwachte game wordt dan ook bepalend voor de toekomst van het bedrijf.

Electronic Arts is de uitgever achter EA Sports FC (het voormalige FIFA), Madden, The Sims en Apex Legends. In tegenstelling tot het voorgaande aandeel beschikt deze Amerikaanse game-ontwerper over een zeer recurrent inkomstenmodel. De omzet is gespreid over games, live services en mobiele platformen, met een sterke nadruk op jaarlijkse sporttitels en voortdurende in‑game aankopen. Zo weet Electronic Arts jaar na jaar consistente kasstromen te genereren. Het aandeel noteert aan 18 keer de verwachte winst.

CD Projekt is een Poolse game-ontwikkelaar bekend van The Witcher en Cyberpunk 2077. Ondanks de moeilijke start van Cyberpunk herstelde het vertrouwen dankzij updates en een succesvolle uitbreiding. De vooruitzichten zijn sterk door de ontwikkeling van The Witcher IV. CD Projekt is een pure play op AAA-RPG’s met een trouwe fanbasis. De huidige waardering aan 27 keer de omzet en 75 keer de verwachte winst is echter hoog.

Het Zweedse Paradox Interactive specialiseert zich in diepgaande strategiegames zoals Europa Universalis, Crusader Kings, Hearts of Iron en Stellaris. Als speler van enkele van deze games ken ik het bedrijf en zijn fanbase goed. Paradox bedient een loyale nichemarkt en boekt hoge marges via uitbreidingen, DLC’s en abonnementen. De release van het langverwachte Europa Universalis V volgend jaar wordt belangrijk voor het bedrijf. Het aandeel noteert aan 27 keer de verwachte winst en 19 keer de vrije kasstroom — niet overdreven veel voor een bedrijf dat een gemiddelde omzetgroei van 29% per jaar haalde over de afgelopen 10 jaar.

Met games als Assassin’s Creed, Far Cry, Just Dance en Rainbow Six is het Franse Ubisoft een van de grootste gamestudio’s van Europa. Toch verloor het aandeel sinds 2018 meer dan 90% van zijn waarde. Dit kwam door een combinatie van zwakke releases, uitgestelde projecten en intern wanbeheer. Het vertrouwen blijft broos, en beleggers blijven voorzichtig kijken naar stabiele resultaten vóór ze opnieuw instappen.

Gaming platformen

Het Japanse Nintendo is zowel uitgever als hardwaremaker. Met iconische franchises als Mario, Zelda en PokĆ©mon domineert het de consolemarkt. Zo’n 94% van de omzet komt uit gaming. De opvolger van de Switch wordt in 2025 verwacht en kan een nieuwe groeifase starten. De aandelenkoers is fors gestegen, dankzij het blijvende succes van de Switch, sterke softwareverkopen en de uitbreiding naar film en merchandise.

Roblox is een platform waarop gebruikers zelf games kunnen maken en spelen. Het Amerikaanse platform is bijzonder populair bij jongeren en groeit dankzij een actief ecosysteem van makers. De volledige omzet komt uit in-game aankopen en virtuele valuta. Het bedrijf groeit snel, maar is vooralsnog niet winstgevend. Voor dit aandeel betaal je 14 keer de omzet, wat erop wijst dat veel groei al in de koers verrekend zit.

Gediversifieerde entertainmentgroepen

Tencent is de grootste game-uitgever ter wereld qua omzet. Ongeveer 32% van de groepsomzet komt uit gaming. Deze Chinese gigant bezit of participeert in bedrijven als Riot Games (League of Legends), Supercell (Clash of Clans), Ubisoft, Epic Games en Roblox. Door zijn spreiding is Tencent minder kwetsbaar voor flop-releases, maar Chinese regelgeving blijft een risico. Een interessante manier om onrechtstreeks in Tencent te investeren, is door Prosus te kopen. Dit is een quasimonoholding: 94% van de intrinsieke waarde bestaat uit Tencent-aandelen. Die intrinsieke waarde bedraagt momenteel 69 euro per aandeel, terwijl de beurskoers rond de 49 euro noteert – goed voor een korting van circa 29%.

Het Japanse Konami is bekend van klassiekers als Metal Gear, Silent Hill, eFootball (voorheen PES) en Yu-Gi-Oh. Zo’n 50 tot 60% van de omzet komt uit gaming, de rest uit pachinko-automaten (een soort verticale flipperkast), fitnesscentra en amusementsactiviteiten. Konami boekt momenteel recordwinsten en weet zijn sterke IP’s succesvol te hergebruiken in mobiele games en esports. De aandelenkoers is verzesvoudigd op vijf jaar tijd en noteert nu aan 29 keer de verwachte winst.

Sega Sammy – de holding boven Sega – is bekend van Sonic, Total War, Yakuza en Football Manager. Ongeveer 50 tot 60% van de omzet komt uit gaming, de rest uit pachinko-automaten en resorts. Het Japanse bedrijf combineert klassieke franchises met nicheproducten en digitale remasters. Het aandeel wordt momenteel verhandeld aan 15 keer de verwachte winst, wat relatief laag is binnen de sector.

Hardware en chips voor games

Nvidia is marktleider in grafische kaarten (GPU’s), essentieel voor pc-gaming maar ook gebruikt in AI en datacenters. Nvidia profiteert indirect van de groei van gaming via hardwareverkoop en fungeert als toeleverancier voor zowel gamers als ontwikkelaars. Vroeger stond dit steraandeel bekend als een echt gaming aandeel. Nu komt nog slechts 8% van de omzet uit gaming. De groeiverwachtingen blijven hoog. Sinds begin april steeg het aandeel met meer dan 80%. Zo werd het het eerste bedrijf met een beurswaarde van meer dan 4 biljoen dollar.

AMD levert CPU’s en GPU’s voor pc’s en spelconsoles zoals de PlayStation en Xbox. Ongeveer 9% van de omzet komt uit gaming, waarbij het bedrijf profiteert van de aanhoudende vraag naar krachtige chips voor consoles en high-end gaming-pc’s. AMD staat echter ook onder zware concurrentie van Nvidia en Intel. De groeiverwachtingen blijven hoog. Sinds begin april is de aandelenkoers verdubbeld.

Spreiden via een ETF

Deze twaalf aandelen bieden beleggers verschillende manieren om te profiteren van de groei van gaming, van pure game-ontwikkelaars tot chipmakers. Een gebalanceerde selectie kan blootstelling bieden aan zowel structurele groei als technologische vernieuwing binnen een van de snelst groeiende sectoren ter wereld.

Voor wie liever niet kiest tussen al deze aandelen, biedt deze ETF een eenvoudige manier om in de hele sector te beleggen. Er is slechts ƩƩn gaming ETF van voldoende grote omvang die voor de Belgische belegger interessant is: VanEck Video Gaming and eSports UCITS ETF (IE00BYWQWR46). De lopende kosten bedragen 0,55%. De drie grootste posities zijn Nintendo, Tencent en Applovin. Het trackrecord van deze ETF is indrukwekkend met een geannualiseerd rendement van 23% sinds de introductie in 2019.

Published in Aandelen, Beleggen, Gratis

Reacties