Als er een business is die je als belegger niet mag missen, is het deze van de huisdieren. We zijn vaak zo gek op onze huisdieren dat we de diertjes vertroetelen met voeding, speeltjes en nog wat meer. Als ze ziek zijn of oud worden trekken de ‘eigenaars’ (voor zolang je hen zo nog mag noemen) graag hun portemonnee open voor de dierenarts, een operatie en/of medicatie. Er wordt op geen cent gekeken. Je huisdier is je vriend en het ideale gezelschap voor wie niet wil vereenzamen.

Op de beurs zien we de gevolgen van deze trend. Kijk maar naar Zoetis, een favoriet in de portefeuilles van mijn studenten. Ooit nog een onderdeel van Pfizer maakt deze onderneming, ‘s werelds grootste producent van medicijnen voor huisdieren en vee, al een tijdje het mooie weer op de beurs. Op vijf jaar tijd ging het aandeel maal vijf. Zoetis, een Amerikaans bedrijf, verkoopt zijn producten dan ook in meer dan 100 landen. Bijna overal worden dieren graag gezien.

Op de Londense beurs staat dan weer sectorgenoot Animalcare genoteerd. De grafiek van het aandeel oogt iets minder mooi, maar sinds de prijs van 120 pence per aandeel was er toch al een herstel tot 345 pence vandaag (27 dec 2021).

Leer beleggen!

In de wereld van private equity, waar fondsen investeren in niet-beursgenoteerde ondernemingen, is de handel in aandelen van bedrijven die geld verdienen aan huisdieren en hun baasjes, vandaag ook ‘big business’. Een belegging in private-equityfondsen is in ons land helaas niet weggelegd voor de kleine belegger, vanwege de strenge regelgeving. Toch willen we je graag een inkijk geven in deze materie. De gegevens voor dit artikel werden aangeleverd door TopTierAccess, die voor klanten opportuniteiten en trends opzoekt in private equity. Naast nieuwe voeding en ontwikkelingen in software kwam men zo terecht bij de ‘vermenselijking’ of ‘humanisation’ van huisideren.

Trendy in private equity

“Huisdieren zijn de nieuwe kinderen en een ongelofelijk boomende business en de volgende hype in de private equity wereld.”

Huisdieren zijn een nieuwe trend. Zo’n 43 procent van de Belgen heeft nu een huisdier, met katten en honden als belangrijkste huisdiergroepen. Er was al voor de Covid-19 een trend dat steeds meer mensen huisdieren hielden en Covid-19 heeft dit enkel versneld. In de Verenigde Staten heeft 70% van alle gezinnen nu een huisdier. Thuiswerkers gaven massaal veel uit aan eten voor honden en katten.

In België bent u waarschijnlijk al vertrouwd met Tom&Co. en met de occassionele hondenkapper. Volgens het onderzoeksbureau GfK gaven de Belgen vorig jaar 644 miljoen euro uit aan hun huisideren. Dat is 7, 8 procent meer dan het jaar voordien.

Ook Belgische ondernemers hebben het gat in de markt gezien. Zo waren twee Belgische eBay veteranen oprichters van Pawshake, een online platform waar u een dog- of catsitter kan vinden, net zoals u op AirBsit een babysitter kan vinden.

Tanguy Peers, CEO van Pawshake: “Het zit allemaal mooi samengevat in onze slogan: Vind een lokale pet sitter die uw huisdier als familie behandelt. Vroeger werden huisdieren gewoon achtergelaten als de familie weg is. Nu kunt u makkelijk iemand vinden die bij u aan huis komt om de hond eten te geven en er mee te gaan wandelen.”

Een interessante trend is hier ook dat dierenwinkels nu zowel online als offline aanwezig zijn, het “clicks & mortar” systeem.

Vermenselijking

Er zijn niet alleen meer dieren. De echte nieuwe megatrend is de “humanisatie” van uw hond of kat. Kortweg wil dit zeggen dat we huisdieren even goed of zelfs beter verzorgen dan ons zelf omdat huisdieren nu worden gezien als een extra lid van de familie.

Gezinnen worden steeds minder groot. Een kat wordt nu beschouwd als evenwaardig als een mensenkind. Onze kat krijgt speciaal voedsel omdat ze een nierprobleem heeft. Ze krijgt een cat-sitter als wij op vakantie gaan,” aldus Sam Desimpel van Top Tier Access, een specialist in het selecteren van private equity fondsen voor vermogende Belgen.  “Het is niet alleen een trend in België. Als wij spreken met private equity fondsen, komt de zogenaamde “humanisation of pets” voortdurend naar boven met ongelofelijke groei in de Amerikaanse & Europese markten. De private equity fondsen zijn er dan ook als de honden bij om in te spelen op hoeveel we uitgeven aan huisdieren.”

Kijken we naar internationale private equity fondsen kijken, dan zie je wat er nog allemaal op ons af gaat komen:

  • Petsmart was één van de grootste pet supply shops van de Verenigde Staten en heeft daarna samen met BC Partners, een private equity fonds ook Chewy gekocht, de grootste online pet supplies store. Het is nu beursgenoteerd.
  • Het Zwitserse Partners Group van zijn kant heeft op zijn beurt Wedgewood Pharmacy gekocht, een online apotheek voor magistrale bereidingen van dierengeneesmiddelen. Hier worden pillen op maat gemaakt voor uw huisdier want uw Saint-Bernard heeft meer medicijn nodig voor goed effect dan uw Chihuahua.
  • CVC, een andere private equity speler, heeft recentelijk 1 miljard pond geïnvesteerd in Medivet, een Engelse keten van zo’n 350 huisarts vestigingen die 24/7 uw huisdier kunnen opvangen.”
  • EQT heeft geïnvesteerd in Musti group, een Scandinavische Tom & Co die ondertussen ook beursgenoteerd is. EQT deed ook mee aan de meest recente kapitaalsverhoging in Bought By Many, een online verzekeraar die alleen verzekeringen voor huisdieren aanbiedt. Zo’n 25 procent van de huisdieren in het Verenigd Koninkrijk zijn verzekerd voor medische ingrepen. In de VS is dit nog maar 2%.”

Daarnaast bouwt EQT, IVC Evidensia verder uit, dit is de grootste Europese dierenartsketen met zo’n 1500 klinieken en dierenartspraktijken. Door de humanisatie van huisdieren, hebben veel huisartsen nu opeens kennis en infrastructuur nodig zoals scanners & operatiezalen voor dieren. Die specialisering is enkel mogelijk binnen grotere groepen”, legt Desimpel uit.

Volg onze beleggingscursus

Van Engeland tot in Amerika

Het is frappant hoeveel innovatie er komt uit het Verenigd Koninkrijk. “We spraken onlangs met Piper, een Britse private equity die heel intensief inzet op pet care. Je hebt Bruce’s, “day care for doggies” waar baasjes hun hond voor de dag kunnen achterlaten. De Bruce’s doggie day care centers hebben zones waar honden hun reukzin gestimuleerd wordt door alle soort verborgen geuren maar waar ook puppies leren omgaan met andere honden. Of speciale trampolines voor honden. Ideaal dus voor de hond die in een huis woont zonder tuin of met kleine tuin.”

  • Barking Heads op zijn beurt verkoopt premium honden en kattenvoer met merken zoals ‘Fat Dog Slim’, ‘Fish-N-Delish’ and ‘Smitted Kitten’ met alleen maar natuurlijke ingrediënten en zonder smaakstoffen of bewaarmiddelen.
  • Forthglade, opnieuw een etensmerk voor dieren dat als motto heeft: “‘If you’re not prepared to eat it yourself, don’t feed it to your pets.’ Engelsen zijn notoire dierenliefhebbers maar dit komt ook allemaal naar ons.”
  • In de Verenigde Staten heeft L.Catterton geïnvesteerd in JustFoodforDogs, een restaurant met een achttal vestigingen in shopping centres rond Los Angeles waar koks ter plaatse in een open keuken maaltijden bereiden voor kat en hond op basis van lokale natuurlijke produkten. Klanten kunnen het versbereide eten dan meenemen naar huis. Of uw viervoeter ook ter plaatse aan tafel mag, is ons niet heel duidelijk.
  • Ook in de Verenigde Staten, investeerden gerenommeerde investeerders zoals Mark Cuban & Peter Thiel’s Founders Fund zo’n 23 miljoen dollars in Wild Earth, een merk voor vegetarisch hondenvoer. Veel dierenliefhebbers zijn zelf vegetarier en hebben graag dat hun huisdier ook bijdraagt tot de goede zaak. Tenslotte gaat ongeveer 20% van al het geslachte vlees naar huisdieren. Honden kunnen makkelijk naar een meer vegetarisch dieet overgaan, katten laten zich echter niet vangen.

Meer leesvoer

Pet adoption in Belgium

Pet humanization (global and Belgium):

Pawshake

Volg onze beleggingscursus

19 rating(s), gemiddelde: 4.3.