Exmar aandeelhouders: laat u niet doen
Nicolas Saverys wil beleggers behoeden van jojo-bewegingen op de beurs
Een bedrijfsleider en grootaandeelhouder van een beursgenoteerd bedrijf doet een bod op dat bedrijf om de aandeelhouders te beschermen tegen toekomstige koersschommelingen op de beurs. Dat kom je niet veel tegen. Kijken we naar Exmar, een rederij die aanstaande vrijdag exact 20 jaar zal noteren op de Brusselse beurs, dan zou je durven beweren dat vooral de kleine aandeelhouder de stormen op de beurs moest incasseren. Nu er weer geld verdiend wordt, moet die aandeelhouder van boord gaan en zelfs aan een koers die fors onder de werkelijke waarde van de onderneming ligt. Waarom zou je dat eigenlijk doen?
Eerste dag op de beurs
Begin maart 2003 kondigt het management van CMB aan dat de rederij zich zal opsplitsen. Die opsplitsing is een gevolg van de verschillende karakters van de broers Marc en Nicolas Saverys. De verschillen zijn meer aan de oppervlakte gekomen na het overlijden van hun vader, Philippe Saverys, in februari 2002. Marc mag het roer overnemen bij CMB. Broer Nicolas krijgt de zeggenschap over Exmar, de gastransportdochter die hij een 20 jaar eerder oprichtte.
Exmar draait op dat moment een cashflow van 40-50 miljoen dollar, heeft 150 werknemers en bezit drie vlgcās, tien middelgrote bulkschepen, vier semi-koerschepen, zes hogedrukschepen, acht lng-schepen (waarvan zes in aanbouw) en offshore-installaties. Exmar draait vooral op lange-termijncontracten, de activiteiten van CMB zijn meer cyclisch. Ieder CMB-aandeelhouder zal bij de opsplitsing een aandeel van Exmar krijgen voor ieder aandeel van CMB dat hij bezit op het moment van de opsplitsing.
CMB wordt bij deze operatie bijgestaan door Petercam (nu een onderdeel van Degroof Petercam), Fortis, UBS Warburg en Linklaters De Bandt. Ondanks de ervaring van die professionele adviseurs, blijkt hun waardebepaling niet echt accuraat. Dat blijkt op maandag 23 juni 2003. Op zijn eerste beursdag gaat Exmar al meteen 31,13% hoger dan de referentiekoers van 24,86 euro per aandeel. Het aandeel blijkt 32,6 euro per aandeel waard. In 2003 draait Exmar een omzet van 367 miljoen dollar en boekt het een winst van 12,7 miljoen dollar (10 miljoen euro).
Eerste kapitaalverhoging
Op 8 november 2006 mag KBC Securities een eerste kapitaalverhoging begeleiden voor Exmar. De broker plaatst via private placement – bij een beperkte groep van institutionelen, dus – 3,2 miljoen nieuwe aandelen. Het bedrijf haalt daarmee 75,2 miljoen euro op. De aandelen worden bij de kapitaalverhoging verkocht aan 23,5 euro per stuk. Het aantal aandelen van Exmar stijgt van 32,5 miljoen stuks naar 35,7 miljoen stuks. Na de kapitaalverhoging heeft Exmar een beurskapitalisatie van 841,8 miljoen euro. De groep zal in 2006 een netto-winst boeken van 76,3 miljoen dollar.
Nog eens 100 miljoen euro extra kapitaal
Op 7 december 2009 volgt nog een kapitaalverhoging. Alle aandeelhouders, groot en klein, mogen dit keer meedoen. In ruil voor drie aandelen die ze bezitten mogen ze met korting intekenen op twee nieuwe aandelen. Dat de aandelen worden aangeboden met een mooie korting blijkt ook uit de veiling van de scrips: die brengen netto 0,66 euro per stuk op. Op de beurs is een aandeel ruim 5 euro waard. De nieuwe aandelen kosten 4,2 euro. Er komen alweer 23,8 miljoen nieuwe Exmar-aandelen bij. Het bedrijf haalt daarmee alweer 100 miljoen euro op. Er zijn voortaan 59,5 miljoen Exmar-aandelen. Tot op vandaag is dat nog steeds het aantal Exmar-aandelen. Er is dus niet nog meer verwatering geweest. Dat neemt niet weg dat Exmar lang niet in de eerste plaats voor zijn aandeelhouders heeft gevaren, maar wel voor de schuldeisers. Voor de een mag Nicolas Saverys een visionair zijn, voor de ander is hij iemand die grote risico’s niet schuwt.
FLNG: blijven drijven
Fast forward naar 2017. Exmar laat een FLNG bouwen. Dat staat voor āFloating Liquefied Natural Gasā, een drijvende fabriek die gas uit offshorevelden haalt, vloeibaar maakt en opslaat, klaar voor transport. Exmar liet de fabriek in 2017 bouwen om die te verhuren aan het Canadese olie- en gasbedrijf Pacific Rubiales. Maar dat bedrijf gaat failliet. Exmar start een moeizame zoektocht naar een andere huurder. De bouw van de FLNG heeft Exmar 360 miljoen dollar gekost. Geen nood, zegt Saverys. Die huurder zal snel gevonden worden. We spreken immers met diverse geĆÆnteresseerden.
In november 2018 kondigt Exmar aan een nieuwe huurder te hebben gevonden voor de FLNG. Dat blijkt het Argentijnse overheidsbedrijf YPF. Saverys is verheugd. Het nieuwe contract zal Exmar 43 miljoen dollar per jaar opbrengen. Mooi. Maar ik ben kritisch. Die 43 miljoen dollar per jaar aan huurinkomsten, dat is uiteraard een goede zaak. Maar na een lange zoektocht is men uitgekomen bij… een groot kredietrisico. ArgentiniĆ« is immers zo goed als failliet. Dat weet toch bijna iedereen?
In juni 2020 kondigt YPF aan dat het het contract verbreekt met Exmar. De FLNG is werkloos vanwege de pandemie. Op 3 augustus 2020 bereikt de koers een dieptepunt van 1,75 euro.
Op 19 oktober 2020 bereiken Exmar en YPF een akkoord. YPF zal Exmar een schadevergoeding betalen voor het opzeggen van het contract. Exmar krijgt 150 miljoen dollar, zelfs als Exmar snel een nieuwe huurder zou vinden voor de FLNG.
Oorlog
In februari 2022 heeft Exmar nog steeds geen nieuwe huurder gevonden. Het aandeel noteert aan 4,25 euro. In de nacht van 23 op 24 februari valt Rusland OekraĆÆne aan. Oei, wat nu met de gasbevoorrading van Duitsland en de rest van Europa door Rusland? De crisis biedt kansen voor Exmar. In april tikt het aandeel 6 euro aan. In mei staan we alweer op 5 euro.
Op 18 maart 2022 tekent Exmar een huurovereenkomst met de Nederlandse Gasunie. Niet voor de FLNG, wel voor de FSRU. Die drijvende fabriek doet zowat het omgekeerde van de FLNG. De FSRU (Floating Storage and Re-Gasification Unit) en vergast vloeibaar gas. De FSRU zal ingezet worden in Groningen, in de Eemshaven. Die haven wordt ook wel eens het stopcontact van Nederland genoemd. De Nederlanders zijn snel om in te spelen op de nieuwe omstandigheden. Doen andere landen/firmaās hetzelfde?
Mooie zwaan
Breaking news! Op vrijdagavond 5 augustus 2022 verandert het lelijke eendje Exmar in een mooie zwaan. Eni kondigt aan dat het de FLNG Tango overkoopt van Exmar voor 572 a 694 miljoen dollar! De drijvende LNG-fabriek zal door Eni worden ingezet voor de kust van Congo. Exmar mag Eni ook tien jaar een drijvende opslageenheid (FSU) verhuren en mag zowel voor de Tango FLNG als voor die FSU operationele en onderhoudsdiensten leveren. Kassa-kassa!
Op 3 april 2023 kondigt Nicoals Saverys aan een bod te willen doen op Exmar. Zijn holding Saverex bezit nu al 45,2% van de aandelen. Er zou een bod komen van 12,1 euro per aandeel. Na de uitbetaling van een bruto-dividend van 1 euro per aandeel zou het bod nog 11,1 euro per aandeel bedragen. De investering van Saverys bedraagt dan 336 miljoen euro, ongeveer evenveel als de financiƫle reserves van Saverex. Het bedrijf wordt dan gewaardeerd aan 719 miljoen euro of 660 miljoen euro na betaling van het dividend.
Op 12 mei publiceert Exmar schitterende kwartaalresultaten. De omzet stijgt 92% tot 87,6 miljoen dollar. De bedrijfswinst stijgt zelfs 187% tot 42,2 miljoen dollar. Netto is er 19,8 miljoen dollar winst. Een jaar eerder was er in het eerste kwartaal nog 7,7 miljoen dollar verlies. Per eind 2022 heeft Exmar ook al een mooie balans getoond. De vaste activa bedragen 1,18 miljard dollar. Kas & kasequivalenten zijn op een jaar tijd gestegen van 71,12 miljoen dollar tot 518,55 miljoen dollar. Het totaal aan leningen daalde van 424,81 miljoen dollar tot 218,35 miljoen dollar. Exmar is nog nooit zo gezond geweest.
Op 16 mei betaalt Exmar een dividend van 1 euro per aandeel.
Op 7 juni lanceert Nicolas Saverys effectief het bod van 11,1 euro per aandeel. Beleggers die willen ingaan op het bod kunnen dat van 8 juni tot 6 juli.
Jojo? Jaja…
Op 16 juni verdedigt Saverys het bod op Kanaal Z. āBeleggers hebben enthousiast gereageerd.ā Nicolas Saverys is gelukkig van de eerste leugen nog niet gebarsten. In de krant De Tijd mag Saverys ook reclame maken voor zijn bod. āIn de huidige geopolitieke en economische toestand, en in een heel snel veranderende wereld, weet ik niet of het nog goed is om beursgenoteerd te zijn en aandeelhouders te betrekken in de jojobewegingen. Exmar is een cyclisch bedrijf. Een rollercoaster.ā Opnieuw: Nicolas Saverys is gelukkig van de eerste leugen nog niet gebarsten. In maart 2019 toont de cover van het Magazine van de Beste Belegger van de Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB) immers een glunderende Nicolas Saverys. De titel is een quote. “Het grootste misverstand over Exmar is dat we cyclisch zijn” Euh… wat is het nu, mijnheer Saverys?
Goede tijden, slechte tijden
De mening van Spaarvarkens.be? De kleine aandeelhouder van Exmar mag enkel meevaren als het stormt op zee en op de beurs. In slechte tijden, dus. In goede tijden wil Nicolas Saverys daarentegen liefst alle mooie winsten voor zich. Hij mag dat proberen. Maar hij mag er niet van uitgaan dat alle beleggers hem daarin zullen volgen. Er zijn nog beleggers die kunnen rekenen. Spaarvarkens.be blijft zich inzetten en zal aandeelhouders verdedigen tegen ongepast en ongewenst gedrag van referentie-aandeelhouders.
Sluit je op www.dejuisteprijs.be aan bij het protest tegen het unfaire bod. De beurs hoort er te zijn voor iedereen!
Mooi overzicht Pascal, een referentiestuk.
Daar hoort nog een ander bewijsstuk bij dat heel goed illustreert hoe de argumenten van sommige bedrijfsleiders/hoofdaandeelhouders draaien als heb dat uitkomt. Begin 2019 had ik samen met Stefan voor de VFB een interview met Nicolas Saverys. Zijn meest opvallende uitspraak zette ik als kop boven het interview (en op de cover) : ‘Het grootste misverstand bij beleggers is dat Exmar cyclisch is”.
Die cover kan in hier blijkbaar niet publiceren, maar zal ik in het forum in de Spaarvarkens Club over Exmar plaatsen.
Bedankt, Spaarvarken Jan! Foto en quote toegevoegd. Schitterend!
Nu nog de moeite om te kopen?
Wat als je niet op het bod ingaat en het gaat toch door aan deze prijs?